BuffyAnneSummers Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Så nettopp gjennom denne: http://www.pixiq.com/article/shocking-video-of-kelly-thomas-released-watch-with-caution Hvorfor har det seg sånn at politiet selv har rett til å la sånt fare? Hadde faren til offeret ikke ''tatt opp kampen'' så hadde jo dette gått ubemerket inn i glemmeboka. Jeg lurer også på om vi noensinne her i norge har opplevd noe lignende? Hvor hyppig er det, og hva slags følger hadde dette hatt hvis det skjedde i norge? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvor mye politibrutalitet vi har i Norge kommer an på om du spør en politimann, en gjennomsnittsborger, eller noen av snodigpusene som vanker i politikkforumet. Politibrutalitet av en slik grad og intensitet er jeg ikke kjent med noen norske eksempler på. Wikipedias artikkel om Obiora-saken har en kortfattet versjon av prosessen i saken. Generelt sett er det det samme problemet som man har slitt med i noen tusen år - quis custodiet ipsos custodes? Hvem vokter vokterne? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det skjer nok også i norge, men sansynligvis i mye mindre grad da det ikke er sosialt akseptert å bruke vold i norge uten særlig grunn. Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det bildet av offeret lengst ned på siden var forferdelig. Finnes mange Politifolk som er idioter dessverre. Har et generelt godt inntrykk når det kommer til Politi i Norge, selv om vi også har våre svin på skogen slik alle andre land har. De to på videoen passet den amerikanske Politi stereotypen perfekt forresten. Overvektig og jævlig dum. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 [...]Politibrutalitet av en slik grad og intensitet er jeg ikke kjent med noen norske eksempler på. [...] Tja, vi har da hatt noe snusk her og der vi også. Vogt og Nordhus rapporten om (bl.a) bergenspolitiet. Tonny Askevold saken og en tekke andre mindre kjente tilfeller. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 De to på videoen passet den amerikanske Politi stereotypen perfekt forresten. Overvektig og jævlig dum. Det var ihvertfall minst 10-12 politifolk i videoen, som kommer etterhvert :/ Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Tenkte på de to første som var der. Husker jeg rett traff vel stereotypen de fleste av det dusinet politifolk som kom etterhvert. Vet ikke om du fikk med deg nordmannen som fikk 7,5 år fengsel i Arizona for å ha "kjørt feil". I videoen under arrestasjonen var alle politifolkene overvektig så det holder. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Konklusjon: Overvektige personer er onde(?) Endret 8. mai 2012 av Dj_Evelen 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Sett folk bli slengt inn i biler, fått hodet slått mot vegg gjentatte ganger, banket opp bak i politibilen,kvalt til de svimer av, men uansett tror jeg betjenter som gjør slikt er i ekstremt mindretall.. Oslo politiet er utifra min erfaring de mest hensynsløse, er nok mye pga alt de ser på jobben man blir knust innvending på både empati og moral.. Han som åpnet skudd ved Nokas ranet, var samme betjent som tidligere var anmeldt for både kveling av en ung jente til hun besvimte samt skutt 2 hunder sammen en annen betjent med 22cal pistol når hundene var innlåst i en bil.. Endret 15. mai 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) [...]Politibrutalitet av en slik grad og intensitet er jeg ikke kjent med noen norske eksempler på. [...] Tja, vi har da hatt noe snusk her og der vi også. Vogt og Nordhus rapporten om (bl.a) bergenspolitiet. Tonny Askevold saken og en tekke andre mindre kjente tilfeller. henlagt ? ja, særdeles effektiv frikjennings organ på plass. Endret 15. mai 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Politibrutalitet av en slik grad og intensitet er jeg ikke kjent med noen norske eksempler på. Wikipedias artikkel om Obiora-saken har en kortfattet versjon av prosessen i saken. Obiora-saken er ikke et godt eksempel på politivold. I denne saken var mannen ruset og voldelig, og politibetjentene brukte en den gang godkjent arrestasjonsteknikk. Det man ikke visste var at denne teknikken (mageleie) kunne føre til pustestans. Etter denne episoden ble teknikken forandret. Politimennene brukte altså en godkjent teknikk som passet for å få kontroll på den voldelige kjempen. Forørig var det en voldsbølge i Bergen for noen tiår siden. Jeg husker ikke detaljene. Var det en liten gjeng politifolk som gikk løs på arrestanter, eller var det et generelt problem i Bergen? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Teen Called "F***ing Mutt" in Stop-And-Frisk Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Politivoldsakene_i_Bergen Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Obiora-saken er ikke et godt eksempel på politivold. I denne saken var mannen ruset og voldelig, og politibetjentene brukte en den gang godkjent arrestasjonsteknikk. Det man ikke visste var at denne teknikken (mageleie) kunne føre til pustestans. Etter denne episoden ble teknikken forandret. Politimennene brukte altså en godkjent teknikk som passet for å få kontroll på den voldelige kjempen. Forørig var det en voldsbølge i Bergen for noen tiår siden. Jeg husker ikke detaljene. Var det en liten gjeng politifolk som gikk løs på arrestanter, eller var det et generelt problem i Bergen? Trond Volden is your man. Obiarasaken er veldig god, for mannen som drepte Obiara er den samme som gikk bananas mot ei vaskedame i samme by og nesten drepte henne med samme teknikk. Navnet på duden har du. Endret 29. november 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Jeg lurer også på om vi noensinne her i norge har opplevd noe lignende? Hvor hyppig er det, og hva slags følger hadde dette hatt hvis det skjedde i norge? Jeg er av den oppfattingen at denne typen overgrep ikke er spesielt vanlig i Norge. Men politiet begår overgrep og misbruker makten sin daglig, i større og helst mindre grad. En annen ting er at rettssikkerheten i enkelte typer saker er ufattelig dårlig. Retten baserer seg på at utsagnet til politiet er den hele og fulle sannhet. De er mennesker som oss alle andre, de bryter loven selv i større og mindre grad. Endret 29. november 2012 av Nedward 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Jeg er av den oppfattingen at denne typen overgrep ikke er spesielt vanlig i Norge. Men politiet begår overgrep og misbruker makten sin daglig, i større og helst mindre grad. En annen ting er at rettssikkerheten i enkelte typer saker er ufattelig dårlig. Retten baserer seg på at utsagnet til politiet er den hele og fulle sannhet. De er mennesker som oss alle andre, de bryter loven selv i større og mindre grad. Jeg har sittet i en rettssak som tilskuer der dommeren rett ut dreit ut en politimann fordi han kom i uniform, det er heller SEFO man skal kritisere, dommere er ofte ganske nøytrale med hensyn til om det er politi eller en vanlig borger som vitner eller er tiltalt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå