Gå til innhold

Samsung 5- eller 7-serie? (530U3B vs. 700Z3A)

Anbefalte innlegg

Har tittet litt på disse to Samsung-pc'ene. Det er altså 530U3B som er 13.3" og 700Z3A som er 14".

Foreløpig har jeg kommet til følgende oppsummering:

5-serien: (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659555)

+ SSD

+ Liten og lett

+ Rimelig

- Dårlig oppløsning på skjerm (1366x768)

- Dårlig skjermkort

7-serien: (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659556)

+ God oppløsning (1600x900)

+ Bedre skjermkort

+ Mer minne

- Vanlig disk

- Noe større

- Trolig dårligere batteritid til tross for større batteri

- Dyrere

Bruksområdet er helt vanlig "hjemmebruk" med nettsurfing, litt Office, nettradio/film og lignende. Jeg spiller ingen spill.

Er mye ute på reise og setter pris på en maskin som går lengst mulig på batteri og er liten og lett slik at den får plass i en liten sekk sammen med litt andre saker. Har i dag en gammel Fujitsu U9200 som jeg har vært godt fornøyd med, men den begynner å bli utslitt. (tastatur, batteri, deksler etc.)

Noen tips til hva man burde gå for? Gunstig pris er absolutt en fordel, SSD likeså. Jeg tenderer mot den 5-serien, men det som holder meg igjen er 7-seriens bedre oppløsning på skjermen..

Endret av E_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til din bruk holder Intelgrafikken helt fint. HD 6490M er like ubrukelig til spill som HD 3000.

Angående batterilevetid, så skrus det dedikerte skjermkortet av når det ikke er i bruk.

700-modellen vil ha best batterilevetid.

Du har ikke nevnt noen programmer eller bruksmønstre som vil ha fordel av enormt mye RAM.

Sett på ASUS Zenbook? Ser ut til å oppfylle høy oppløsning, SSD og batterikravene dine veldig godt for 500 kr mer enn Samsungen

Lenke til kommentar

Den Asus-maskinen var absolutt interessant ja! Men - jeg leser at det snart kommer en etterfølger, UX31A som forhåpentligvis vil komme på markedet i løpet av tidlig på sommeren. Denne kan jo fås med mange bra specs, men spørsmålet er om det (høyere oppløsning, 256 GB SSD ++) vil dra prisen himmelhøyt og om det er verdt ventetid og ekstra penger å vente på de Ivy Bridge-baserte maskinene, eller om man er like godt tjent med det som finnes på markedet pr. i dag til "normal" bruk?

Lenke til kommentar

Ivy Bridge vil være en viss oppgradering, men en Sandy Bridge "low-power"-modell trekker ikke 10W engang når man spiller av film. Med mindre du skal gjøre noe relativt prosessorintensivt som rendering eller kompilering tviler jeg på at du vil merke mye til Ivy Bridge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...