Pesquera Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Har bare kjørt et par ganger med min nye moped, Gilera SMT(6 gir) og lurer på en ting. Hvis jeg har i f.eks 3 gir og skal snu på en liten plass slik at jeg må sette ned farten. Da holder man jo inne clutchen, men må jeg også gire ned for å komme i gang igjen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Spørs på turtallet og farten du har. Om du har for lav fart og turtall dør motoren. Kan være greit å gire ned i 2 gir for eksempel, men se an farten på speedometeret. Lenke til kommentar
Pesquera Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 takk, lurer på en ting til... jeg har en bakke som er veldig bratt rett før huset mitt. HAr prøvd å komme opp den i 4. gir uten hell. I 3 går det derimot fint. Er det normalt at jeg må ha så lavt gir for å komme opp en bratt bakke? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Med original moped er det det, ja. Har faktisk en Gilera SMT selv. 3. giret er et veldig sterkt, men er et kort gir, så den gir god fart i oppoverbakker. Men klarer du å bygge opp nok fart før bakken, går det også veldig fint på 4. gir. Lenke til kommentar
Pesquera Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 er en krapp sving før bakken så jeg får ikke så god fart... men da er 3. giret bra.. har du noen tips om når jeg bør ha i hvilket gir. For eksmempel når jeg kjører på veier med lav fartsgrense og mange svinger og bakker. Blir da 4 for høyt? Og 5,6 er vel bare for veier der jeg kan kjøre i 40-50 over noe tid? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Om du har mulighet for det, så bruk 5 og 6 gir mye. Bedre turtall for motoren, så den går finere, og er mer skånsomt mot motoren. Men om du er helt nedi 25 km/t for eksempel er 4 gir fint. Og er det krappe svinger og oppoverbakker er kanskje 4. giret det beste valget. Du hører det veldig lett når motoren går fint eller ikke. Endret 8. mai 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Kom deg ut og prøv selv. Du finner fort ut hvordan det er best å kjøre. De tipsene jeg vil komme med er å ligge på så høyt gir som mulig overalt, samtidig som du holder den farten du ønsker. Og ikke gir ned før du har bremset ned. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det er viktig som Christian_K nevner å bremse før du girer ned. Ikke gå ned i for eksempel førstegir før speedometeret viser godt under 10 km/t for eksempel. Også må du være nøye på at du får inn giret før du slipper clutchen, ellers så spretter plutselig turtallet til værs, og du får en stygg motorlyd. Har merket at 6.giret på min Gilera er noe vanskelig å få inn, mens de andre går smertefritt. Dra ut og prøv deg frem! Lenke til kommentar
Pesquera Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 takk for svar, men går det bra å gire ned/opp midt i en bakke hvis jeg merker at det er for høyt/lavt gir ? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Ja, spesielt om du mister turtallet, for da har du ikke mulighet til noe annet en å gire ned, ellers så står du jo bare der. Går helt fint å gire både opp og ned, men er jo greiest å time det riktig så du slipper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå