Gå til innhold

Jødehat – et ekte problem vi feier under teppet?


Anbefalte innlegg

Why don't leftist ideas of sympathy for victimis apply to Jews in Norway?

Hadde noen sagt noe tilsvarende om USA, tipper jeg du hadde dradd offer-kortet og brukt ord som "fordummende", "generaliserende", "anti-amerikanisme", "unyansert", osv.

 

Morsomt at du kaller sympati for ofre "leftist ideas". Freudian slip?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men det blir vanskeligere å gjøre noe med problemet hvis vi ikke angriper det på rett måte. Hvis det hovedsaklig er muslimske innvandrermiljøer som står bak jødehetsingen, er det kanskje der det holdningsskapende arbeidet bør foregå. Jeg forstår at det er risikabelt å være så direkte i en offentlig debatt, men blir samtidig provosert av at folk ikke bare kan si rett ut hva de mener.

Helt enig i det.

 

Jeg gidder ikke å grave fram eksempler på rasehat mot muslimer akkurat nå, men du kan jo tygge på hva motstanden mot "multikulturalisme" egentlig impliserer, og hvordan reaksjonene hadde vært om f.eks. ordet "islamister" ble byttet ut med "jøder" i samfunnsdebatten.

Men - og det er mer logisk - bytter du "islamister" med "sionister" så er du i det gode selskap fortsatt...

 

Ein Volk, eine Kultur.

Ikke sikker på hva det har med topic å gjøre, spesielt ikke i et svar til en utskjelt "multikulturalist" som undertegnede.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

tom waits for alice,

 

"Ein Volk, eine Kultur" var ikke ment til deg, men til dem som bruker ord som "multikulturalisme".

 

Personlig tror jeg ikke det er ubetinget positivt å blande vidt forskjellige kulturer i ett samfunn. Det blir vanskeligere å styre samfunnet, vanskeligere å komme til enighet om politikk, og til og med vanskeligere å komme til enighet om et lovverk. Men jeg mistror de som er sykelig opptatt av dette - de som bruker halve dagen sin på å skrive innlegg om kulturkonflikten som de mener pågår, og som har sitt eget vokabular bestående av ord som "multikulturalisme" og "den sosialistiske eliten". Det er vanskelig for meg å tolke dette som annet enn kodeord for meninger som ikke tåler dagens lys.

Endret av Spenol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette et problem du opplever fra sekulære nordmenn, eller det muslimer du føler deg trakasert av?

Jeg tror ikke folk bryr seg nevneverdig om jødene/jødehat i Norge nettopp fordi de er så få.

 

Muslimer vil selvsagt mislike jødene pga. Israel, og i skolen er alle som er "annerledes" et potensielt mobbeoffer, men har du blitt åpent trakkassert av ikke-muslimer i voksen alder?

 

Jeg har bare fysisk blitt trakassert av folk i alderen - kanskje et par år eldre enn meg når det hendte. Unge menn vil jeg si, muligens 17-18. De så ut som de var fra en Midtøst-bakgrunn, ja.

Av Nordmenn har jeg ikke opplevd annet enn "jævla Jøde" o.l - det tåler jeg, selv om det er en holdning som gjerne skulle endres.

 

Du har ikke linket til noen statistikk i førstepost.

 

Oj, du har så rett. Jeg brukte hotlinkingsteknikker jeg kjenner til fra andre forum, som tydeligvis ikke fungerte. Her er artikkelen jeg siterte;

http://www.aftenpost...et-6823037.html

Beklager så mye.

Det jeg refererte til finner du under mellomtittelen "Har det verst"

Endret av Daniel_Bo
Lenke til kommentar

Jeg har bare fysisk blitt trakassert av folk i alderen - kanskje et par år eldre enn meg når det hendte. Unge menn vil jeg si, muligens 17-18. De så ut som de var fra en Midtøst-bakgrunn, ja.

Skjedde dette i Norge? I så fall hvor og i hvilket tiår?

Lenke til kommentar

Jeg har bare fysisk blitt trakassert av folk i alderen - kanskje et par år eldre enn meg når det hendte. Unge menn vil jeg si, muligens 17-18. De så ut som de var fra en Midtøst-bakgrunn, ja.

Skjedde dette i Norge? I så fall hvor og i hvilket tiår?

 

Norge ja, ~2006.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om denne nye jødehat-debatten egentlig er rettet mot norske muslimer. Det er vanskelig å tro noe annet når det snakkes så mye om ting som skjer "på gata i Oslo"; at folk risikerer å bli spyttet på om de bærer jødiske symboler, etc. Tar jeg feil?

 

Personlig har jeg aldri registrert noe som kan kalles ekte jødehat i Norge. Det eneste som kommer i nærheten er jødevitser og "nedsettende", halvseriøse generaliseringer á la "bergensere er frekke" og "sunnmøringer er gjerrige", osv. Når det gjelder muslimhets er det noe ganske annet - her registrerer jeg ofte vaskeekte rasehat og et menneskesyn som er vanskelig å tro kan eksistere i et sivilisert samfunn.

Nei, den er ikke bare rettet mot muslimer. Det er et problem blandt nordmenn også.

 

Jeg tror årsaken til at du ikke ser det, er fordi du som mange andre nordmenn, anser det som mer akseptabelt. Har du fulgt med på den hvite ordføreren i Malmø som svenskene har få problemer med. I Norge så opplever 33% trakasering, barn bruker jøde som skjellsord, og nordmenn bryr seg ikke. Det er også en del av Israel-hatet som egentlig er skjult antisemitisme.

 

Muslimshat eksisterer det også. Men det blir vanskelig å fokusere på det, når multikulturister ikke klarer å skille mellom kritikk av innvandringen til Norge, og rasisme. Det er også innvandringen som har skapt rasismen, så den beste måten å redusere muslimhetsen er ved å ha en fungerende og ansvarlig innvandringspolitikk. Muslimhets har jeg for det meste hørt fra hvite fra østkanten, som har bodd med dem. De som er mest "tolerante" er de som nesten utelukkende kjenner hvite, og de få muslimene de kjenner er universitetselever som deler deres verdensyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Camlon,

 

Hva slags grunnlag har du egentlig for å si at jeg finner jødehat "mer akseptabelt"?

Hvis du gjør et forumsøk på mitt brukernavn, vil du se at jeg har kalt enkelte konspirasjonsteoretikere på forumet (bl.a. visse Holocaust-fornektere) for jødehatere. Det skulle kanskje tale for det motsatte av din påstand, men du vet jo selvsagt alltid best hva jeg "egentlig" mener.

Lenke til kommentar

Camlon,

 

Hva slags grunnlag har du egentlig for å si at jeg finner jødehat "mer akseptabelt"?

Hvis du gjør et forumsøk på mitt brukernavn, vil du se at jeg har kalt enkelte konspirasjonsteoretikere på forumet (bl.a. visse Holocaust-fornektere) for jødehatere. Det skulle kanskje tale for det motsatte av din påstand, men du vet jo selvsagt alltid best hva jeg "egentlig" mener.

Nå er holocaustfornektelse ganske opplagt jødehat.

 

Jeg kan ikke lese dine tanker, jeg bare skriver hva jeg tror. Det er årsaken til at de fleste nordmenn ikke ser det. Jeg mener, hadde norske barn brukt muslims som skjellsord hadde det skapt reaksjoner, hadde en ordfører fra Sverige vært opplagt en muslimhater så hadde det skapt store reaksjoner i Norge, men de har en jødehater som ordfører i Malmø. Både Israel og Obamas regjering har kritisert han for jødehat. I Sverige er det heller ingen som bryr seg. Bryr du deg?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Snakker vi ikke om jødehat i Norge? Hvorfor må du til Sverige for å finne eksempler?

Jeg vet ikke hva denne ordføreren har sagt. Kanskje du kan gi meg et sitat?

 

Det at folk ikke bryr seg om en bestemt sak, beviser ingenting. Det går f.eks. an å være opptatt av Tibet uten å være opptatt av konflikter i andre verdensdeler.

 

Det er også en del av Israel-hatet som egentlig er skjult antisemitisme.

Dette er bare synsing og typisk noe en finner på høyreorienterte og innvandrerfiendtlige nettsteder.

 

Nå er holocaustfornektelse ganske opplagt jødehatere.

Så det er rett og slett ikke godt nok at jeg kaller jødehatere for jødehatere fordi det skjer i en så "opplagt" kontekst?

Endret av Spenol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jødene i Norge har ødelagt ganske mye for seg selv ved å være så unyansert i Israel-spørsmålet. Enhver person som kritiserer Israel på noen som helst måte vil bli kalt for jødehater av de jødiske organisasjonene i Norge, og da får man etter hvert et ganske avslepent forhold til påstander om jødehat. Pga. dette og at muslimer (som også er en minoritet) er kraftig overrepresentert blandt dem som er virkelige jødehatere har forholdene få gli ut altfor lenge uten at noen har villet ta tak i det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Why don't leftist ideas of sympathy for victimis apply to Jews in Norway?

 

Det er en selektiv empati.

Virker som det har mye å si hvem som er kristne eller ikke. Israelsvenner har tradisjonelt vært kristne, mens sosialistene som oftest ikke er kristne. For å si det litt sterkere, de som hater Gud hater også Israel og jødene.

Og hvis noen da sier at muslimene tror på Gud, vil jeg svare at muslimenes Allah er en annen en den judeokristne Gud.

Lenke til kommentar

Why don't leftist ideas of sympathy for victimis apply to Jews in Norway?

 

Det er en selektiv empati.

Virker som det har mye å si hvem som er kristne eller ikke. Israelsvenner har tradisjonelt vært kristne, mens sosialistene som oftest ikke er kristne. For å si det litt sterkere, de som hater Gud hater også Israel og jødene.

Og hvis noen da sier at muslimene tror på Gud, vil jeg svare at muslimenes Allah er en annen en den judeokristne Gud.

Ja, det er selektiv empati - på samme måte som "pro-lifers" i USA er de største tilhengerne av dødsstraff, tortur og krigføring.

 

For øvrig: Å hevde at "sosialistene" ikke tror på Gud, og samtidig hater Gud, er en selvmotsigelse.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Å hevde at "sosialistene" ikke tror på Gud, og samtidig hater Gud, er en selvmotsigelse.

 

Ikke akkurat, venstresosialistene kan være styrt av impulser de ikke skjønner årsaken til selv.

Dette var ikke enkelt å forstå. Dersom "venstresosialistene" (i motsetning til "høyresosialistene"?) ikke tror at x eksisterer, hvordan kan de da hate x?

 

PS. Ord som "venstresosialistene" lover ikke godt for en fruktbar debatt. Slike språklige konstruksjoner og tulleord indikerer som oftest tilhørighet til et spesielt miljø som har en virkelighetsoppfatning utenom det vanlige. Bruker du også ordet "palestina-arabere" for å beskrive palestinere?

Endret av Spenol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker vi ikke om jødehat i Norge? Hvorfor må du til Sverige for å finne eksempler?

Jeg vet ikke hva denne ordføreren har sagt. Kanskje du kan gi meg et sitat?

Fordi det er så opplagt eksempel. Jeg nevnte også at nordmenn ikke bryr seg om at barn bruker jøde som skjellsord, eller at 33% føler seg trakasert. Hvia du vil lese om norske eksempler, så kan du se her http://en.wikipedia....itism_in_Norway

 

Svensker og nordmenn er ikke så forskjellige, så hvis svenskene gir blaffen, så gjør nok nordmenn det også. Så hva har denne ordøreren sagt. Han sa

I would wish for the Jewish community to denounce Israeli violations against the civilian population in Gaza. Instead it decides to hold a [pro-Israeli] demonstration in the Grand Square [of Malmö], which could send the wrong signals.” Det han snakket om var en jødisk fredsdemonstrasjon som ble angrepet av muslimer i Malmø, politet valgte dereter å fjerne jødene.

 

Han sa også dette

Reepalu has denied that, apart from at the infamous demonstration, there had been any violent attacks on Jews in the city citing police figures. Although the same police figures show that hate crimes against Jews have doubled over the last year.[24][25][26] In January,when asked to explain why Jewish religious services often require security guards and even police protection, Reepalu claimed that the violence directed toward Malmö’s Jewish community is from right-wing extremists, and not Muslims.[27]

 

In an interview with the Sunday Telegraph in February 2010, Reepalu was asked about reports that anti-semitism in Malmo has increased to the point that some of its Jewish residents are (or are considering) moving to Israel. Reepalu again denied that there has been any violence directed at Jews in Malmo, stating that:

There haven't been any attacks on Jewish people, and if Jews from the city want to move to Israel that is not a matter for Malmö.[18]

 

Og det siste han sa var det verste,

In March 2012, Reepalu again came under criticism from the Jewish community when told a Swedish magazine that the anti-immigrant, anti-Muslim Sweden Democrats party had "infiltrated" the city's Jewish community in order to turn it against Muslims.

Han viste at den kommentaren ville gjøre forholdene enda verre for jøder i Malmø, men han sa den allikavel.

 

Dette er bare kommentarer, men handlingene han gjør taler for seg selv. Han har gjort ingenting for å forebygge mot jødehat i Malmø. Han har bare gjort det verre.

 

http://en.wikipedia....en#cite_note-21

 

Det at folk ikke bryr seg om en bestemt sak, beviser ingenting. Det går f.eks. an å være opptatt av Tibet uten å være opptatt av konflikter i andre verdensdeler.

Det var nettop det jeg sa. Folk bryr seg ikke om jødehat, fordi de anser det som mer akseptabelt.

 

Siden du ikke har hørt om han en gang, så er det god sjanse for at du ikke bryr deg noe særlig du heller. Jeg sier ikke at du er blandt jødehaterene, men det virker som om du bryr deg mer om muslimhets, enn jødehat.

 

Dette er bare synsing og typisk noe en finner på høyreorienterte og innvandrerfiendtlige nettsteder.

Mener du virkelig at all Israelkritikk er legitim kritikk? Er all innvandrerkritikk, bare kritikk av innvandringen?

 

Så det er rett og slett ikke godt nok at jeg kaller jødehatere for jødehatere fordi det skjer i en så "opplagt" kontekst?

Ja, absolutt. Holocaustforenktelse er et skolebokeksempel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Selv om sosialistene ikke tror på Gud, kan de se representanter for Guds folk på jorda og føle et sterkt og instinktivt hat til disse. Og handle etter hatet, mens de fortsatt ikke skjønner at dette har noe med Gud å gjøre. Man analyserer verden ut fra det kunnskapsuniverset man velger.

Lenke til kommentar

Selv om sosialistene ikke tror på Gud, kan de se representanter for Guds folk på jorda og føle et sterkt og instinktivt hat til disse. Og handle etter hatet, mens de fortsatt ikke skjønner at dette har noe med Gud å gjøre.

Du sier rett og slett at sosialistene er besatt av "Satan"?

 

Man analyserer verden ut fra det kunnskapsuniverset man velger.

Religion er ikke kunnskap; det er det motsatte av kunnskap. Kunnskap er besittelse av informasjon som approksimerer virkeligheten, slik som vitenskapelige teorier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en bedre beskrivelse av demonstrasjonen i malmø

 

During Israel’s 2008-2009 war against Hamas in Gaza, there was a sharp increase in anti-Semitic violence in Malmö—but the mayor didn’t seem concerned. On Dec. 27, 2008, as Israel Defense Forces launched Operation Cast Lead, the Jewish community of Malmö held a demonstration in the city’s main square to express sympathy for “all civilian victims” in Gaza and the Jewish state. They were soon confronted by a much larger counter-demonstration, consisting mainly of immigrants from the Middle East. The Jews were singing hine ma tov, but was their song was overwhelmed by chants of “damn Jews” and “Hitler, Hitler, Hitler!” A glass bottle flew through the air and hit a Jewish girl in the back. When a homemade bomb was fired straight into the Jewish group, the police decided to evacuate them. The Jews fled from the square but were followed by kids who used cellphones to report back to the counter-demonstration with which direction “the Jews” were heading. Among those running were 85-year-old Yasha’s grandchildren, all born and raised in Malmö.

 

When Reepalu was questioned about these events, he chose to criticize the Jews of his city for not taking a firm stand against the policies of the state of Israel: “Instead they choose to have a demonstration at the main square, which can send the wrong signals,” he said, while referring in passing to Israel’s “genocide” in Gaza.

 

http://kolisraelorg.wordpress.com/2012/04/08/swedens-damn-jew-problem/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...