Scriptgutten Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg er på utkikk en aspartamfri leskedrikk som inneholder minst mulig eller ingen sukker, og et alternativt søtningsmiddel som f.eks sukralose. Jeg tenker da enten på vanlig saftkonsentrat, eller noe pulver man blander i vann a-la "Ja-Da-saft" Det er greit hvis produktet er å finne i vanlige dagligvarebutikker eller helsekostbutikker som er å finne på kjøpesentre o.l., men jeg kan gjerne bestille noe fra nettet hvis det må til for å få tak i noe. Det som er skremmende er at nesten alle produkter som tidligere brukte andre søtningsmidler har byttet over til aspartam, selvom det påstås at stoffet er et av de verste søtningsmidlene med tanke på forskjellige helseproblemer det kan forårsake. Det ser ut som matvareindustrien gir blanke effen i det, sannsynligvis fordi stoffet er det som smaker best, eller er billigst, så de går vel for det stoffet som gir best profitt. Nå er det ikke akkurat pga. at jeg er redd for kreft og annet at jeg ikke vil drikke stoffet, men fordi jeg får store fordøyelsesproblemer hvis jeg drikker noe som inneholder stoffet. Etter jeg fant ut hva det var som plaget meg, har det seg dessverre slik at jeg har gått over til sukkerdrikker, noe som etterhvert har begynt å gi utslag på vekten, og jeg har derfor lyst til å gå tilbake til kunstige søtningsmidler for å begrense sukkerinntaket litt. I tilfelle noen fikk lyst til å skrive det, så ja, jeg vet at rent vann er godt for kroppen, men det har seg slik at vi mennesker av og til har lyst til å drikke noe annet, so take your comments elsewhere På forhånd, takk. - Scriptgutten. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg kan anbefale Lerums "utan tilsett sukker"-saft. Sukralose som søtningsmiddel og 9 kcal per desiliter utblandet saft. Tror de selges i de fleste daglivarebutikker, har i hvert fall sett flaskene hos både Rema og Bunnpris. Flaskene ser forøvrig slik ut: http://lerum.no/Prod...69/Default.aspx Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2012 Aha, de inneholdt faktisk mindre sukker enn jeg trodde, 1.5-2.1g/100ml avhengig av type for er ikke så verst. Disse saftene, og den nye 1% Cocio-sjokomelken (som bruker Acesulfam-K til søtning) er vel de eneste produktene som selges uten aspartam. Merkelig at det ikke skal være flere produkter. Da blir det vel sikkert lerumsaft fremover, kanskje blandet med litt brusevann innimellom Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå