Gå til innhold

Vifte og USB

Anbefalte innlegg

Hei , Jeg trenger virkelig hjelp jeg kommer til å bygge en ny PC for første gang, men jeg vil få 2 ekstra fans de har 3 pin men min motherbord har bare 4 pin, kan jeg bruke 3 pin på 4 pin?

Og jeg vil få en CM Storm Trooper ha masse kabler og Hva gjør jeg med viftene sånn følger med til kabbinette? Kabbinettet skal ha en slags vifte kotroll. Hvor kobler jeg usben som skal være framme på kabbinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ta deg god tid og følge bruksanvisningen som følger med hovedkortet. Pleier ha greie tegninger og forklaringer til hva som skal hvor. Normalt vil hovedkortet ha pinner som er merket med fan1, fan2 osv og i manualen pleier det være en tabell som viser at f.eks fan1 er cpu vifte osv og da plugger du bare til viftene der pinnene er. Ikke prøvd viftekontroll, men i såfall er vel viftene koblet til kontrollen og så går det en kabel til strømforsyningen? Koblet mine usber foran til usbkontaker på hovedkortet, dvs at hovedkortet hadde noen slike til det bruket.

Finn en god plass med godt lys og bruk nødvendig tid. Pleier være godt forklart. Så snart hovedkortet er på plass så er det bare å plugge ting til en for en slik det er vist i manualen og passe på at ting står rett vei om det kan snus. Gjelder vel bl.a led lys og slikt.

Det kan være litt knotete å legge kabler pent første gang, så det blir ofte litt prøving og feiling før du finner en grei måte å legge kablene på. Videre kan det være litt knotete å skjønne hvordan kabinettet henger sammen første gangen. Noe skal dras ut med makt (klips) andre ting må skrues løs. Husk også at vifter kan settes to veier, og noen ganger vil man suge luft mens andre ganger vil man blåse luft.

Jeg var rimelig fornøyd med min montering til jeg pakket opp posen med dekselet til kontaktene bak pcen. Demonterte derfor alt for å få glidd det på plass mens jeg utviklet ordforrådet med endel nye banneord.

Skvatt vel også litt da jeg misforsto cpumonteringen noe som endte med at den falt ut av sockelen og traff det meste den kunne. Overlevde fallet, men trodde jammen det var tusenlapper i dass. Ut over det så har jeg vel kun flyttet litt på noen vifteledninger som etterhvert seg litt ned og skrapte borti viftebladene.

Alt i alt fornøyd, og alt startet som det skulle førsta gang med alle riktige kodene for at alt var som det skulle.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg gjøre om jeg ikke får det til? Vet alt hva jeg skal, skal man ikke lagge hardisker og cd spiller å psu så hovedkortet ?

Evt si den best å letteste motoden å bygge pcen

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg startet med å sette i hovedkort og psu. Så fortsatte jeg med de kablene som var på kabinettet (knapper, led, usb, lyd, vifter osv). Så plugget jeg til brenner og harddisk og fortløpende kabler til hver før jeg stabbet i ram og prosessor. Avsluttet med strømkablene, de var tykkere og tok mer plass så synes det var greit å vente med dem. Selve koblingen var greit forklart, hadde en grei side i hovedkortmanualen som viste hva som skulle hvor og hvilken vei.

Det mest plundrete var vel å finne ut av kabinettets mange deksler og rammer, hva som skulle nappes ut osv. Satte også på noen skinner på harddiskene, og var alltid usikker på om det var "smart" å skru inn skruer men de skullle jo være der og alt var igrunn greit.

Satte mitt kabinett på et bord så det var greit å jobbe i når man satt ved siden av.

Det følger også med masse kabler i pakkene og man bruker ikke alle. Brukde derfor noen minutter på å se hva som fulgte med og logikken hvor de hørte til.

Så lenge du tar deg tid til å se hvor ting skal være og ikke bare presser inn ting for å se om det passer, så pleier det gå ganske greit.

Kom på en annen feil jeg gjorde. Har et kabinett med hotswap til harddisker. Glemte å skru fast harddiskene til skuffene, så når jeg dro ut skuffen hang harddisken igjen på hotswap kontakten som selvsagt ble bøyd ned og da slapp hardisken og fikk seg en luftetur inni kabinettet. Ble ikke ødelagt, så det holdt å bøye opp kontakten, skru fast harddisken i skuffa og stappe den inn.

Men det er sånn man lærer av.

Mitt største problem når jeg startet opp var at alle usb portene var døde før os var lagt inn. Hadde kun usb tastatur og mus, som virket i bios men ikke når pc bootet opp. Når jeg skulle legge legge inn win så fikk jeg ikke klikket på noe som helst eller brukt tastaturet. Måtte derfor låne et ps/2 tastatur og mus for å komme igang, men i etterkant har jeg formatert og lignende uten at jeg har trengt ps/2 mer.

Slet også noen minutter med å få lagt inn nettverkspluggen. Å klikke på innstallasjonsfilen til driveren hjalp ikke. Måtte inn i enhetsbehandlingen, legge til enhet, og derfra klikke på installasjonsfilen og da gikk det greit.

Tok vel også en stund før jeg fant ut at jeg måtte legge inn realtek lyddriveren for å få HD lyd. Nettverksdriverne for kablet nettverk måtte også hentes ned. Følger med dvder med drivere, men jeg henter alltid ned siste versjon isteden for å legge inn de gamle som følger med.

Selv uten erfaring så var det en enkel jobb, så lenge man får sitte i fred og har god lys og god plass. Alltid gøy å slå på første gang og se om alt går som man håper eller det sier poff etterfulgt av en fin røyksky.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...