Gå til innhold

Speilrefleks for lite lys

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er en jungel av kameraer og jeg vet ikke om jeg skal gå for brukt eller nytt.

Jeg har ett Sony Nex5n som er ok til å ta med seg.

Men jeg trenger ett kamera der det viktigste er hvor bra det er med lite lys.

Det bør ta bilder ganske raskt med lite støy.

Det neste på lista er at kameraet tar bilder raskere enn nex5n.

Jeg tenkte på en prislapp rundt 10.000kr.

Jeg har vurdert canon 5d mark 2 men det er litt gammalt nå så jeg er usikker.

Det tar også bilder ganske seint.

Kanskje Nikon D7000 er ett bra kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er en jungel av kameraer og jeg vet ikke om jeg skal gå for brukt eller nytt.

Jeg har ett Sony Nex5n som er ok til å ta med seg.

Men jeg trenger ett kamera der det viktigste er hvor bra det er med lite lys.

Det bør ta bilder ganske raskt med lite støy.

Det neste på lista er at kameraet tar bilder raskere enn nex5n.

Jeg tenkte på en prislapp rundt 10.000kr.

Jeg har vurdert canon 5d mark 2 men det er litt gammalt nå så jeg er usikker.

Det tar også bilder ganske seint.

Kanskje Nikon D7000 er ett bra kamera?

D7000 er et veldig bra kamera, også ganske høyt opp på ISO-skalaen.

Men er behovet ditt bilder i lite lys, så er objektivet viktigere enn selve kamerahuset, uansett merke og modell. Da må du kjøpe et objektiv som slipper gjennom mest mulig lys, altså størst mulig blenderåpning på den brennvidden du trenger (og har råd til).

Lenke til kommentar

Skal du ta bilder med raskere lukkertider i mørkere omgivelser så er det lyssterk optikk du trenger først og fremst. Når dette er valgt, så kan dte være en fordel å kjøpe et kamera med gode ISO egenskaper og sannheten er at NEX-5N er veldig god akkurat der av kameraer i den klassen. Så alternativet ditt kan være å kjøpe et nytt objektiv til NEX'en med bedre lysstyrke.

Hvis du vil ta steget til speilrefleksens verden kan det fort bli dyrere. En 5D MK II får du vel så vidt tak i uten optikk for 10.000,- brukt og da har du mest sannsynlig ikke noe objektiv. Sannheten er at du vil få lite eller ingen forbedring ved å bytte til 5D MK II, så lenge du ikke også kjøper lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

Den ser ikke så verst ut den. Er den bra nok til å ta bilder profesjonelt i bryllup osv?

edit: det var kommet en del svar jeg ikke så når jeg svarte, jeg skal kikke på de seinere, må gjøre ute husarbeid.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Hvis du er fornøyd med NEX-5N så kjøp heller lyssterk optikk til denne. Du vinner ingenting med å bytte til feks. D7000 eller 5D MK II med KIT-linsen (Altså med tanke på egenskaper i mørke omgivelser)

Det er sikkert riktig at du får en D7000 eller 5D MK II til rundt 10.000,- men det hjelper deg som sagt ingenting, så sant du ikke legger penger på lyssterk optikk ved siden av og da kan det fort bli dyrt.

Lenke til kommentar

Den ser ikke så verst ut den. Er den bra nok til å ta bilder profesjonelt i bryllup osv?

edit: det var kommet en del svar jeg ikke så når jeg svarte, jeg skal kikke på de seinere, må gjøre ute husarbeid.

...ehhh...det er ikke KAMERA som må være bra nok for profesjonelle bilder i bryllup...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jo sensoren i NEX-5n et av de beste crop-sensorene også på høy ISO. Som BjerkneZ, nevner så er det kanskje like greit å velge lyssterk optikk til den.

Hvis du allikevel vil gå over på speilrefleks, så er det lurt å velge et som er basert på samme sensor*, da det er en av de beste i crop-verdenen. FF tror jeg blir overkill.

*) Nikon D5100/D7000, Pentax K-5 eller Sony A-57

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent så er faktisk NEX-5N like bra eller t.o.m. bedre enn D7000 på ISO støy, så det er ganske opplagt at ny optikk til NEX'en er den rette veien å gå.

Så sant du da ikke har bestemt deg for å kjøpe speilrefleks i klassen du nevner uansett. Men du kommer ikke veldig langt med 10.000,-.

Regner med at du har KIT-objektivet til NEX'en og den har en maksimal lysstyrke på f/3.5 i vidvinkel enden og f/5.6 i tele enden. Et fast objektiv av typen 50mm f/1.8 til Canon koster deg rundt 1000-lappen og hvis du klarer deg med en slik så får du bedre egenskaper i mørke omgivelser enn du gjør med NEX'en.

Skal du derimot prøve og komme billigst mulig unna, så er sistnevnte bare teit. Gå heller for lyssterk optikk til NEX'en.

Men en ting er sikkert:

Jeg hadde vertfall ikke latt en amatør få ta bilder i mitt bryllup. Er du sikker på at du mestrer en slik situasjon?

Jeg ser på meg selv som ganske oppegående med tanke på den tekniske biten og kjennskap til speilrefleks, men jeg har takket nei to ganger på forespørsel om bryllupsfotografering. Jeg hadde sikkert muligens klart det, men det er også store sjanser for å drite seg loddrett ut og i verste fall så ødelegger du alle bryllupsminnene for all tid og slikt kunne jeg rett og slett ikke levd med.

Les artikkelen som Simen1 linket til grundig før du i det hele tatt vurderer et slikt stunt.

Kan godt være at du er en flink kar, men ut fra spørsmålet ditt så høres det ikke ut til at du sitter med kunnskapene til å gjennomføre noe slikt hvis bildene skal bli 100%...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å bytte bort fra Nex 5n om hurtighet og god kvalitet på høy ISO er viktige punkter. Er det noe det kameraet gjør virkelig godt, er det nettopp disse to tingene.

Ulempen med systemet er mangelen på god optikk, og det ser ikke ut som om det er så mye som skjer der med det første.

For 10.000kr kommer du ikke så voldsomt langt, spesielt ikke om 5D mk2 "tar bilder seint", hva nå det enn betyr. En pakke med Tamron 17-50mm f2.8, Canon 50mm f1.8 og Canon 85mm f1.8 eller 100mm f2.8 macro skal lande på rundt 4500-5000kr om du er heldig på bruktmarkedet, og da har du 5000kr igjen til et kamerahus. 50D ligger på 4000kr brukt, og en ok blits får du for en tusing (430ex). Da har du en pakke som skal funke svært godt i dårlige lysforhold, og som dekker mange situasjoner. Ulempen er at du må bytte objektiv innimellom.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar, jeg skal lese guiden og vurdere og tenke videre :)

Ideelt sett, jeg ønsker å kunne ta bilder av alt med relativt god kvalitet. Bryllup, eller andre arrangementer, sport, landskap og portrett.

Nex5n med kit objektivet, er ikke bra nok syntes jeg, det blir ofte for bløtt.

Jeg har ikke nok kunnskaper ennå til å fotografere i bryllup ennå, men vil lære.

Jeg har sett alle videoer jeg kan finne youtube hvordan man fotograferer alt mulig rart samt intervjuer.

Jeg sleit med veldig lite lys da jeg tok bilder av en forestilling en gang, så jeg følte da at det var det største problemet med å ta flere lignende oppdrag.

Noen bilder jeg har tatt med nex5n er her: http://nordalfoto.com/

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å bytte bort fra Nex 5n om hurtighet og god kvalitet på høy ISO er viktige punkter.

No er det ikkje så imponerande stort utvalg i optikk generelt til NEX-systemet, og spesielt ikkje i lyssterk optikk. I Prisguiden er der berre to lyssterke alternativ: Ein 50 mm 1.8 til 2495,-, og ein 24 mm 1.8 til 6990,-. Ikkje spesielt rimelige alternativ, altså, så om trådstartar skal satsa vidare på NEX-systemet, så ser det ut til at han må rekna med relativt høge utgifter til optikk. Systemet er også så nytt at han kan ikkje rekna med å få tak i billig bruktoptikk.

Då kan det vera ein god ide å gå vegen om SLR, der det er råd å få tak i rimeleg bruktoptikk, og om han ikkje har noko imot manuell fokusering, så finst det gode, brukte, manuellobjektiv i både Nikon- og Pentax-fatning.

Lenke til kommentar

Lyssterk optikk er fint det, men det har en begrensning: du får veldig liten dybdeskarphet når du åpner blenderen - noe du må gjøre for å utnytte objektivets egenskaper for lite lys. Trenger du dybdeskarphet (f.eks. ta bilde av en gruppe personer som er i litt forskjellig avstand til kameraet), så er gode ISO-egenskaper på kameraet viktigere enn lyssterk opptikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes overhodet ikke lyssterke zoom-objektiver til NEX, så man er begrenset til fastoptikk. Det er uhensiktsmessig å kun ha fastoptikk til bryllupsfotografering og lignende. Det viktigste redskapet utenom egne kunnskaper er jo en lyssterk og god standardzoom for å slippe unna å måtte skritte for mye bakover og fremover. Det blir for dumt å måtte be brudeparet stå litt lenger unna, eller vente til du får skiftet objektiv.

Lenke til kommentar

Det finnes overhodet ikke lyssterke zoom-objektiver til NEX, så man er begrenset til fastoptikk. Det er uhensiktsmessig å kun ha fastoptikk til bryllupsfotografering og lignende. Det viktigste redskapet utenom egne kunnskaper er jo en lyssterk og god standardzoom for å slippe unna å måtte skritte for mye bakover og fremover. Det blir for dumt å måtte be brudeparet stå litt lenger unna, eller vente til du får skiftet objektiv.

Hehe...jeg tror det er veldig, veldig mange gode bryllupsfotografer som vil være uenig med deg i dette. Svært mange bryllupsbilder er nok tatt med fast brennvidde...

Lenke til kommentar

I de to bryllupene jeg har vert i har dte vertfall blitt bruk Canon 24-70 f/2.8L, ekstern blits samt reflektorer. Husker ikke hvilket kamera, men lurer på om det kunne ha vert en 5D.

Bildene ble bra dem (jeg så dem jo i etterkant) men brudeparet valgte faktisk mine bilder fremfor fotografens. Jeg gikk å tok bilder i "smug" fra omtrent de samme lokasjonene som fotografen selv, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk lov til dette av brudeparet, siden de stort sett er fornøyd med bildene jeg tar. :)

Men å ta på meg hovedannsvaret for et slikt oppdrag gjør jeg nok ikke. Alt for dårlig betalt i forhold til hvor mye man kan drite seg ut. Foto for meg er hobby. Så fort man tar bilder fordi man må, så er det ikke hobby lenger og da mister jeg fort gnisten :)

Men en lyssterk 50mm på FF (35mm på crop) mener jeg bør være med i bag'en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...