Gå til innhold

Ny sykkel?


Anbefalte innlegg

:hmm: Er på utkikk etter ny sykkel og lurer på hva jeg bør velge. Det må være en god sykkel på alle underlag. Sykler nok mest asfalt og grus men liker å ta meg en tur i skogen av og til også. Har ikke råd til både racer og terreng sykkel. Og det er jammen lett å stirre seg blind på alle modeller og utstyr. Det må være en god sykkel som tåler å bli brukt. Jeg trener ca 8-10 timer i uka. Bør jeg velge en 29"? Er den bedre på asfalt enn en 26"? Bør jeg ha to hjulsett, et til asfalt og et til skog og grus? Fikk feks. et tilbud på Nakamura Grade 7.0 til 20000 kr. Er dette en bra sykkel til en grei pris? Setter stor pris på alle tips og på forhånd, tusen takk!!!! :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på at du ikke heller skal ha to sykler? Med et budsjett på 20000 kan du f.eks kjøpe en cannondale caad10 105 til 10K, og ha 10K for en terrengsykkel som bare er litt tyngre en nakamuraen kanskje til og med skaffe en brukt stisykkel. Jeg kan love deg at racersykkelen er noe helt annet på veien enn hva noen terrengsykkel kan være.

 

Nakamuraen er en typisk norsk high-end birkensykkel. I.e. mer en grusracer enn en terrengsykkel. Noe som i.o.f.s passer greit til det du beskriver, men på asfalt vil du nok oppleve den som treg og for lavt giret sammenlignet med en landeveissykkel. Tåle å bli brukt gjør den nok, men i noe mindre grad enn sykler som ikke er fullt så blodtrimmet for lav vekt. 20K er billig for denne om den er ubrukt, om det er verdt det, se det er et annet spørsmål. Den er utstyrt med alt det dyreste fra sram og formula så komponentprisene er godt der oppe. Jeg hadde ikke nødvendigvis valgt å legge alle pengene i überlette komponenter selv.

 

Om du skal ha to hjulsett er vel i hovedsak gitt av om du gidder å bytte dekk eller ikke. Uansett foreslår jeg heller ett dekksett for asfalt OG grus og ett annet for skog. Et eller annet lett lavmøstret på vei, som f.eks rocket ron. Samt et for bruk i skogen med myk gummi og grovt mønster.

 

En 29er kan rulle litt bedre og er enklere å få høyere giring på enn 26" så slik sett kan den være noe bedre på asfalt.

 

Som sagt jeg råder deg til å tenke gjennom en gang til om du ikke egentlig bør ha flere sykler. Et kompromiss er og blir et kompromiss selv om den ligger på den dyre enden av skalaen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville for det første ikke valgt en terrengsykkel til asfalt,der er jeg ganske enig med Sverreb om at kanskje det er greiere å ha to sykler da.

 

Men skulle jeg syklet på grus og sti i terrenget så ville jeg nok ha gått for en 29,og legger man seg i prisklassen 10000,så får man jaggu en skikkelig god treningsracer til samme sum.

 

Jeg ser ikke noen grunn til å bare kjøre på med lette komponenter og en dyr sykkel,når du kan få to greie og solide sykler for samme sum.

 

Kjøper du en 29 med ordentlig plass til grove dekk,ja da kan du få det moro i skogen selv om det er sleipt og vått.

Litt teknisk stisykling er jo bra for å utvikle seg som syklist,man får mange "naturlige intervaller",trent opp teknikk,samt at man får det sinnsykt mor.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har særlig peiling på sykkel, men ville også ha gått for to sykler når du har 20k som budsjett. En som er ren landevei/racersykkel og en som er tilpassa sti og grus. For sti og grus er det nok lurt å kjøpe brukt da en god terrengsykkel, evt. fulldempet, koster mye.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg CYCLOCROSS. Passer ypperlig til asfalt og grus, kan også brukes i terreng (spørs hvor røft terreng). Mange i min lokale sykkelklubb (landevei) som bruker CYCLOCROSS på våren/høsten når det er for glatt med landeveisdekk, også bruker de den i terrenget.

 

Ellers kan du skaffe deg en terrengsykkel (26"/29") med to hjulsett, ett grovere for terreng, og ett slick for asfalt og grus.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg best landeveissykkel. Det å bruke terrengsykkel på asfalt syns jeg er gørr kjedelig, blir helt feil girutveksling i forhold. Så gjør som Aksje, prøv begge sykkeltypene. For min del må jeg sykle minst 1-2 mil for å komme til noen bra terrengveier, med mindre jeg velger å lasse sykkelen på bil først, og det blir for mye mas. Da er det lettere for meg å bare ta landeveissykkelen rett ut døra og peise på :) Så kan være greit å vurdere litt forskjellige ting...

Lenke til kommentar

Jeg er selv i samme situasjon som deg blackbear, dog tenkte jeg ikke å bruke mer enn 10-15k på ny sykkel.

Fått til tilbud på Nakamura Grade 5.29 til 15k og Nakamura Grade 4.0 til 8,5k. Vært også å sett på Cube Reaction 29 GTC Pro til 14k og Diamant Apex T3 til 15k. De to sistnevnte har jeg ikke fått noe tilbud på.

Veldig usikker på hvilke jeg skal gå for. Har noen en formening om det?

 

Jeg er også inne på tanken med å kjøpe landeveisykkel på sikt, men der ser jeg at jeg fint klarer å komme under 10k for en bra nok sykkel til meg.

Helt enig med de som mener du bør gå for en landevei- og en terrengsykkel.

Det jeg er mer i tvil om det er om man skal velge 26" eller 29" hjul. Har aldri prøvd 29" på en sykkel før så har liten formening, men å stupe over rattet har jeg prøvd noen ganger :p Vet ikke om det hjelper med større hjul, 50" kanskje hadde hjulpet :D

Lenke til kommentar

Her er en norsk test av Nakamura Grade 5.29: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3915

 

En landeveissykkel til under 10k er sikkert greit nok det. Hvis du skal sykle en del bakker så vil nok en sykkel til under 10k veie litt, så det vil du merke. Hvis du skal sykle mest mulig på flat vei går det greit. Gikk fra en landeveissykkel på 8.1 kg til 6.8kg, og det var utrolig forskjell i motbakker.

Lenke til kommentar

Her er en norsk test av Nakamura Grade 5.29: http://terrengsykkel...dex.php?id=3915

 

En landeveissykkel til under 10k er sikkert greit nok det. Hvis du skal sykle en del bakker så vil nok en sykkel til under 10k veie litt, så det vil du merke. Hvis du skal sykle mest mulig på flat vei går det greit. Gikk fra en landeveissykkel på 8.1 kg til 6.8kg, og det var utrolig forskjell i motbakker.

 

Ble ikke overbevist av denne testen, å bytte deler vil for meg bli uaktuelt med en sykkel til 15k.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill. :) Har vel etterhvert bestemt meg for å gå for en MTB i år og så spare til enracer neste år. Og har vel også landet på en jeg kunne tenke meg. Så det jeg lurte på da er om det er noender ute som har noen erfaring med Hard Rocx sin Circo Volante Team? På forhånd takk!!!

Endret av blackbear
Lenke til kommentar

Får du et tilbud på den eller er listeprisen budsjettet? Det er en fint utstyrt sykkel, men jeg er ikke sikker på om jeg synes den forsvarer prisen. Rent utstyrsmessig ville jeg gått etter 2x10 fremfor 3x10. Todelt frontgir er mye mer pålitelig i terrenget, og med en 11-36 kassett er det ikke så stor forskjell i total range.

 

For sykkel i samme stil ville jeg vurdert en cannondale flash 29er 2, da får du en med samme listepris, lefty, og kanskje et hakk bedre (men her er det litt smak og behag om man liker shimano eller sram) utstyr.

 

Andre hardtailer som kan vurderes er specialized stumpjumper HT carbon elite. Eller trek superfly elite.

 

Hvis du vil ut og virkelig ha det gøy i terreng anbefaler jeg fulldempet.

 

Rittfulldempere (d.v.s. 100-120mm vandring ca) er fortsatt rimelig kjappe på fast underlag, grovere utstyr blir fort tregere. Rittfuldempere som kan vurderes er specialized epic comp carbon 29er, trek superly 100 al eller kanskje (men jeg vet ikke om de er å skaffe i den prisklassen) cannondale scalpel.

 

Mye morsomt i fullverdige stisykler også, men jeg ser ikke at det er hva du er ute etter, men si fra om du tenker i de baner.

 

Vær obs på at denne typen sykler er veldig ettertraktet av tyver, så uansett hvilken sykkel du kjøper i denne klassen, så må du ha en plan om å sikre den.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har selv en fuji miracle disk jeg bruker på asfalt til og fra jobb og i lysløype / sti på fritid.

 

kjører jeg med knastedekk blir asfaltsykling kjedelig ( og sakte) men du får høy puls hvis det er poenget.

 

Setter jeg på glatte dekk så blir asfaltsykling mye lettere men sykkelen blir helt ubrukelig på sti.

 

Kjøpte meg nå et nytt hjulsett og bare bytter sett avhengig om jeg skal leke meg i skogen eller raskt til jobb.

 

Med budsjett på 20k ville jeg gått for to sykler ( hadde en gang en gammel Motobecane racer og det var jo som å bade naken sammenlignet med terrengsykkel på asfalt)

 

Vent til i høst og få deg fine sykler til 40-50% rabatt.

 

Ekstrahjulsettet med dekk,slanger,bremseskiver og krans kom jo på 5000 hvis du ville ha litt kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...