Gå til innhold

Hvordan få fint resultat på treverk ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være en fordel og nevne hvilken tresort/er du skal lakke opp, det er forskjellige typer produkter som man bruker avhengig av type tresort samt hvor i båten det er, det er også viktig å vite om områdene blir utsatt for nedbør og/eller sol.

Lenke til kommentar

Det er flere forskjellige måter og behandle treverk på, er det innvendig i en plastbåt som begynner og bli litt slitt på finishen ville jeg brukt Epifanes interiør lakk, utrolig slitesterk og tåler alt av vaskemidler.

Utvendig teak ville jeg ha beholdt ubehandlet eller oljet det med en god teakolje.

Lenke til kommentar

Inne så pleier jeg å vaske først med grønnsåpe/vann og eventuell matte forsiktig der det er skjoldete, så lakker jeg opp de slitte områdene med blank Epifanes 2/3 tynne strøk, så matter jeg ned hele området som skal lakkes før jeg bruker 2 strøk med tynnet 50/50 Epifanes interiørlakk/jotun White-sprite (mange av de billige White-sprite sortene kan gi luftblærer i lakken).

Ute er det som sagt veldig avhengig av type treslag angående fremgangsmåte, men generelt skal man mette treet med olje og bruke en diffusjonåpen lakk.

Epifanes Norge har en fin veileding angående behandling av treverk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...