Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling av hus, hytter, osv

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en kjapp forklaring på hvordan man bør forholde seg til maling av landbaserte objekter? Da mener jeg altså hus, hytter, osv.

Jeg vet at når man skal male ting som kommer i kontakt med saltvann så må man bruke grunning, mellomstrøk og toppstrøk, men hvordan er det med vanlige hus osv på land?

Er det bare å bruke vanlig maling med en gang, eller må man bruke grunning / mellomstrøk / toppstrøk her også? Eventuelt hvor mange strøk bør man bruke med maling på et hus / hytte?

Hva vil det si at malingen er to komponent? Hva er best / hvilke situasjoner?

Noen som kan hjelpe meg litt her?

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest den klidetrede tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1289425 ? Mye nyttig der, selv om det kanskje ikke står akkurat om alt du spør om.

Du tenker på utvendig maling av trehus og hytter?

I så fall har jeg aldri hørt om tokomponent maling, det har jeg bare vært borti som gulvlakk og gulvmaling. Og det er som Aralditt, to komponenter som må blandes for at det skal tørke/herde. Men da blir det veldig slitesterkt.

På nytt treverk anbefales det nå å først bruke grunning. Likeså på tidligere malt treverk som er svært slitt slik at det er løs maling som du skal skrape vekk eller børste vekk med stålbørste, du bør grunne der det kommer fram bart treverk. Er huset malt før og du maler fordi malinga er matt eller for å bytte farge, men malinga er forøvrig hel og tett, mener jeg det er unødvendig å grunne, men vask huset med kraftvask før du maler, de tråden jeg linket til.

To strøk maling med samme maling er en god ide for de fleste husmalinger. Forskjellig maling til mellomstrøk og toppstrøk? Nei, heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I så fall har jeg aldri hørt om tokomponent maling, det har jeg bare vært borti som gulvlakk og gulvmaling. Og det er som Aralditt, to komponenter som må blandes for at det skal tørke/herde. Men da blir det veldig slitesterkt.

eneste tokomponente malingen jeg vet om er Sigural. I likhet med Aralditt er det en herdedel som blandes sammen med en vanlig del. Det er egentlig en bassengmaling såvidt jeg har skjønt men brukes også på industrigulv eller andre steder en forventer stor slitasje.

Som TS selv er inne på er det best å bruke grunning av typen Visir. Påfør deretter toppstrøk. Du bær ha minst to strøk for å få best mulig dekkende farge og holdbarhet.

jeg vil også anbefale den klistrede posten det refereres til over da den inneholder informasjon om hva du bør gjøre av forarbeide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...