Gå til innhold

musikk til høytaler testing

Anbefalte innlegg

skal lage meg en musikkcd med litt av all type musikk (IKKE RAP!!!) :grumpy:

som jeg skal bruke når jeg skal prøve ut høytalere (skal bruke ca 20000-30000 +forsterker).

Noe forslag.

har hittil kommet på metallica,paradise lost, the gathering

vil gjerne ha noe forslag til klassisk musikk, gjerne sånn slagverk med dype rytmer osv....

alt av interesse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå kommer jeg til å gi deg noen tittler, enkelte kan høres "sånn hører jeg ikke på", men de får testa høytaleren meget godt.

En anna ting! Jeg vil nesten anbefale deg å kjøpe / låne cder (orginale, evt brent fra orginal) får å få topp kvalitet på lyden. Hvis du laster ned sanger på mellom 128 - 196k (mp3) så blir det langt fra god kvalitet på det du prater om. Et anlegg til så mye....

Uansett. Hvis du er ute etter å teste bass, :

- Massive attack - mezzanine - angel

- prodigy - fat of the land - breath

Vanskelig vokal, gitar +++

- Kari Bremnes - løsrivelse - (nummer 14) Melancoli (noe sånt)

(deeen låten er feeet, seriøst, ! )

Så er det jo bare å ta med det du ellers liker godt, f.eks noe rock, eller hva du måtte høre på, og høre :)

Men det skal sies at ekstremt krevende musikk er klassisk. Noe jeg ikke kan gi anbefalinger på. selv om at behovens 9ende er kul :) Ellers hvis du drar dit om morningen så er jo edvart grik kult, morgensteming eller dovregubbens hall :p

enjoy.

--- --- ---

Jeg leste gjennom posten din en gang til. For guds skyld! Ta med orgianl cder (som jeg sa ovenfor) får å få kvalitets lyd. Hvis lyd spiller så lite roller trenger du ikke høytalere til 20 30k. Da trenger du et par Cerwin Vega høytalere da...

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du tar med musikk du liker å høre på selv og kjenner godt fra før. Det er jo tross alt dette du skal bruke det til, og for å få best mulig opplevelse for denne musikken, så prøv den på forskjellige anlegg. Et system som spiller metallica bra, kan spille klassisk helt forferdelig og v.v.

Tror shostakovich sin 4.symfoni, 1.sats kan være et fint stykke å bruke som klassisk til testing anlegget

Lenke til kommentar

Man skal egentlig teste med skiver man virkelig kjenner, men fører opp noen alikevel:

Neil Young - Ragged Glory. Sjekk ut anleggets driv-og rock egenskaper.

Eva Cassidy - Live at blues alley. Her er det et par låter som det -virkelig- svinger av. Perfekt for å teste rytmen i anlegget.

Kari Bremnes - Svarta bjørn. Trengs vel ikke å si så mye. Bra lydkvalitet:)

R.E.M. - New adventures in hifi. Navnet sier sitt.

Roger Waters - Amused to death. Obligatorisk. Denne inneholder alt. Detaljer, eksplosjoner, dynamikk, vidt lydbilde, morsomme fase-miksinger. Les i coveret hvordan bikkja som bjeffer skal låte/hvor lyden skal komme fra. Her bruker de nemlig prisnippet Q-sound. Gøy.

Mark KNopfler - The ragpickers dream. Hør på spor 9, nyyydelig, digg og detaljert bassgitar:)

Og så vil jeg anbefale Frank Zappa - nok en gang for å teste ut hvordan anlegget holder koken ved seriøst rocka(!) rock!

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar

Yello er alltid artig å ta med som testmusikk.

Og Fläskkvartetten. De har en samleskive som heter "Vita droppar". Skikkelig sært sound samtidig som jeg synes musikken er vanvittig bra.

Ta også med noe fra samlinga du vet har dårlig lyd. Når anlegga blir bedre og dyrere avsløres selvfølgelig innspillingskvaliteten. Men enkelte oppsett låter tragisk på dårlige innspillinger. Litt surt i etterkant å sitte med "halve samlinga ubrukelig".

En CD til: Klarinettkonsert av Mozart spilt av Sabine Meyer.

Utgitt på EMI Classics i en serie de har kalt "Great recordings of the century". Forsåvidt "snill" musikk, men krevende lydmessig.

Edit:

En til med pauker og ståbass.

Fiolinkonsert i D-dur av Beethoven med Hilary Hahn (Sony).

Litt å teste dynakikk med.

Lenke til kommentar

Det viktigste er vell at det er musikk du kjenner. Men det kan jo være greit med musikk av en litt annen type også. Men jeg vil annbefale deg å høre litt på musikken du har tenkt før du tester i butikken.

Orff-O Fortuna

Jehtro Tull-Thick As A Brick

Led Zeppelin-All Of My Love

Pink Floyd-In The Flesh

Muse-Bliss

Uriah Heep-gypsy

O Fortuna er vell den med dypest toneleie her. Mens Jehtro Tull-Thick As A Brick nokk er på den stikk motsatte siden. Men (jeg i alle fall) syns det er et bra stykke for å høre forskjellen på høytalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...