Shirmah Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg sitter og vurderer å få installert splittprisme i D7000'en min, siden jeg har det mye moro med manuell fokus. Jeg ser jo at det ikke er noe problem å få tak i sånt fra USA, men jeg er neimen ikke sikker på om jeg tør å gamble på at jeg klarer å installere dette skikkelig selv. Er det noen som vet om hvor jeg kan få gjort dette skikkelig (helst i Oslo) og hvor mye det evt. koster? Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Har ikke gjordt dette på Nikon D7000, men har hatt ute splittprismen på flere hus for rengjøring bl.a. På et Nikon D700 tar et slikt bytte under 3 min. Men de gjør det sikkert for deg på Interfoto for noen Kroner. Har byttet til Katzeye i mitt D700, ser det er samme prinsipp på D7000. Tar 5 min uten for mange tommeltotter: http://www.katzeyeoptics.com/files/install4.pdf Endret 8. mai 2012 av Fytterakkern Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Å bytte mattskive er en enkel operasjon gjort på fem minutter - ikke vær redd for å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Har ikke gjordt dette på Nikon D7000, men har hatt ute splittprismen på flere hus for rengjøring bl.a. På et Nikon D700 tar et slikt bytte under 3 min. Men de gjør det sikkert for deg på Interfoto for noen Kroner. Har byttet til Katzeye i mitt D700, ser det er samme prinsipp på D7000. Tar 5 min uten for mange tommeltotter: http://www.katzeyeop...es/install4.pdf Okey, takk for svar. Er du fornøyd med Katzeye? Valgte du Optibrite? Jeg er egentlig ganske fingernem av meg, men jeg tenker at det er jævla surt om jeg klarer å føkke opp noe om jeg skulle prøve det selv. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg er vel fornøyd med Katzeye. Optibrite er ikke option til D700, men kan vel med fordel velges til søkeren på D7000. Det finnes jo billigere varianter enn Katzeye, men kvaliteten på de kan jeg ikke svare for. Katzeye har meget god kvalitet. Hvis du som du sier er ganske fingernem, så kan du ikke gjøre noe feil hvis du ikke bruker unødvendig makt. Det går ikke an å montere noe feil. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det eneste man skal være forsiktig med er at man ikke får fingermerker, spytt eller annet på glasset. Hint - ikke rop høyt til sin bedre halvdel i det man setter i mattskiva at dette er et dårlig tidpunkt å flytte bordet med bena - så får man lett en liten dråpe på glasset, som blir permanent merke, med mindre man styrer verre for å rense. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Da høres det ikke så ille ut lenger egentlig. Jeg har malt pupiller på warhammerfigurer og herjet rundt med photoetch-biter på skalamodeller, så det bør gå ganske bra når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Da tror jeg ikke du får noe problem. Jeg går ut fra at det er eksakt samme prosedyre som på min Canon: Ta av objektivet. Bruk medfølgende pinsettverktøy til å vippe løs mattskiva. Bruk pinsettet til å ta ut mattskiva (uten å berøre den med fingrene). Bruk pinsettet til å legge i ny mattskive. Bruk pinsettet til å klikke på plass ny mattskive. Sett i på objektiv igjen. Ikke akkurat noe å være redd for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå