Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Giring - moped

Anbefalte innlegg

Har bare kjørt et par ganger med min nye moped, Gilera SMT(6 gir) og lurer på en ting. Hvis jeg har i f.eks 3 gir og skal snu på en liten plass slik at jeg må sette ned farten. Da holder man jo inne clutchen, men må jeg også gire ned for å komme i gang igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk, lurer på en ting til... jeg har en bakke som er veldig bratt rett før huset mitt. HAr prøvd å komme opp den i 4. gir uten hell. I 3 går det derimot fint. Er det normalt at jeg må ha så lavt gir for å komme opp en bratt bakke?

Lenke til kommentar

er en krapp sving før bakken så jeg får ikke så god fart... men da er 3. giret bra.. har du noen tips om når jeg bør ha i hvilket gir. For eksmempel når jeg kjører på veier med lav fartsgrense og mange svinger og bakker. Blir da 4 for høyt? Og 5,6 er vel bare for veier der jeg kan kjøre i 40-50 over noe tid?

Lenke til kommentar

Om du har mulighet for det, så bruk 5 og 6 gir mye. Bedre turtall for motoren, så den går finere, og er mer skånsomt mot motoren.

Men om du er helt nedi 25 km/t for eksempel er 4 gir fint. Og er det krappe svinger og oppoverbakker er kanskje 4. giret det beste valget.

Du hører det veldig lett når motoren går fint eller ikke.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Kom deg ut og prøv selv. Du finner fort ut hvordan det er best å kjøre.

De tipsene jeg vil komme med er å ligge på så høyt gir som mulig overalt, samtidig som du holder den farten du ønsker.

Og ikke gir ned før du har bremset ned.

Lenke til kommentar

Det er viktig som Christian_K nevner å bremse før du girer ned. Ikke gå ned i for eksempel førstegir før speedometeret viser godt under 10 km/t for eksempel.

Også må du være nøye på at du får inn giret før du slipper clutchen, ellers så spretter plutselig turtallet til værs, og du får en stygg motorlyd.

Har merket at 6.giret på min Gilera er noe vanskelig å få inn, mens de andre går smertefritt.

Dra ut og prøv deg frem! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...