Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro spørsmål


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Vanskelig for en uten kunnskaper å måle strøm med et multimeter. Det enkleste er vel i såfall å kjøpe en strømmåler som plugges i kontakten. Vet ikke hvor presise de er, men sikkert presise nok.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000

 

Selv et tangamperemeter krever at man splitter opp kabelen fordi man må måle på en leder. Når jeg brukte mitt tangamperemeter så lagde jeg meg en egen løsning hvor jeg hadde en halvmeter kabel med eksponerte (isolerte) ledere med et støpsel og kontakt i hver sin ende. Satte det imellom, og hadde da tilgang til å måle på lederen på en sikker måte.

 

Skal jeg tippe noe så er det sikkert noen som dusjer eller bruker varmt vann og da slås et varmeelement på i tanken for å varme opp mer vann. Sikkert et varmeelement som feiler.

 

Må også tenke på at en elektriker fort tar en tusenlapp + eventuell kjøring for jobben pluss at deler koster sitt. Legg på moms så er man fort oppi 2-3000 kroner og om tanken er gammel så hadde jeg nok vurdert å putte de lappene i en ny tank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok vurdert å brukt multimeter eller noe så genialt som en enkel strømmåler (den fungerer faktisk ganske så bra i praksis, og mer enn godt nok for disse formålene...).

Eller det vil si, det kan jo hende det går ganske så mye uttenfor området til måleaparatet hvis det viser seg at det er varmeelementet som faktisk tar sikringen, og det beste ville jo i sånn måte vært best med tangampermeter elelr multimeter.

En smart måte er jo å gjøre som deg Ankh, bare med multimeter, der du kobler det inn i den lille kretsen som du selv lager (f. eks en kort skjøteledning eller lignende som du åpner opp og som brukes som mellomsledd med varmtvannstanken og det aktuelle støpselet)

 

Da kunne man kjapt spart seg et par tusenlapper om man gjør dette selv. Dette er jo strengt talt basickunnskaper vi lærte i naturfagtimen i førsteklasse på VGS (allmenfag)...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Joda. Men har sett for mange eksempler på at folk skal måle strømmen i bilbatterier og kjører målepinnene fra pol til pol, eller stapper dem inn i kontakten så gnistene spruter. Skal man måle strøm så må man jo også ha et multimeter som kan måle så høye strømmer. De litt dyrere takler ofte 10A, mens mang billigere takler ikke mer enn toppen ett par Amper, og da er man uansett utenfor måleområdet. vet man hva man gjør så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skal man leke seg med ulike målinger så kan man kjøpe inn noen skikkelige måleledninger og klyper. De er sikre, og passer greit til det meste. Klyper i en ende og pluggen inn i kontakten. Sett støpselet på klypene. Skal du bruke vanlig multimeter så bruker du bare to måleledninger (støpsel-klype-ledning-multimeter-ledning-kontakt).

 

Pass da på siden området rundt støpselet som du setter klypene på har full spenning så ikke ta på usiolerte ting der.

Lenke til kommentar

Joda. Men har sett for mange eksempler på at folk skal måle strømmen i bilbatterier og kjører målepinnene fra pol til pol, eller stapper dem inn i kontakten så gnistene spruter. Skal man måle strøm så må man jo også ha et multimeter som kan måle så høye strømmer. De litt dyrere takler ofte 10A, mens mang billigere takler ikke mer enn toppen ett par Amper, og da er man uansett utenfor måleområdet. vet man hva man gjør så er det helt greit.

haha, har ikke hørt om noen slike, men hørtes ikke så smart ut nei. :p

Eller det vil si, jeg ville jo trodd sikringen gikk rimelig kjapt i multimeteret dog.

 

Selv de billigste biltema-multimeterene til hundrelappen takler 10A, noe som kanskje er det vanligste å ha i sine hjem, men det kan absolutt være greit å ha et skikkelig måleapparat som kan måle særegne tilfeller som nettopp dette. :)

Dette burde vært tilstrekkelig i dette tilfellet i alle fall: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Digitalt-multimeter-bil-15292/

(20 A holder vel tilstrekkelig? Eller det bør vel trådstarter svare på, da dette står på sikringsskapet, ettersom multimeteret bør tåle mer enn sikringen, slik at du slipper å skifte den i multimeteret)

Lenke til kommentar

E jo bare å måle rundt en leder i sikringskapet med et tangampermeter, så slipper personen å ta opp noen ledninger. Eller som noen sier, en sånn energimåler som man plugger i stikkkontakten funker sikkert helt fint til formålet.

Men hva man egentlig skal oppnå med dette er ikke godt å si, beste er nok bare å hyre inn elektrikker :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det du linket til måler vel strømmen med et tangampermeter koblet til multimeteret?

 

Det man oppnår er vel å måle strømforbruket og se det i forhold til sikringen som er i skapet. Man kan også slå på varmtvannet og se om strømforbruket øker over sikringens verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...