Rudabe Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hei! Jeg har fått i oppgave å å gjøre rede for og forklare drivkrefter bak den kalde krigen. Er drivkrefter og årsaker det samme! Under drivkrefter har jeg tenkt at det er: rivalisering militær konflikt - våpenkappløp. Allianser ulike traktater etc ideologisk konflikt - kapitalisme vs. kommunsime vitenskapelig konflikt - romkappløpet Jeg sliter sikkerlig, og kunne trengt litt hjelp med drivkreftene!!! TUSEN TAKK!!!! Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det var mye frykt på begge sider, og Sovjetunionen hadde mistillit til USAs atomprogram. Sovjet hadde visst ikke atombomber da den kalde krigen startet, men de fikk jo det seinere. USA fryktet kommunismen, siden den tok slik kontroll over Øst-Europa (maktovertagelser og kupp). USAs president Truman hadde en personlig mistillit til Stalin. Stalin mente at FN, som ble opprettet i 1945, var en talerstol for propaganda. Det var to konferanser i 1945, Jalta og Potsdam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå