Gå til innhold

Hjemmelaget party boks

Anbefalte innlegg

Hei, har noen tanker om et prosjekt som jeg tenkte kunne være artig å gjennomføre.

Det jeg tenker da er en bærbar høyttaler med mest mulig trøkk som kan brukes ute.

Håpte at dette ville bli lønnsomt sammenlignet med slike boomblastere, altså at jeg får mer trøkk for mindre penger ved at jeg kanskje ofrer litt av lydkvaliteten.

Ser for meg et basselement som er så stort som mulig uten at det blir for mye for forsterkeren, og at kassen blir for stor m.tanke på sweetspot for ressonans. Lurer på om jeg skal ha både mid-og diskantelement i tillegg eller om det holder med en mellomting. Poenget er egentlig bare at det skal lage mest mulig lyd, men det kan kanskje øke effekten av å dele opp frekvensområdet... Delefilter er noe jeg har lite erfaring med, så her ønsker jeg gjerne tips. I tillegg må jeg jo ha en forsterker, eller kanskje flere? Noen som vet om hvilke forsterkere som kan passe til slikt? Og så må jeg jo ha et oppladbart batteri, men det kan jeg vel kjøpe på biltema el.

Tror dere et slikt prosjekt vil være vanskelig/dyrt/ekstremt tidkrevende å gjennomføre?

Vil gjerne ha masse tips og innvendinger om hvordan jeg kan gjøre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det finnes gode løsninger å få kjøpt, og skal du kjøpe inn deler (batteri, forsterker, høyttalere, kabler, kontakter, delefiltre osv) så er det neppe mye å hente. Hvis du skal prøve, så hadde jeg kjøpt et 2.1 pc høyttalersett som helst går på 12 volt, men eventuelt kjørt det via en omformer fra 12 v til 230v.

Alternativet er å skippe suben, og gå for hyllevare.

Denne imponerte meg: http://www.logitech.com/no-no/speakers-audio/bluetooth-speakers/devices/Mini-Boombox

700,- og veldig hendig med overraskende bra lyd.

Ellers kan du smelle inn denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622397

og koble til http://www.mytrendyphone.no/shop/omformer-12-v-67638p.html?utm_source=feed-kelkoo_no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed-kelkoo_no&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=MTP%20Products%20Omformer%2012%20V%20%2F%20230%20V&sstlcmpid=9454

og så må du ha et 12 v batteri i tillegg, samt lader om du ikke har.

Blir fort 2000,-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.. God idé å bruke slike høyttalere

Jeg har et gammelt 5.1 surround sett som jeg ikke bruker, så jeg vurderer å bruke det

Men den har jo en egen omformer fra 230V til 13,5V, så jeg lurer på om det går an å kutte av den og koble det på et batteri. Problemet er jo at det nærmeste jeg kommer med batteri er 12V, så hvordan skal jeg gjøre det da?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Du må jo ha en 12-230 v omformer. Den må yte det som høyttalerne yter, dvs om de er på 200 watt må den gi 200 watt. Kalles vekselrettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...