andersen91 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg har en venninne som bor like ved meg og hun jobber i byen vi bor i men allikevel er jobben hennes en 5 minutter eller litt mer å kjøre til. Og jeg slutter på jobb klokka 3 og hun slutter noen ganger halv fire og kvart over tre og slik. Men det har skjedd at jeg har måttet vente på henne og hun skal innom butikken etter jobb og slike ting. Problemet er det at når jeg er ferdig på jobb så er jeg sliten og/eller vil faktisk bare sitte hjemme. Men jeg har liksom vanskelig å si nei til folk og når hun spør om jeg kan hente henne etter jobb så har jeg liksom ikke noen god unnskyldning til å ikke hente henne. Hvordan si nei på en måte som er snill når hun skriver "kan du vær så snill hente meg på jobb idag, er så sliten!". Og også, jeg har kjørt henne en god del ganger nå og ikke sett en eneste krone i bensin, og det er jo ikke bare bensin som blir brukt for de som har bil selv her, det er jo slitasje på bil og km-teller og slike ting også og jeg har jo vært på jobb selv i forkant og vil hjem og slappe av. Hun må da gå hjem om jeg ikke svarer ja, men hun tjener trippelt så mye som meg og jeg må faktisk bruke av mine penger for å vente på henne i bilen og bli ferdig på jobb, for så og kjøre henne hjem eller vente utenfor butikken og levere henne hjemme og kjøre ned til meg. Det er ikke de lengste avstandene det handler om men jeg kjenner det irriterer meg at hun når gratis kjøre og sjåfør og ikke engang slenger en krone i min retning, i og med at jeg vet hun er veldig gnien på pengene sine. Hun kan spørre når hun jobber kvelden også sånn i ni ti tiden om jeg kan hente henne da, og jeg har bare begynt å si at jeg da sannynligvis er i seng.. Men noen som har noen gode forslag til meg? Hun tar med seg ting ra jobben og gir meg noen få ganger, men jeg er faktisk ikke interessert i å få klistremerker, gammel tyggis eller en lipsyl eller kluter og såper som hun har fått gratis fra jobben. Hun tror nok at det likesom skal være betaling.. Men jeg kan faktisk ikke fylle tyggis på tanken. Og hvor mye skal jeg ta da om hun sier "greit, hvor mye skal du ha da?" Det er som sagt i byen der vi bor så føler at jeg ikke vet hvor mye jeg burde tatt i tilfellet. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Ikke den første som irriterer deg over dette. Du kan selvsagt regne deg til en sum om du f.eks tar utgangspunkt i en bensinpris på 15 kroner literen og 0,8 liter pr. mil. Da koster det 12 kroner pr. mil. De gangene jeg har deltatt i å kjøre sammen elelr sitte på så har vi gjordt det lignende, dvs har regnet ut hva det koster og betalt hver vår andel. Andre slenger inn en hundrelapp og to innimellom, som dekker over lengre tid. Du kan jo også få henne til å bake en kake til bursdager eller andre ting siden du har kjørt så blir dere skuls. Lenke til kommentar
andersen91 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg vet bare ikke hvordan å spørre henne om penger for bensin, det er vanskelig liksom.. :S Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Si at du ikke har bensin på tanken hver gang hun spør helt til hun tar hintet? 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Det er jo bare å være ærlig, kamerat! Si at du godt kan kjøre henne på jobb og lignende, men at du syns det er rettferdig å få noe igjen for det. Om hun er takknemlig for at du har kjørt henne så mye, burde hun ikke lage noe problem ut av det. Dessuten kan du nevne er det er dyrt å ha bil, og at drivstoff heller ikke er særlig billig... No big deal, det må nå faen meg være mulig å diskutere slike ting Endret 7. mai 2012 av Slettet-awWb2dC 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Typisk av chicks å leeche sånn. Gjør som ^ eller si at du ikke gidder neste gang hun spør og si at det er dyrt for drivstoff. Hvis hu ikke er helt tett i pappen tar hu vel hintet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg er tilhenger av å ikke gå rundt grøten. Spør rett ut. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har oversett tyelige hint fordi folk ikke gidder å si hva de egentlig mener. Si ha du mener. Ikke dans rundt det. 3 Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Er dette en dame du digger, kan du jo forsøke å få et ligg for all kjøringa. Sånn at hun på det viset kan "kjøre" deg tilbake og gjengjelde tjenesten? Ikke vet jeg om det er en grei form for betaling; men enkelte suger i å gjøre opp for seg i cash, så kanskje venter hun bare på at du skal be om å få gjengjeldt din hjelpsomhet i form av noe sånt? Slik praktiserer i hvert fall en god del av befolkningen i Røros, den tiden jeg bodde der var det den typen business som var interessant. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Neste gang hun spør om du kan kjøre henne, og du er for sliten til det, skriv dette i en melding : ''Beklager! Jeg er sliten selv.. så det funker dårlig i dag.'' Ellers, når det gjelder å be om penger, så sier du ''Du, jeg lurte på om vi kunne fikse det sånn at du gir meg litt penger for hver gang jeg kjører deg? Du vet, bensin og sånt er alt annet enn billig!'' Blir hun grinete av noe av det der så får du ta det som ett tegn på at hun bare vil utnytte deg! 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvordan si nei på en måte som er snill når hun skriver "kan du vær så snill hente meg på jobb idag, er så sliten!". Svar: Hei, skulle så gjerne hjulpet deg, men nå er det slik at det passer dårlig for meg, så du får finne annen transport. Enkelt og greit, men veldig tydelig, og kanskje på tide at du blir tydeligere på hva som passer deg. Og det finnes nok ingen forsikring på hvordan venninnen velger å opfatte dette. Det kan hende at hun blir skuffet, men det skal du ikke bry deg så mye med, fordi at det er hennes ansvar å håndtere sine egne følelser. Bare hold en vennelig og tydelig kommunikasjon, og hvis venninnen er god nok, takler hun nok dette fint etter hvert. Lykke til! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Du kan låne bilen til jobb - fyll gjerne tanken også... =) Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Jeg pleier bare å legge igjen et par hundrelapper hos kompisene mine en gang i blant. Å drive å betale 15 kr per tur og sånt synes jeg bare bli tull, be henne legge igjen en 500lapp så har hun betalt for en stund. Hvis du synes det er heelt umulig å snakke med henne om det kan du i vertfall begynne med å fylle bensin mens du kjører henne. Hvis hun har snev av samvittighet burde hun da føle litt større press til å betale deg. Skjønner at det er vanskelig å spør når du er sjåfør, spesielt når man er gode venner. Det er ofte jeg faktisk må presse litt på for at vennene mine skal ta i mot pengene når jeg vil gi. Edit: En 500lapp ble kanskje litt mye - litt dumt hvis du føler at du MÅ kjøre henne siden hun har betalt deg - poenget var at det er mye bedre å betale noen hundrelapper så man slipper å tenke på det en stund, i stede for å drive å ta seg betalt hver gang som du skulle være offentlig transport Endret 8. mai 2012 av Carlgutt 1 Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 - "Kan jeg sitte på hjem fra jobb i dag?" - "Vel, hva får jeg for det?" Enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Da svarer hun "sex!" - og er det virkelig det du ønsker? Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Si at du må fylle bensin, men har glemt bankkortet og at hu må betale. Easy! Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Synes du kaster bort tiden din mann! Vente på hun i en halvtime? Vente på at hun skal i butikken? Sikker på at du ikke vil noe mer enn bare være venn? Det er hyggelig å hjelpe til noen ganger, men som en daglig rutine vet jeg med meg selv at jeg hadde klikket uten faste avtaler for carpooling (møte opp til faste tider, faste betalinger, faste avtale på destinasjon). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Si at du må fylle bensin, men har glemt bankkortet og at hu må betale. Easy! Easy, men jævlig sleipt spør du meg. Si ting som det er, istedenfor å gå rundt grøten kommer du mye lenger med. Det er da du får respekt! Endret 11. mai 2012 av Slettet-awWb2dC 1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei. Hvis du selv vil kjøre denne jenta så, så er det jo greit. Hvis du egentlig ikke vil kjøre henne, så må du bare si det som det er. At hun betaler deg noen kroner, kan vel være en mulighet. Du stopper vel bilen når du venter på henne eller? Du lar vel ikke bilen stå å gå mens du venter? Da er det jo klart at bensinen går. Bor dere langt unna hverandre og bor hun på en måte på din hjemvei? Altså. At du ikke kjører motsatt vei enn den veien som du selv skal til? Hva tror du at hun sier da hvis du sier at du gjerne kunne tenkt deg noen kroner for at du kjører henne. Du har vel sikkert kjørt henne noen ganger og hun forventer kanskje at det er gratis. Hva sier du om hun spør om hvorfor hun plutselig skal begynne å betale nå? Men til syvende og sist så er nok det beste at du sier det som det er til henne. At du blir sliten etter jobb og at du heller har lyst til å dra hjem og hvile eller ta en matbit eller hva du finner på å gjøre når du kommer hjem. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Kjenner meg ganske godt igjen, har sikkert brukt mange tusen kroner i bensin på å kjøre forskjellige folk bare fordi jeg er snill. Den positive siden er at jeg somregel får meg gratis sjåfør når jeg trenger det, men er selvsagt noen spessielt jenter som jeg ikke har fått en krone av enda de har sittet på sikkert 200 ganger tilsammen på vei til forskjellige steder. Jeg bor litt utenfor byen jeg er oppvekst i så jeg må liksom ta bilen vær gang jeg skal noe sosialt, da er det ganske irriterenes å kjøre melkeruta vært gang fordi alle vil sitte på. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Fra samliv og relasjoner til deling av kjøreutgifter.... Det er en par ting som kan være ekstrafaktorer her. Er avstanden fra jobben hennes til hennes hjem så lang at hun kan trekke av bruk av egen bil til og fra jobb fra inntekten? I såfall er dette ganske god butikk for henne. Du sier ikke så mye om regulariteten, men om det er mer enn en gang i uka bør du være såpass tøff at du sier noe tilnærmet følgende. "Jeg kan gjerne kjøre deg, men dette er en ekstrautgift for meg som jeg i utgangspunktet ikke har råd til, og synes at vi kan dele utgiftene (evt kan du legge til, i alle fall det du kan trekke av på skatten." Enten sier hun at det er helt greit og spør hvor mye det kan dreie seg om, eller så blir hun sur og sier at da kan det være det samme. (Om hun kommer med pusestemmen og sier at du skal samme vei likevel kan du like gjerne fri med det samme.) Om hun blir sur og vil være uvenner er det hennes valg og viser da eventuelt hvor lite viktig du var som venn. Hva er en fair sum å bidra med? Halvparten av bensinutgiftene fra din jobb via hennes jobb, via hennes hjem og hjem til deg og eventuelle ekstra bompenger om det er aktuellt. Avskriving, forsikring, service, årsavgift og alt annet forefallende må du allikevel ut med når du først eier denne bilen så det synes jeg ikke du kan kreve. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå