Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde egen kommune

Anbefalte innlegg

Hei

Er det mulig å anmelde sin egen kommune for å misbruke penger ? Kommunen min har nå bestemt å bruke 74 millioner på en forbanna kirke. Vi har en kirke 5 min vekke og den er sjeldent full. Jeg må reise 5 min for å spille innebandy og da mener jeg at kristne må kunne reise 5 min for å be eller hva faen de gjør der. Pengene som kommunen skal bruke er vel skattepenger?! Jeg mener at de burde bruke pengene på å lage en kinosal, bowlinghall eller noe annet som hører aktivitetshus til.

Hilsen sint 15-åring :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Er det mulig å anmelde sin egen kommune for å misbruke penger ? Kommunen min har nå bestemt å bruke 74 millioner på en forbanna kirke. Vi har en kirke 5 min vekke og den er sjeldent full. Jeg må reise 5 min for å spille innebandy og da mener jeg at kristne må kunne reise 5 min for å be eller hva faen de gjør der. Pengene som kommunen skal bruke er vel skattepenger?! Jeg mener at de burde bruke pengene på å lage en kinosal, bowlinghall eller noe annet som hører aktivitetshus til.

Hilsen sint 15-åring :(

Norge er et Kristent land, Kirker skal vere i hver del av kommuner,

Nå visst kirken er veldig gammel kan jeg skjønne at de vil ha ny,

Men visst den er i godt bruk så er dette en forferdelig sak,

Husk at stats penger er delt opp i forskjellige deler, de har så mye penger i kultur og så mye penger i noe annet,

Disse pengene vil kun brukes på den samme tingen uansett, du kan ikke bare ta de pengene og bruke de på noe annet,

Nå er jeg ikke noe ekspert men vi har samme problemet i Bodø med et Kulturhus,

der tas det ut av (Kultur penger) disse pengene skal kun brukes på kultur , skjønner ?

(noen si ifra visst jeg tar feil )

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Folk har alltid forksjellig mening til hva penger bør gå til. Regjeringen har enda ikke klart å fikse opp i eldreomsorgen slik den er i dag. Spørsmålet er om man virkelig skal kjøpe 56 nye jagerfly, eller la eldre mennesker, som har bidratt til smafunnet via hardt arbeid og slit, få en verdig avsluttning på livet.

Slike agjørelser vil det alltid være sterke meninger rundt, og det er fint å se at en 15-åring bryr seg om kommunen sin, men det går nok ikke å anmelde kommunen din. Du har jo flere muligheter som feks. melde deg inn i ditt lokalparti, ettersom du virker som en gutt med meninger, eller sende et brev til ordføreren for å få svar på det du lurer på.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Kirken vår er gammel ja men den er ikke ødelagt på noe som helst vis og virker ikke gammel hverken utvendig eller innvendig. Vår kommune er på en måte i fire deler, 3 "deler" har sin egen kirke og den siste har misjonshus. Nå vil kommunen bruke 74 mill på å få kirke i den fjerde delen. Kommunen har ikke noe kulturhus, så vi må helt til Bergen (35 min biltur) for å gjøre noe gøy utenom sport i den lokale sportshallen.

Jeg kunne skjønt det om folk måtte reise i lange tider for å komme til nærmeste kirke men når nærmeste kirke er 5 min unna synes jeg det er misbruk av penger.

Lenke til kommentar

Folk har alltid forksjellig mening til hva penger bør gå til. Regjeringen har enda ikke klart å fikse opp i eldreomsorgen slik den er i dag. Spørsmålet er om man virkelig skal kjøpe 56 nye jagerfly, eller la eldre mennesker, som har bidratt til smafunnet via hardt arbeid og slit, få en verdig avsluttning på livet.

Slike agjørelser vil det alltid være sterke meninger rundt, og det er fint å se at en 15-åring bryr seg om kommunen sin, men det går nok ikke å anmelde kommunen din. Du har jo flere muligheter som feks. melde deg inn i ditt lokalparti, ettersom du virker som en gutt med meninger, eller sende et brev til ordføreren for å få svar på det du lurer på.

Lykke til!

Joda jeg godtar en ny kirke men det er pengebeløpet jeg reagerer på. Man kunne brukt kanskje 10 mill på en kirke som da må være bedre enn bra nok og resten på noe mere samfunnsnyttig.

Hvilken kommune er du i fra?

Lindås kommune :/

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Kirken er en god investering og egner seg dessuten godt som konsertlokale.

Knarvik har dessuten såpass stor befolkning at det er på sin plass å ha egen kirke.

Du er dessuten bare 15 år. Tror nok Lindåsordføreren er mye mer kompetent enn deg til å avgjøre slike saker. Hvilken lov har liksom et demokratisk valgt kommunestyre brutt ved å bevilge penger til en kirke?

Lenke til kommentar

Knarvik har dessuten såpass stor befolkning at det er på sin plass å ha egen kirke.

Du er dessuten bare 15 år. Tror nok Lindåsordføreren er mye mer kompetent enn deg til å avgjøre slike saker. Hvilken lov har liksom et demokratisk valgt kommunestyre brutt ved å bevilge penger til en kirke?

Det er lov og spørre, derfor vi har Diskusjon. No sån at (store) folk ikke styrer alt.

Lenke til kommentar

Bor du i nærheten ? Jeg sier ikke at å bygge en kirke er en dårlig ide, jeg mener at 74 millioner er for mye å bruke på en kirke. Det kom jo ikke som en bombe at kirken ble innvilget når KrF står ved makten. Hadde nok blitt andre boller om et annet parti stod ved makten i kommunen.

Lenke til kommentar

Bor du i nærheten ? Jeg sier ikke at å bygge en kirke er en dårlig ide, jeg mener at 74 millioner er for mye å bruke på en kirke. Det kom jo ikke som en bombe at kirken ble innvilget når KrF står ved makten. Hadde nok blitt andre boller om et annet parti stod ved makten i kommunen.

Jepp. Studerer nå, så jeg bor bare deltid i Knarvik.

KrF har nå engang makten fordi folk stemmer på dem. Kirkebygging har vert frontet i mange år.

Og skal man først bygge en kirke bør det gjøres skikkelig ellers blir budsjettet sprengt pga. vedlikeholdskostnader. En kirke egner seg godt som konsertlokale og det er ikke verre enn at en kjeller fungerer godt som kulturhus. Idrettshall har vi.

Lenke til kommentar

Dette er en veldig interessant diskusjon! Kan fort gå over i en politisk diskusjon enn en juss diskusjon.

Forslag til trådstarter kan være å melde seg inn i sitt lokale ungdomsparti, prøve å presse meningene dine frem. Finnes mange finulige måter dette kan gjøres på, ved og eventuelt gjøre aksjoner og lignende. Få gjerne med deg flere.

Ellers er det bare å vente til man blir gammel nok, og stemmer rett for å unngå at sånne ting skjer igjen! Vet det er frustrerende, og mange er nok med deg rundt denne saken også.

Lenke til kommentar

Jepp. Studerer nå, så jeg bor bare deltid i Knarvik.

KrF har nå engang makten fordi folk stemmer på dem. Kirkebygging har vert frontet i mange år.

Og skal man først bygge en kirke bør det gjøres skikkelig ellers blir budsjettet sprengt pga. vedlikeholdskostnader. En kirke egner seg godt som konsertlokale og det er ikke verre enn at en kjeller fungerer godt som kulturhus. Idrettshall har vi.

Man får en god og flott kirke til 20 mill, resten kan brukes fornuftig. KrF har ikke fått stemmer fra de som er enig med politikken deres men fra folk som vet at ordføreren gjøre noe. Vi har misjonshus i Knarvik så trenger vi en ny svindyr kirke ? Knarren funker jo bra som konsertlokale !

Lenke til kommentar

Her er det vel bare å bruke de midlene man har tilgjengelig i et demokratisk samfunn som Norge er. Media og offentlige kommunemøter. Det hjelper lite å sitte og sture over at kommunen vedtar noe når du ikke stemmer mot, får andre til å dele din mening eller går ut for å få støtte.

Dersom flertallet mener at kirken bør bygges, og det er du jo også enig i, så har du en liten utfordring.

Og hvordan vet du at dere får ei kjempefin og brukbar kirke til 20 mill kontra 74 mill? Hva er din bakgrunn for å kunne si det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han er 15. Det er bakgrunnen hans for å kunne si det. ;) La oss ikke drepe engasjementet hans, men heller oppfordre ham til å engasjere seg i politikken. Han vil få nok av oppvåkninger og virkelighetssjekker helt av seg selv, han trenger ikke å totalt desillusjoneres i startgropa. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lindås kommune er jo i en litt unik situasjon. Navnet "Lindås" er jo hentet fra tettstedet midt i kommunen, ca, men i den senere tid har Knarvik/Isdalstø-områdene i sør hatt en enorm vekst på grunn av utflyttere fra Bergen. Kommunens befolkningstyngdepunkt flytter seg sørover og sørover, og dermed mener nok noen at det nå er behov for en større kirke midt i Knarvik sentrum.

Men de har et temmelig genialt illustrasjonsbilde her (bilde nr. 2) - hvor kirken er under halvfull.. Utflyttede bergensere er ikke så religiøse av seg, egentlig, så de gamle kirkene fra 1800-tallet med få plasser burde vært tilstrekkelig..

Lenke til kommentar

Enda flere fra nærområdet ? Stiligt :) Jeg glemte plassen Lindås, så da er vi vel i 5 "deler". Det tar 5 min fra Knarvik til Alversund der det allerede er en kirke. Den er sjelden full og det er mye større etterspørsel av aktivitetshus.

Jeg vil egentlig ikke melde meg inn i et politisk parti fordi ingen av de passer meg veldig bra. Uansett så ville ikke befolkningen hatt godt av meg som ordfører/statsminister (om det evt skulle skje) da jeg hadde styrt med jernhånd. Det eneste jeg engasjerer meg politisk er innvandring, kirken og narko.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bli ordfører eller statsminister for å være medlem av et politisk parti. Noen er med for å fronte meninger og sin idealisme, andre er med for å faktisk ta endringene man blir enig med partimedlemmer om, lenger opp i systemet.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...