Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser når jeg spiller BF3.


Anbefalte innlegg

Har fått problemer med at PCen fryser helt, og lyden blir en slags "BZ"-surrelyd når jeg spiller Battlefield 3. Det eneste som hjelper da er å restarte PCen. Dette forekommer som oftest etter at jeg har spilt i en 10-15 minutter. Det skal ikke være PCen som er for dårlig, for jeg har spilt BF3 siden det kom ut, og det har aldri vært noen problemer å spille feks 4 timer.

 

Frysinga forekommer KUN når jeg spiller BF3. Den står på døgnet rundt, og jeg har ikke opplevd dette problemet noensinne før det oppsto for et par dager siden.

 

Prøvde å oppdatere driveren til skjermkortet nylig, men den var up to date. Noen andre drivere jeg burde sjekke? Kjørte Windows sitt virusprogram i tilfelle det skulle være noe skitt på pcen, men fant ikke noe. Får prøve en eller annen antispyware i tillegg, men tror ikke det er problemet.

 

System:

http://i45.tinypic.com/ju8qcj.png

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, jeg blir ikke kicka fra Battlefield pga cheat om du mistenker det. Men jeg kan vel alltids prøve. Hvorfor tror du at det er problemet?

 

Er ikke pga cheats. Har hatt dette problemet selv, så spill med punkbuster av og se om problemet forsatt oppstår.

Lenke til kommentar

Har du kontroll på cpu tempraturen din(når du spiller bf3)?

Nupp. Hvordan sjekker jeg det? Kan prøve å ta en titt.

 

Er ikke pga cheats. Har hatt dette problemet selv, så spill med punkbuster av og se om problemet forsatt oppstår.

Ok. Skal teste. Men å spille uten punkbuster i framtida blir ganske uaktuelt da det er få attraktive servere i norden som er uten det. Jeg orker ikke å spille fra en server i Uganda med lagg.

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å avinstallere gamle skjermkortdrivere og erstatte de med noen nye. Dette ville jeg gjort uavhengig om du bruker de nyeste driverne eller ikke. Om ikke dette fungerer ville neste steg vært å sjekke temperaturen på CPU og/eller skjermkortet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg avinstallert og installert skermkortdriveren på nytt. Prøvde å spille litt BF3 nå nettopp, og dritten fryste etter ca 40 minutters spill nå. Legger ved et par screenshots fra Coretempen:

 

Her er etter et par minutters surfing på nett. Det som da vil være vanlig temperatur:

2w7pf6w.jpg

 

Så har vi denne etter 13 minutters BF3-spilling:

bikn7l.jpg

 

Og denne rett etter restarten:

xkujns.jpg

Lenke til kommentar

Tempraturene dine er helt fine så da må det vær noe annet. Kontroll av minne og skjerrmkort samt reinstall av skjermkort drivere neste

Har allerede reinstallert skjermkortdriverne, så det ligger ikke der. Skal prøve å søke meg litt opp på kontroll av minne, så får vi se.

 

Spilte på server med punkbuster av?

Skal prøve det senere i kveld. Hva gjorde du i så fall for å fikse det?

Lenke til kommentar

1g0mqt.jpg

 

Skal være ærlig og innrømme at jeg ikke skjønner en dritt av det der. Uansett, er programmet jeg tilfeldig kom over dugende, eller burde jeg prøve noe annet?

 

Og skal jeg la denne gå i bakgrunnen mens jeg spiller BF, og så gi et nytt screenshot?

Lenke til kommentar

Tror jeg og Lami har funnet ut av problemet. Det ligger i lyddriveren eller lydkortet. Når jeg spiller Battlefield 3 med lyddriveren disabled, så kan jeg spille så lenge jeg vil uten at PCen fryser. Skrur jeg det på igjen, fryser den etter 10-15 minutter. Derimot ser det ut som at jeg kan spille med lyd og Punkbuster AV.

 

Lyddriveren jeg bruker heter Sound MAX Integrated Digital HD Audio. Kan jo prøve å avinnstallere den og finne en ny. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du? Se på nettsiden til hovedkortet ditt og se om du finner noen nyere drivere til det integrerte lydkortet.

 

Og hvilken lyddriver-versjon har du? Gå til enhetsbehandling, høyreklikk på kortet, velg egenskaper og drivere. Se da driver versjonen.

 

Har du lavere versjon enn 6.10.1.5860 kan du installere nye drivere HER.

 

Ellers tror jeg ikke du kan installere andre drivere fra f.eks Realtek da driverne dine er for det integrerte lydkortet. Jeg KAN ta feil her, men jeg kan ikke tro at det fungerer med mindre det ligger flere valg til drivere på nettsiden til hovedkortet.

 

Selv mener jeg å huske at oppdatering av driverne ikke hjalp :p Husker ikke helt, så du kan jo prøve før du eventuelt går til innkjøp av et evt billig lydkort hvis du kun trenger det for å spille :)

Jeg gikk selv for PCI(E) Terratec 5.1 som kostet sånn 250kr hvis jeg husker rett. Trengte det kun til BF3 :D

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...