Han Far Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Det er mye som tyder på at laptopen jeg bruker som hjemmemaskin har stekt skjermkortet i fillebiter, så jeg leter etter en erstatning i tilfelle Kompletts service kommer frem til det samme. Maskinen vil ifølge all erfaring ikke trenge å flyttes mye, så en stasjonær er nok den beste løsningen. Bruksområdet kommer stort sett til å være mediemaskin, men det blir også en del tallknusing. Jeg spiller også en del Minecraft og iblant litt mer krevende spill. Jeg er ikke en veldig hard gamer, men den burde takle Portal 2. Jeg har ingen ambisjoner om å noen gang spille Diablo 3 etc. Den kommer til daglig til å drive en skjerm på full HD, så det er nok en fordel om skjermkortet har litt kraft bak seg. Jeg kjører Linux, så av hensyn til drivere vil jeg heller ha NVIDIA enn ATI. Brukervanene mine er nok litt hardere enn den gjengse bruker. Jeg har typisk 10-15 tabs oppe, musikkspiller, et distributed computing-prosjekt, IRC og potensielt et par andre programmer. Jeg har ikke fulgt med i hardwareverdenen de siste årene, så hvor mye prosessorkraft og RAM jeg egentlig har bruk for vet jeg ikke. Jeg mistenker at det ideelle for meg er en billig gamer-PC, men vil gjerne ha litt input. Tidligere har stasjonærmaskinene mine vært selvbygg, men jeg tviler sterkt på at jeg gidder det i dag. Maskinen som akkurat har gitt seg er en Acer-laptop. Jeg er ikke det spor imponert over byggekvaliteten til Acermaskinene mine, men pleier å kjøpe dem likevel siden det er gode specs for pengene. Er det noe slikt jeg må ta hensyn til ved kjøp av stasjonær? Er det i så fall noen merker jeg burde være oppmerksom på? Budsjettet mitt ligger på maks 5000. Jeg håper å få kjøpt en maskin for litt mindre, siden jeg verken trenger høyttalere, skjerm, mus eller tastatur. På forhånd, tusen takk for alle råd! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Intel Core i5 3570K Kingston HyperX 4x4 GB DDR3 1600 MHz PHANTEKS PH-TC14PE cooler Corsair TX650 Asus P8Z77-V PRO Crucial m4 128GB SSD De delene her er vel ikke helt ille så kan du heller vente på skjermkort til nvidia kommer med noen gode budsjett skjermkort eller vurdere HD6850 i mellomtiden. Nå kan det nok tenkes prisen blir litt over 5000 kr om du skal la netshop eller komplett bygge denne. Lenke til kommentar
simongis Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Dette er noe jeg er på jakt etter også, så om noen trenger dobbelgrunn for å komme med noen velmente tips så melder jeg også min interesse! Lenke til kommentar
handir Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Jeg har ingen anelse om hvordan 5k skal gå hvis en skal ha ferdigbygd med OK grafikkort, men her er et forslag til noe selvbygd til 5k ihvertfall. Merk at dette oppsettet er like fremtidsrettet som avispapir, du kan ikke overklokke med hovedkortet og prosessoren har locked multiplier. Ikke sikker på om du får utbytte av 8gb vs 4gb, kan muligens gå ned til 4 og spare en og en halv hundrelapp. Mulige oppgraderinger for noen hundrelapper ekstra i forhold til dette er: CPU til i5 2500k Hovedkort til Z68 chipset GPU til GTX 560 Ti SSD hadde gjort ting litt raskere, men ser ikke noe rom for det i budsjettet med mindre du greier deg med typ 60 gb og hovedkortet har ikke SATA 6gbit/s så du ville ikke ha fått fullt utbytte uten et litt dyrere hovedkort. (f.eks. Z68) Hvis du skal ha optisk drev så blir det vel 150kr ekstra Endret 7. mai 2012 av handir Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Oppgrader til HD 6870 på den der så er den grei Lenke til kommentar
handir Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Oppgrader til HD 6870 på den der så er den grei ville jeg også ha gjort på en windows-PC, men det var trekantdramaet med linux, drivere og AMD da Jeg har ingen erfaring med det, men har hørt noe sutring fra linux-frelste bekjente og TS virket ganske bestemt på nvidia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå