Well Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg kjøpte fondsandeler i et fond i 2005 som ble innløst 2011. Jeg har inngangsverdi, inngangskurs, og realisasjonsvederlag. Fondet har aldri utbetalt utbytte. Dessverre har jeg ikke fått en VPS realisasjonsoppgave der skattepliktig gevinst er beregnet (dvs. justert inngangsverdi). Jeg har altså bare informasjon om den totale gevinsten, ikke den skattepliktige andelen. Jeg har kontaktet fondforvalter og VPS-kontofører men begge bare peker på hverandre. Skatteetaten gir ingen hjelp. De som besvarer spørsmål er fullstendig inkompetente og vet knapt nok hva en aksje, et fond eller skjermingsfradrag er. Jeg har funnet en grei forklaring om beregning her men siden dette ble innført i 2006, hva med fradraget for år 2005? Har jeg ingen rett til fradrag for dette året? I så fall hvor mye? Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Går ut i fra at du har fått en årsoppgave, eller tilgang til en slik i Nettløsning. På denne årsoppgaven, skal all nødvendig informasjon stå. Har du ikke det, er kontofører pliktig til å gi deg tilgang til denne (papir eller data) Til meg selv... Les hele teksten :-) Det jeg skriver om årsoppgaver, det gjelder for all informasjon ang dine fond.. Når det gjelder skjermingsfradrag, får du det først neste år. for 2005 i 2006, 2006 i 2007 osv Endret 7. mai 2012 av baarsk Lenke til kommentar
Well Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Takk for svaret, men jeg må innrømme at jeg ikke riktig skjønte. Ja, nettopp, saken er at jeg ikke fikk en realisasjonsoppgave hvor skjermingsfradraget skulle være utregnet, og det har heller ikke lyktes meg i å få det heller, til tross for mange henvendelser. (Er det noen som bryter lovpålagte forpliktelser her?) Når det gjelder året 2005: Fra NordNets forklaring (linken jeg ga): "Skjermingsfradrag blir godskrevet deg etter hvert årsskifte og det er etterskuddsvis. Det vil si at du måtte eie en aksje eller et fond over nyttår 2010/2011 for å få skjermingsfradraget for 2010." Altså, jeg eide fondsandelene over nyttår 2005/2006, og burde derfor få skjermingsfradraget for 2005. Men ordningen med skjermingsfradrag ble først innført 2006! Så spørsmålet er: Har jeg ingen rett på et fradragsbidrag for 2005? Lenke til kommentar
Well Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Og for å tilføye, hele fondet har i de to siste årene falt ut fra VPS årsoppgaven og den ferdig utfylte selvangivelsen, ... men ærlig og lovlydig som jeg er oppgir jeg naturligvis alt. Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Skermingsfradraget du fikk i 2010, var for fond du eide ved årsskifte til 2009. Står ganske godt forklart i den lenken. For det før 2006, ser det ut som om det er brukt RISK-modell... Ikke helt sikker på denne, men kanskje en ledetråd http://www.skatteeta...ISK-registeret/ slenger med en lik til: http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/risk_til_besvar/ Endret 7. mai 2012 av baarsk Lenke til kommentar
Well Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg fant den på Skatteetaten og også fondet. Men det oppgir en negativ verdi for 2005 (positiv for de foregående år) så jeg skjønte meg ikke helt på det. Jeg kan vel likegodt bare ignorere 2005 siden det er så komplisert. Det er vel bare småpenger uansett.. Takk igjen! Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Har du sikkert rett i :-) Helt på slutten, har du sjekket opp tidligere års selvangivelser og hva som er lagt inn da? Lenke til kommentar
Well Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Ja, siden det er et fond som ikke betaler utbytte, har det hverken i VPS årsoppgave eller den utfylte selvangivelsen, aldri vært oppført med noen type skjermingsfradrag. Det har bare vært oppført som en investeringspost (altså formue) med ligningsverdi (= markedsverdi), Og det har hatt en tendens til å falle ut/ glemt i VPS-oppgaven. Skattemyndighetene ville vel knapt nok oppdaget om jeg selv ikke hadde oppført det...bortsett at jeg plutselig ville ha fått en uforklarlig formuesøkning, da Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Måtte lese litt, tror dette er noe du må passe på selv. Er et fradrag som gies på skatten, etter salg av andeler og er ikke noe som kommer på oppgaver. Dette burde selskapet som har solgt deg disse fondene, opplyse om. (Skjermingsfradrag finner du opplysninger om, der og der..) Du kan også finne nyttig informasjon her. http://www.vff.no/filestore/Faktaomsparingifond_desember_web.pdf Kommer fra denne siden, masse informasjon. Selv om du er godt kjent med fond.. http://www.vff.no/ http://www.altomfond.no/ Lykke til :-) Lenke til kommentar
Well Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Ja nettstedene gir nyttig informasjon, men PDF-filen er fra 2005 og er utdatert. Det var den gang ligningsverdien var lavere enn markedsverdi, da man fikk formueskattrabatt! Og det var derfor et ekstra incentiv til å eie fond/aksjer fremfor å sette pengene i banken. Nå er eneste fordel skjermingsfradraget, som i disse usikre tider er ubetydlig lavt i forhold til risikoen ved å eie verdipapirer! Dessverre! Og så lurer man fortsatt hva man skal gjøre med boligprisene som løper løpsk grunnet et enorm skatteskjerming! (Gevinsten er skattefri og ligningsverdi er 1/4 av markedsverdi.) Dessuten informasjonen fra linkene er det jo å betrakte som reklame. De negativesidene ved å eie fond er at du betaler formueskatt på verdien av fondet ved årsskiftet, selv om fondet skulle tape verdi senere. Og i tillegg opparbeider man seg en skatte"gjeld" på gevinsten som akkumuleres etter hvert, og disse "lånte" pengene betaler man også formuesskatt av hvert år. Endret 8. mai 2012 av Well Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Enkelt skal det ikke være. Skattemotivert sparing, det er det vel slutt på. Som du sier betaler man ikke skatt på avkastning i de fleste fond, men får svi for det senere.. Med et formueinnslag på 750.000,- (inkl. bunnfradrag) før formueskatt slår inn og for ektefeller, det dobbelte.. Går vel de fleste fri her, i alle fall jeg Edit: Eller kanskje ikke.. Når det gjelder linkene, så var det ikke meningen å drive reklame. Det er vel en av de mest nøytrale stedene, for å finne informasjon. Boligprisene, de får vi diskutere en annen gang. Noe er riv ruskende galt, men jeg har ikke løsningen. den får andre finne :-) Endret 8. mai 2012 av baarsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå