Gå til innhold

Hvilken colorspace bruker youtube videoer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger litt innsikt fra de som har god peil på videoredigering.

Jeg skal recorde en del video fra Battlefield3 og legge opp til youtube, men jeg lurer litt på hvilken colorspace som brukes på youtube i deres standard h.264 format. Jeg anntar at h.264 i seg selv kan støtte flere forskjellige colorspace i seg selv, men at youtube har en eller annen standard-profil som de bruker for sine HD kvalitet videoer.

Jeg vil jo gjerne beholde maksimal kvalitet på videoen selvfølgelig, men å recorde i mye høyere colorspace enn det som den ferdige videoen vil ha etter upload til youtube er jo bare waste - både i encodingtid og spesiellt i plassen det bruker på harddisken for rå capture.

Jeg bruker DXtory for opptak, og det er veldig fleksibelt til å la meg justere hvilket colorspace jeg vil ta opp i, så spørsmålet er da bare hvilken colorspace setting som vil være optimal for youtube-formål.

Jeg håper dette er beste kategori for spørsmålet. Jeg er ikke inne på denne delen av forumet veldig ofte, så tips meg gjerne om en annen kategori er mer relevant for dette spørsmålet.

På forhånd takk :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta youtube bruker rgb 601.

Hmm, denne er jeg ikke kjennt med. Normalt med de programmene jeg bruker (dxtory blandt annet) jobber jeg med colorspace formatene:

YUV42

YUV420

YUV410

Hvordan sammenligner disse seg mot RGB 601? Om colorspace formatet er helt identisk er vel ikke helt nødvendig kanskje, men jeg vil ihvertfall unngå at jeg recorder mye mer colorspace informasjon enn det youtube videoen vil faktisk inneholde etter youtube har tygget seg gjennom den.

Hvilken av disse vil være best matchende?

-Stigma

Lenke til kommentar

Tar du opp med Dxtory Video Codec? Isåfall betyr "low quality" fremdeles svært god kvalitet og har lite til ingenting å si. Ikke huk av for "compress".

Jeg bruker DXtory ja. Jeg har ikke tatt opp noe særlig enda (utenom tester) så jeg har ikke bestemmt meg for codec enda, men jeg skal bruke et high-filesize low-compression format som mellomlagring før h.264 encoding og dxtory codecet sier aller er veldig bra, så det er meget sansynlig at jeg vil bruke det ja.

Jeg vet at du kan skimpe veldig mye på colorspace uten at det blir så veldig merkbart ja - jeg er bare litt anal i forhold til slike tekniske detaljer som irriterer meg om jeg ikke finner ut av det, så det er derfor jeg spør =P

Hvorfor bør jeg ikke huke av for compress? Enabler dette lossless compression for codecet? Er det pga. det tar opp betydeig mer systemressurser at du ikke annbefaler det, eller er det noen annen grunn til at du ikke annbefaler å slå det på? Jeg har sett et par tutorials og har sett både annbefalinger for å slå det på og ikke slå det på - men det har ikke vært noen særlig in-depth forklaringer på hvorfor det er bra eller ikke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ifølge "google" blir det ofte en del trøbbel med redigering i etterkant, iallfall med Premiere.

Dette er ikke egentlig snakk om color space altså, men om hvor mye info den skal lagre. Eks. RGB lagrer alle pisklene UTEN subsampling (altså 4:4:4). Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling#How_subsampling_works

(der kan du lese hvorfor det ikke er vist å lagre fargenyansen for hver enkelt piksel pga. mennesklig syn har mye lettere for å se forskjell i lysstyrke enn fargenyanse)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge "google" blir det ofte en del trøbbel med redigering i etterkant, iallfall med Premiere.

Dette er ikke egentlig snakk om color space altså, men om hvor mye info den skal lagre. Eks. RGB lagrer alle pisklene UTEN subsampling (altså 4:4:4). Les mer her:

http://en.wikipedia....bsampling_works

(der kan du lese hvorfor det ikke er vist å lagre fargenyansen for hver enkelt piksel pga. mennesklig syn har mye lettere for å se forskjell i lysstyrke enn fargenyanse)

Takk. Jeg kjenner til det grunnleggende av hvordan subsampling fungerer. Jeg trodde dog dette essensiellt sett var det samme som hvilket colorspace som ble brukt, men kanskje det er en teknisk forksjell mellom de to jeg må lese på.

Jeg trenger fremdeles dog en annbefaling på hvilken subsampling jeg bør bruke i dxtory for å oppnå maksimal kvalitet på youtue uten å ta opp unødvendig fargedata i rå-filen. Hvis du har noe innsikt i forhold til dette så er meget åpen for enten forslag eller mer generell kunnskap om dette :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt på eller endret colorspace på mine videoer som jeg laster opp på Youtube. Du kan antageligvis velge den mest komprimerte fargeområdet. Jeg tviler på at youtube bruker noe spesielt fancy.

Fargeområde: 4.2.0
http://support.googl...3&page=guide.cs

Veldig bra. Takker så mye.

Det værste er at jeg var inne på akkurat denne siden selv når jeg søkte etter dette på egenhånd. Godt jobbet av meg å overse den ene detaljen som jeg faktisk søkte etter /facepalm

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...