Gå til innhold

Elitegroup G551, Whitebox CL50 og Dell 8600

Velmont

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest masse her på forumet fordi jeg har så lyst på en Centrino når jeg nå drar til Oxford. Jeg har så liten tid nå at jeg må bare bestemme meg å kjøpe (og leve med lite penger i 1år).

Jeg har 3 kandidater og vil bare skrive dem ned her før jeg kjøper en av dem.

Alle pcene må ha Firewire og USB2. God oppløsning er viktig! (ikke noe 1024x756 crap). Jeg skal bruke den med Linux og til videoredigering i Oxford. Pcen må være stille og helst herlig for meg å dra på de laaaange dagene på skolen.

Dell 8600

PentiumM 1.4Ghz

15,4'' TFT WSXGA+ (1680*1050) (widescreen)

512mb minne (bare idag :(:(:( så les: 256mb minne)

40gb 4200rpm

Ati M radeon 9000 32mb

CD-RW/DVD combo

En lexmark printer.

2.0 USB-ports & 1 S-video out (skal ifølge pcworld også ha firewire)

vekt 3.3 kg

1års garanti (får ny pc hvis den blir ødelagt! :D)

størrelse: 359 x 274 x 38mm

Koster: 17 400 kr (Prisene inkluderer mva og frakt for 1 system)

Det som er negativt er at windows xp kommer med (vil ikke ha, koster ekstra og kan ikke ta det vekk :shrug:).

Whitebox CL50

Centrino Mobile 1.5GHz

60GB Harddisk(4200RPM)

512MB DDR RAM

15.1"SXGA (1400*1050)

ATI Radeon 9000 - 64MB

Combo DVD/CDRW

Trådløst nettverk A+B

koster: 14873,- ink. mva

Elitegroup G551

15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Centrino 1400 prosessor (tilsvarer P4 Mobile 2400MHz)

512MB DDR minne

40GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB DDR ATI Mobility M9 Radeon 9000 skjermkort, 4X AGP

5.1 lydkort og stereo høyttalere

Leveres uten operativsystem

Størrelse: 326 x 258 x 25 mm

Vekt kun 2,6kg

14,495.00 inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.

----

Etter å ha skrevet dette står det nok mest mellom CL50 og Dell 8600, jeg får maskinene uten MVA siden jeg skal til utlandet i lengre tid...

Hvis jeg kjøper Dell må jeg kjøpe før kl 23:55 idag :p Kan heldigvis bare levere den tilbake om det er noe gale (utenom at jeg drar til england om 10 dager da :o :-?)

Jeg må også si at jeg vurderer Dell Pcen over CL50'en fordi Dell sin er visst laget for Videoredigering. Dell er også et kjent merke, og det er jo niiiice med widescreen skjerm.. Men den koster nesten 2000kr mer! :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ECS Centrinoen tar dem begge to. Den er like kraftig men letter og meget tynnre og coolere design. Dellen er alt for tykk og tung!! Whiteboxen over Dellen hvis ECS er noet som du absolutt vil ikke ha.

Jeg nettop kjøpte en slik og hadde sjølf akkurat samme kandidater som du har nu. At ha bærbaren så lett og tynn som ECSen er og like kraftig som de andre gjørde den et klart valg for meg.. Tillegg har den kuleste design av dem alle tre ;)

Du kan få en ECS Centrino for 14500 hos www.multicom.no med samme innhold som de andre.

Lykke til,

Simon

Lenke til kommentar

Du kan få en ECS Centrino for 14500 hos www.multicom.no med samme innhold som de andre.

Han mente nok Green 551 c1500, ikke c1400. Litt bedre specs og høyere pris på c1500, men absolutt en bra maskin.

Liker personlig ikke Dells design. Er som sagt alt for tykke, samt....plastikk-prega.

Lenke til kommentar

Etter å ha skrevet dette står det nok mest mellom CL50 og Dell 8600, jeg får maskinene uten MVA siden jeg skal til utlandet i lengre tid...

Jeg skal også studere i utlandet og sendte i den forbindelse mail til tollvesenet, ang moms - og tilbakebetaling av denne. Fikk dette svaret:

Hei !

Det finnes 2 muligheter for å få igjen moms ved utreise for personer som er bosatt utenfor Norden.  Det vil si at disse ordningene er  beregnet for turister.  Du er ikke turist i Norge når du reiser til studieplassen din første gang.   Hvis du får registrert flytting til utlandet hos folkeregisteret, vil du være turist når du kommer hjem f.eks. til jul.  

1) Den ene ordningen har ett symbol hvor det står TAX FREE  i en firkant.  Du kan ringe organinsasjonen ( Global Refund)  på tlf. 67 15 60 10 for å få informasjon om denne. Du er ikke i kontakt med Tollvesenet ved bruke at denne ordningen.

2) Tollvesneet er innvolvert i et annet system.  Du må da få et skjema ( Butikken kan ha skjemaet/du kan få det hos Tollvesenet) stemplet hos Tollvesenet før du sjekker inn på flyplassen eller går ombord i fergen til England. Du må kunne vise varene fysisk. Imidlertid har ikke Tollvesenet døgnbemanning på flyplassen, slik at hvis du reiser mellom kl. 08.0 til 15.30 mandag til fredag, er saken grei.  Hvis du reiser ut i løpet av en helg eller senere på dagen enn 15.30 så må du bestille en toller på overtid for å være sikker på å få stemplet skjemaet.  (Det vil koste deg ca. 650-700 NOK, -så du må vurdere om det lønner seg.)  Imidlertid er det mulighet for at det er tollere tilgjengelig på "alle  døgnets tider", men vi garanter det ikke.

3) En løsning du kan benytte deg av fra allerede før du reiser, er at butikken sender varene til deg i utlandet eller eventuelt leverer disse til flyttebyrået som skal kjøre møblene din til utlandet.  Butikken kan da få bekreftet av befrakter (Transportør/Postverket) at varene er sendt ut av Norge og at varene derfor ikke skal belegges med moms i Norge.  Butikken legger skjema med bekreftelse fra befrakter i sitt regnskap med fylkeskattesjefen.

Ring oss på tlf. 51 86 86 00, hvis du synes dette er uklart.

Hilsen

Kari W. Motland

Tollvesenet i Stavanger

Bare til opplysning, dersom du ikke var klar over det!

Lenke til kommentar

Argh, hater f5 tasten!.. Uansett, har snakket med ei koselig dell-jente i 20min nå og fått svar på mye jeg lurte på. Jeg fikk ganske så lyst på en dell, men de folka er jo virkelig gode til å la folk få den følelsen. :roll:

Det som var veldig bra med dell var at jeg kunne få med en garanti som gjorde at jeg fikk en ny pc om jeg ødela den.. gjelder i 1 år og koster 1 100, dette er jo veldig bra for meg siden jeg skal utanby's!

Uten god support har den også nice widescreen og gode speccs.

Men de kan ikke levere den før 9-10 arbeidsdager som betyr at jeg ikke kan kjøpe den da jeg skal til england om 10 dager. Men ringer jeg jenta igjen kan jeg sikkert ordne noe... (men vil ikke få så god tid til å legge inn linux og all programvaren jeg vil ha, nemlig 0 internett i Oxford der jeg bor).

--

Alternativene ser også gode ut, de er mye billigere men er ikke sertifisert for videoredigering og har ikke nice widescreen. :-?

Leveringstid ble plutselig veldig viktig for meg! Hvordan er leveringstidene på de andre??

ECS 1400maskina ser ganske så bra ut egentlig.. Lyd og alt er bra? Ikke vær redd for å nevne feil med din laptop fordi det er bare bra for den som skal kjøpe ny..

Lenke til kommentar
heh...sertifisert for videoredigering faktisk, dummeste jeg har hørt noengang.

Ok, unnskyld. Anbefalt for videoredigering.. Tror uansett ikke jeg vil ha den da den bråker og ikke fikk så god score på barbara..

Står mellom CL50 og Elitegroup maskina nå tror jeg :o Men multicom har ikke elitegroup inne i følge en kamerat! :(:( Må ringe og sjekke dette.

Lenke til kommentar

Leveringstid ble plutselig veldig viktig for meg! Hvordan er leveringstidene på de andre??  

ECS 1400maskina ser ganske så bra ut egentlig.. Lyd og alt er bra? Ikke vær redd for å nevne feil med din laptop fordi det er bare bra for den som skal kjøpe ny..

Min ECS kom på 2 dager fra Multicom. Er til nå veldig fornøyd med den. Lyden er bra. Har egentlig ikke funne noen feil med den, men ting som kan trekke ned er:

-kun 2 USB2-porter

-vifta går hele tiden (lavt turtall, hører det nesten ikke...)

-batteritiden er blandt de dårlige av Centrino-maskiner

-tastene laget litt mer lyd på høyre side av tastaturet enn resten, særlig enter-tasten. Vet ikke om dette kun gjelder meg.

Disse tingene er heldigvis ikke noe som ødelegger særlig for meg. Altså, RÅ-FORNØYD! :woot:

Lenke til kommentar
-vifta går hele tiden (lavt turtall, hører det nesten ikke...)

-batteritiden er blandt de dårlige av Centrino-maskiner

Aiai, den svei! Spesielt batterilevetiden.. Skulle være 4timer? Tjaa, men har ikke noen flere alternativ igjen uansett. Tok vekk Whitebox'en nå fordi det har vært litt usikkert rundt seriøsiteten. Dessuten var jo ECS'en nesten lik. Bare CL50 har 60gb hd :( Blir kjedelig med en liten på 40 da..

Men de hadde en inne (glemte å spørre om de hadde 2 som vi trenger), men den hadde 1.5ghz pentium M, mot 500kr ekstra.. kan vel egentlig leve med det.. Så da blir det vel å kjøpe 2stk av ECS maskinene..

Lenke til kommentar

ja.. du vil ikke angre at gå får ECS maskinene..

Lyden er rå.. koblet maskinen til 32" Sony Trinitron TVen min i stuen og så på Star Trek.. fikk full 5.1 lyd.. det kommer lys på kontrol modulen til surround når du har true 5.1. TV ut kvaliteten var RÅ!!! Lydet nesten så godt som fra konen mins maskin som har Audigy og brukes til at spille DVD og filmer på TVen i stuen.

Har hørt at batteri tiden skal være litt slappere på ECSen en andre Centrino men jeg fikk 3.5 timer ut av den med full lys styrke på skjermen. Sikker du kan få 4+ timer med litt mindre lysstyrke på og med "Max Batteri" power profil aktivert.

Når du ser får tynn og lekker maskinen er da vil du vite at du valgt riktig.. du får følelsen at de andre bærbare burde komme med tilhenger siden dem er så tykke og tunge :D

Angåene USB portene da kan du kjøpe billig i Clahs Olson USB splitter.. du får 4 USB porter fra en.

Dis Labtop rulz!

Simon

Lenke til kommentar

Kanskje du kunne bruke penga på 7200RPM disk, og velge ECS istedenfor å kjøpe dell-maskina.

Uansett maskin jeg har hatt. Kjapp eller treig CPU, så har disken alltid vært en stor flaskehals. Så nå vil jeg ha meg en maskin med den raskeste disken jeg får tak i, og heller gå ned på cpu-specs.

Lenke til kommentar
Få den sendt direkte til england da vel..

Hehe, jeg må legge inn Linux på den først, rekompilere kjerna osv. Så nei du, går nok ikke bra ;)

Ellers så skal jeg jo hente over noen filmer fra denne pcen.

Høres bra ut Templar! Så bra at jeg kjøper 3stk nå. Hehe. (De 2 andre er til noen firma da :) Får inderlig håpe jeg får ekstra prisavslag :D)

Men, er mye penger. Jaja, jeg har nesten bare bestemt meg for den nå! Blandede følelser, 15000kr ut, nice laptop inn.. :-?

Lenke til kommentar

templar,

så at du har klart noe jeg ikke har klart,å få noe ut av spdif utgangen. Kunne du være så behjelpelig å forklare hvordan du får dette til? Har så veldig lyst til å kunne koble g551 min til harman kardon receiveren min for å få dolby digital eller dts.

Har kjøpt en optisk kabel fra utgangen på pcen til receiveren på clas ohlson. http://www.clasohlson.no/images/products/N.../322087_Xw4.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...