Gå til innhold

Studere økonomi - Norge eller utlandet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par spørsmål knyttet til økonomiutdanning, først og fremst i utlandet.

Noen som vet hvor man kan finne opptakskrav til skoler i blant annet England, og hvordan man kan "oversette" disse til norske karakterer?

Hvordan blir skoler, som University of Oxford, ansett blant norske arbeidsgivere? Er det en fordel/ulempe sammenlignet med feks NHH?

Noen som har hørt noe positivt om Copenhagen Business School? Hvor finner jeg opptakskrav til denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptakskravene til skolene finner du som regel på hjemmesidene til skolene. Det er gjerne ikke alltd like lett å tolke det ettersom karaktersystemet er noe annerledes, men har du først forstått det vil det nok gå lettere.

Prestisjeskoler som Oxford, Harvard, Yale, osv. vil nok være kjempeattraktivt. Litt av problemet derimot er at du mister det verdifulle nettverket norske nettverket som man får ved NHH eller BI. Jeg vil også anta at disse skolene har langt høyere opptakskrav. Snakker vi helt ukjente skoler vil jeg tro NHH eller BI er å foretrekke. Dette fordi de fleste i det norske næringslivet vet hva skolene står for. Mange har gjerne studert der selv.

CBS vil jeg tippe er lettere å komme inn på enn NHH. Jeg ville også foretrukket NHH, mye pga nettverket og fordi mitt inntrykk er at skolen er bedre. CBS er vel kjent for å være en strategiskole, så det kommer vel helt an på hva man liker. Stockholm School of Economics er heller ikke et dårlig valg. Ligger vel mye høyere rangert på FT sin liste over businesskoler enn både NHH og BI.

Mine tanker er i hvert fall at hvis du kommer inn på prestisjetunge skoler i utlandet er det absolutt ikke en dum tanke å prøve det. Eneste er som sagt nettverket. Er det derimot snakk om helt ukjente skoler ville jeg valgt NHH.

Lenke til kommentar

Råder deg til å lage en post på VGD ; http://vgd.no/forbruker/jobb-og-utdanning og få hørt hva C_M_D har å si når det gjelder utdanning i utlandet. Han har god kjennskap til varierte skoler avhengig av dine karakterer og tar hensyn til rating og plassering av skolen. Lag en generell tråd så dukker han nok opp om nøkkelord som utdanning og utland er i emnetittelen.

Det fins også andre gode tråder om samme emnet på forumet via søkemotoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...