Gå til innhold

Speilrefleks for lite lys

Anbefalte innlegg

Feil. Opphavsrett kan helt eller delvis overføres til andré, og hvis verket skapes i jobbsammenheng har arbeids-/oppdragsgiver automatisk opphavsrett.

Du tenker sikkert på bruksretten. Den kan helt eller delvis overføres til andre. Fast ansatte fotojournalister har ofte i kontrakten at bruksretten til bildene som er tatt i jobbsammenheng automatisk overføres til arbeidsgiveren.

Merk at opphavsrett og bruksrett er to forskjellige ting. Opphavsrett kan ikke overdras.

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#1

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feil. Opphavsrett kan helt eller delvis overføres til andré, og hvis verket skapes i jobbsammenheng har arbeids-/oppdragsgiver automatisk opphavsrett.

Du tenker sikkert på bruksretten. Den kan helt eller delvis overføres til andre. Fast ansatte fotojournalister har ofte i kontrakten at bruksretten til bildene som er tatt i jobbsammenheng automatisk overføres til arbeidsgiveren.

Merk at opphavsrett og bruksrett er to forskjellige ting.

Jeg er enig der. Opphavsmann vill alltid være opphavsmann, men om han også kan gi fra seg opphavsretten i tillegg til bruksretten blir jeg egentlig ikke klok på.

Nedenfor har jeg tatt med lovteksten som jeg mener er gjeldende. For meg så slår to avsnitt hverandre i hjel.

I § 39 så begynner det med (rød tekst) at man helt eller delvis kan gi fra seg råderetten (for meg så kan det løslig defineres som å gi fra seg opphavsretten). Så (i brun tekst) tekst tolker jeg det som at en overdragelse ikke berører opphavsretten.

Min "ringe" konklusjon er at man kan gi fra seg alle rettigheter til et verk, med unntak av opphavsretten. D.v.s. at den som (innen foto) tar bildet er den som alltid skal krediteres (skriftelig) ved bruk, selv om andre har overtatt alle rettigheter når det gjelder bruk og økonomisk vinning vedrørende et fotografi.

Uttdrag fra lovdata:

§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.

Har en annen rett til å endre et åndsverk eller å gjøre det tilgjengelig for almenheten, må dette ikke skje på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart.

Sin rett efter første og annet ledd kan opphavsmannen ikke fraskrive seg, med mindre den bruk av verket som det gjelder, er avgrenset efter art og omfang.

Selv om opphavsmannen har gitt gyldig samtykke til bruken, har han, hvis verket gjøres tilgjengelig for almenheten i slik krenkende skikkelse som nevnt i annet ledd, rett til å kreve at det enten ikke skjer under hans navn eller at det angis på fyldestgjørende måte at de foretatte endringer ikke skriver seg fra ham. Denne rett kan opphavsmannen ikke gi avkall på.

Alminnelige bestemmelser

§ 39. Opphavsmannen kan med den begrensning som følger av § 3 helt eller delvis overdra sin rett til å råde over åndsverket.

Overdragelse av eksemplar innbefatter ikke overdragelse av opphavsretten eller noen del av denne, selv om det er et originaleksemplar som overdras. Overdragelse av opphavsrett innbefatter ikke eiendomsrett til det manuskript eller annet eksemplar som utleveres i tilknytning til overdragelsen.

Tidligere § 25 (1) og § 49 (1), endret og gitt nytt nummer ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (ikr. 30 juni 1995). Tidligere § 39 står nå i endret skikkelse som § 39 f.

§ 39a. Har opphavsmannen overdratt rett til å bruke verket på en bestemt måte eller ved bestemte midler, har erververen ikke rett til å gjøre det på andre måter eller ved andre midler.

Tilsvarer tidligere § 25 (2), omformulert og gitt nytt nummer ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (ikr. 30 juni 1995).

Endringer og videreoverdragelse

§ 39b. Overdragelse av opphavsrett gir ikke rett til å endre verket med mindre annet er avtalt.

Retten kan heller ikke overdras videre uten samtykke med mindre den går inn i en forretning eller forretningsavdeling og overdras sammen med denne. Overdrageren vedblir å være ansvarlig for at avtalen med opphavsmannen blir oppfylt.

Tidligere § 26, gitt nytt nummer ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (ikr. 30 juni 1995).

Lenke til kommentar

Du tenker sikkert på bruksretten.

Nei, men du mener sikkert den ideelle opphavsretten, som egentlig bare innebærer at skaperen blir kreditert.

Man kan gi bruksrett for et verk til så mange man ønsker, men opphavsretten kan bare overføres til én person/organisasjon. Den som har opphavsretten bestemmer hvem som skal ha bruksrett.

Lenke til kommentar

Paragraf 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

Jepp, og opphavsretten kan skaperen overdra, helt eller delvis.

Og hvis åndsverket er skapt etter oppdrag får oppdragsgiver ved oppgjør av kontrakten alle rettigheter bortsett fra de ideelle, hvis ikke annet er avtalt. Dette gjelder f.eks foto-oppdrag.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Polljen: Råderett er ikke opphavsrett. Paragraf 1 er rimelig klar på det:

Paragraf 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

Kort, konkret og uten noe mer dikkedarr.

Simen jeg er egentlig ikke uenig, men jeg står på at når man leser paragrafene så kan det for en lekmann virke som at lovteksten også kan være inkonsekvent. La meg komme med dette eksempelet : "§ 39b. Overdragelse av opphavsrett..........".

Når en paragraf begynner med denne ordlyden så kan en stakkars tulling lett bli forvirret.

------------

Hvis en så går litt bort fra "ordleiken", så har vel ett av de springende punktene i diskusjonen vært den "automatiske" retten (kall det gjerne bruksretten) som oppdragsgiver angivelig har til det "åndsverket" som blir skapt. Jeg har forsåvidt tildels sagt meg enig i at det bør være en slik rett i et ansettelsesforhold, jeg er ikke nødvendigvis like enig i en "automatisk" råderett, når det gjelder "enkeltoppdrag" som en fotograf gjør overfor en klient. Men hvor i lovteksten gis en oppdragsgiver denne "automatiske" råderetten, jeg finner ikke noe om det.

---------------

Nå er vi vel så Off-topic som det er mulig (Speilrefleks for lite lys ), så jeg skal avslutte mine kommentarer i denne tråden, men tar den gjerne opp igjen i en mer On-topic tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...