Gå til innhold

FIFA 13 - Den Gigantiske Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spilt litt clubs og litt career. Synspunkter under.

Clubs:

Takk og lov for søkefilteret! Fungerer som en drøm i 90% av tilfellene, og regner med at det bare vil bli bedre så snart flere klubber blir opprettet. De kampene vi har spilt mot lag med keeper har vært mulige å vinne uten å ha tidenes flaks foran mål. Absolutt positivt. Vi har rykket rake veien opp til 5. divisjon og er på 19. plass i verden pr. dags dato, men til tross for det går det ikke knirkefritt, for å si det sånn. Man merker veldig godt at VP-en ikke er guds gave til fotballen i starten. Han er riktignok bedre enn det en fersk VP har vært tidligere, men det går sakte å farme accomplishments. Jeg er uansett positiv til akkurat det, på grunn av to ting:

1. Det går ikke an å hacke proen eller laste ned en ferdigtrent pro. Slutt på juks.

2. Det tar mer tid å få en god VP, så det belønner oss som bruker mye tid på denne modusen.

Det virker også vanskeligere å låse opp forsvaret til motstander denne gangen, så kampene er mindre målrike. Spillet belønner også lag som ser åpninger og kan holde på ballen. Det er nesten slutt på små fjotter med 1000 i sprint speed som flakser seg til en billig scoring på kontra mot et lag som dominerer.

I bunn og grunn virker det som om EA har fjernet mange av feilene som ødela mye i tidligere spill. Modusen er ikke perfekt, men den er bedre enn den noensinne har vært. Savner fortsatt customization-muligheter for klubben. De har også fjernet muligheten til å se gamertags til motstander før kamp, og man får ikke vite posisjonene de bruker heller. I tillegg er det forferdelig kronglete å sette opp sin egen taktikk.

Career

Har ikke spilt mye, men har sett flere positive forandringer og noen mindre positive.

Man kan nå be om mer i overgangsbudsjett, utifra hvor bra man har gjort det i forhold til forventningene. Har ikke fått innviglet mer i budsjett foreløpig, men jeg tror det kan bli veldig bra når man skal ta lag fra lavere divisjoner opp i toppen. Mangelen på budsjettøkning har visstnok vært et problem tidligere for de som gjør det.

Talentutviklingen virker å gå noe fort for min del. Etter at vennskapskampene var over hadde nesten alle tenåringene på laget gått opp i overall, noen til og med to hele poeng. Fortsetter dette i samme stil vil jo ungguttene mine gå opp 20-40 poeng i overall pr. sesong. Veteranene raser også ned i rating, og det er ikke bare fysikken som lider. Scholes mistet for eksempel poeng i både tactical awareness og vision. Synes det er litt urealistisk, da det i aller høyeste grad er fart og styrke som påvirkes av alderdom, og ikke fotballforståelsen og andre mentale ferdigheter. Skal se etter ferdigspilt sesong hvor fort andre lags spillere går opp i forhold til mine egne. Det var grovt ubalansert i FIFA 12, så jeg håper det er fikset.

Overganger har blitt hakket mer realistiske. Man kan nå spørre klubben til "den utkårede" hvor mye de skal ha for spilleren før man legger inn bud. Fikk oppgitt pris på begge spillerne jeg kjøpte (Alcantara-brødrene) og fikk presset ned prisen med noen hundretalls lapper i begge tilfellene. Man kan også legge en av sine egne spillere med i avtalen om man vil. Fin detalj som FM har hatt i over ti år.

Å spille med ekte lag føles så utrolig mye mer autentisk enn tidligere spill. Det virker som om ballfysikken har fått en solid overhaling. I tillegg er det flust med nye animasjoner på spillerne når de sender avgårde pasninger og skudd som ser mye mer realistiske ut. Jeg fikk ballen med van Persie med ryggen til mål. Rooney gikk på løpet automatisk og beinet avgårde, drøye meteren unna van Persie. Akkurat idet Rooney er på vei forbi snur meg så vidt og legger en kort ball med masse skru rett i løpebanen til Rooney med en følsomhet jeg ikke har sett maken til tidligere. Herlig! Når det er motstandere i veien har spillerne også en tendens til å lobbe ballen litt for å få den forbi blokkeringen. Alt virker så mye mer intuitivt.

Ellers er det ikke så mye å tilføye. Har ikke sjekket så mye annet, men den tid kommer. Bruker mye tid på å få VP-en på et akseptabelt nivå, så jeg har ikke fått spilt mye av andre moduser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor det er best å forhåndsbestille? Viktigste er at jeg får spillet raskest mulig og minimum på lanseringsdagen. Pris kommer i andre rekke...

Bare å bestille fra Elkjøp med en gang. Fikk mail fra de om at spillet mitt ble sendt idag, så forhåpentligvis er det her på onsdag! :)

edit

Mener jeg så Fifa 13 til 399 på Obs for dere som skal ha det. I katalogen som kom i dag.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...