Gå til innhold

Endless Space, et nytt 4x romspill


Anbefalte innlegg

Dette spillet er i alpha nå og man kan spille det viss man kjøper det på steam.

 

Selv om det er i alpha er det veldig bra, har sett ferdige spill som er mer uferdig enn dette.

 

Spiller er på en måte Civilisasion bare i romet, du har 8 raser å velge mellom(5 i alpha) Noen er sterke på det militære andre på det økonomiske og noen på det vitenskaplige. Man koloniserer solsystemer, hver planet gjøres om til en av fire typer, landbruks planet for mat, vitenskaps planet for å lage vietenskaps poeng, industri planet for å lage industri poeng, eller økonomsike planeter for å lage "dust" dust er valutaen in spillet.

 

Du trenger mat til å få få og holde dine inbyggere glade, vitenskaps poeng til tech treet, industri poeng til å oppgradere planeter, kolonisere planeter, og bygge skip. Dust brukes til mye rart, blant annet å betale helter, du kan også bruke dust til å få fart i saker, har du et godt lager med dust, kan du hoppe over kø systemet å lage skip og oppgradering på en turn, i stede for å vente.

 

Helter går opp i level, og noen av dem kan bli ektremt sterke, du har noen helter som er adminstratorer de er gode til å passe på solsystemer og gir div bonuser, Andre er krigere og er gode til å passe på flåter. Jeg har en veldig god helt nå som gir flåten min enorme bonuser i kamp.

 

Det er forskjellige planeter, og du må bruke vitenskaps poeng for å låse opp muligheten til å kolonisere div planeter. Noen planter er bare sånn passe, andre er direkte dårlige, og noen spesielle gir veldig mye av en ressurs men ikke noen andre, lava planeter gir ikke noe mat, men kan gi masse industri poeng.

 

Kampene er veldig kule, Flåter møter hverandre rundt en sol og slåss, selve slaget er i scenematic mode, altså du styrer ikke skipene, men de slåss for seg selv, de du derimot gjør er å velge "kort" disse kortene bestemmer hva som skjer, hvert slag er i 3 faser, long, medium og short range, forskjellige våpen er gode på de forskjellige distansene.

 

Slagene er kule å se på, veldig action aktig, minner om rom slag i serier som stargate, Babylon 5, battlestar galactica og delvis star trek.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres spennende ut, for min del vil det jo naturlig nok måtte sammenlignes med Master of orion 2. Noen som kan si noe om det når opp, spesielt i forhold til dybden på forskning og "customization" der ingen andre spill har vært i nærheten av klassikeren enda.

Lenke til kommentar

Har ikke spillt Master of orion, men folk gjør sammenligner til det spillet og dette spillet hele tiden, noen går så langt som å si at dette er arvingen til orion 2, men uten å ha prøvd det kan ikke jeg persnolig si noen.

 

Det jeg kan si er at du kan customise veldig mye, du kan forandre skip så mye du vil, du har forskjellige klasser skip, men ved å legge til og fjerne kan du lage egene klasser, du kan også bruke klassiske RPG type taktikker i kampene, du kan ha en tank romskip, langdistanse romskip osv.

 

Jeg vet noen har grinda dette med å finne beste kombo av flåter.

 

Men som sagt spillet er bare i alpha, så det er langt fra perfekt, fienden er veldig agresive, så det er vansklig å vinne spillet på ferdlig måte i alpha, men du skal gjøre det i det ferdige spillet.

 

Det er også visse balanse problemer i spillet, aien bruker viss noen cheats som gjør at de kan spamme flåter. Igjen dette fikses når spillet kommer i beta.

 

Men viss du kjøper det nå, kan du være med på å bestemme hvordan spillet blir, når du kjøper alphan, får du visse poeng du kan bruke til å stemme på div gameplay og grafiske ting, så du blir med på å forme spillet.

Lenke til kommentar

Dette er sånn skip bygging funker.

 

Du kan låse opp "templates" altså selve skipene, du begynner med Corvets, simple skip.

 

Det som avgjør hvordan du lager skipene er hvor mye tonnage you har, mine corvets har bare 100 tonn, Da har jeg 100 tonn med utstyr jeg kan legge på, cruisers har 200 tonn, battleships har 300 og drednaughts har 400.

 

Så langt har jeg bare corvets, da jeg mangler en resourse for å lage cruisers.

Dette er et problem fordi det skal ikke så mye til før man bruker opp alle 100 tonnene man har.

 

Man låser også opp nye våpen typer og bedre versjon av typene med reserch.

De våpene man har er kenetic, beem og missle, når man begynner spillet har man bare kenetic, man låser opp de andre våpen typene senere, man har også to type forsvar, man har hitpoints, hvor mye de tåler,

Så har man også spesial forsvar for hver av angrepene, man har flare type saker mot missiler, energi skjold mot beem, og tykkere skrog mot kenetics.

 

Man man lager skip ved å legge til våpen og forsvar samt boosters. Hver gang man legger til noe tar det opp en viss mengde tonnage, Dette gjør at man må ta noen valg. når man bare har corvets, kan man ikke bare stappe på masse våpen og skjold. Du kan enten lage veldig krafige skip men som ikke tåler noe, eller man kan lage tansk, som ikke gjør så mye skade men tåler masse, Eller noe i mellom.

 

Med corvets, kan man egentlig bare ha en type våpen, har man flere typer, har man ikke nok tonnge til å ha noe forsvar.Så man har laser våpen skip, rakket skip osv.

Lenke til kommentar

Har kikket litt på dette siden det kom opp på Steam. Ser det er to forskjellige versjoner, Admiral Edition og Emperor Special Edition.

 

 

Admiral Edition

- 500 G2G - Boost your Amplitude account and add 500 G2G to the value of your votes for the game art and design on our website.

- "Endless Space" Forum Account Award - Adds a unique "Endless Space" Award on your Amplitude forum profile. Available at the release of the game.

- Official Digital Soundtrack - Available at the release of the game.

 

Emperor Special Edition

Includes the Admiral Edition content, plus:

- United Empire "Emperor's Guard Extra Skin" Pack - The community will vote for the look of the United Empire "Emperor's Guard Extra Skin" Pack through a special GAMES2GETHER vote.

 

- A unique "Endless" Hero - Hire a unique and mysterious hero, direct descendant of the Endless civilization. The community will vote for the look of the hero through a special GAMES2GETHER vote.

 

- 500 G2G - An additional 500 G2G.

- "Dev Team" Forum Award - Adds a unique "Dev Team" Award on your Amplitude forum profile. Available at the release of the game.

- Your Amplitude forum name in the credits.

- Your picture in our offices in Paris.-

 

Noen som vet om man får med soundtrack i Emperor Special Edition også? Synes det virker litt rart om man ikke får det med i det som tydeligvis er Collectors Edition av disse to. Det er stortsett det spørsmålet som holder meg fra pre-pruchase atm :p

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Teknisk sett kan du vel researche alt, men tror aldri du får nok research points til å gjøre det.

 

Du må spre reserchen litt, det er ikke slik at ALT militært er er på military resarch, for å låse opp div ship classes må du putte research på økonomi treet, fordi vitenskapen du utvikler for å kolonisere planeter, kan også brukes til å lage bedre skip.

 

Og for å få større flåter må man forske på diplomati osv. Men de øvreste tingene krever liksom 10 000 reseach points eller one, akurrat nå ville det ta ta 7000 turns for meg å researche de øveste tingene.

Lenke til kommentar

Nå sliter jeg, mens jeg har drevet å små låss med en rase, har en annen bygget seg opp, jeg kan bare ha 7 skip pr. flåte, mens de kan ha 13, jeg bruker fremdeles disse 100 tonns skipene, mens de har nå massive 400 tons skip, hver gang mans slåss kommer det opp antall tonn hver flåte har, en vanlig måte å måle styrken på skip på, jeg har kanskje 1200 tonn på en full flåte, de har opp mot 7000.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har nevnt det, men som i feks. Heroes 3 så har hver rase en aliment, Evil, Good eller Neutral.

 

Det har ikke så voldtsomt mye å si nå i alpha men blir viktigere i det ferdige spillet. De jeg er i krig med nå heter Sophon, og er veldig tech gale, ikke krigerske men fordi dem er så mye tech er skipene dems veldig krafite.

Lenke til kommentar

Har brukt siste uken på å spille det nå og må si meg stor fornøyd. Dette spillet overgikk mine forventninger, og jeg kan nesten ikke vente på at full spillet kommer for å prøve ut de andre rasene.

men en ganske teit bug jeg har merket ødelegger litt opplevelsen for meg.

Jeg taper hver eneste game, fordi fienden min får Economic Victory.

Siden jeg er en person av krig (og spillets desidert vakreste og mest kreative side er skipskamper og design av disse) invisterer jeg primert i indistri for å kunne knuse mine motstandere.

og så kommer buggen inn i bildet.

Jeg taper til Economic Victory selv om jeg dissabler den i menyen før jeg starter en game!

2 ganger nå har jeg sjekket, og dobbelt sjekket, av på victory conditions, er Economic slått AV!

likevel tapte jeg, begge gamene, fordi en av computerene klarte å samle inn nok gryn til å ta kaken.

Noen andre som har opplevd det samme?

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar

Jeg bruker å omtale dette spillet som Master of Orion 4; det har store likheter med MoO-spillene.

 

Sånn som spillet er nå, er det ikke noe for dem som liker detaljstyring. Det er ganske overfladisk, med improvements i stjernesystemer istedenfor planeter; space battles or stein-saks-papir, dvs hvis du bygger skip med defense mot kinetic weapons, har du null forsvar mot energy weapons, så hvis du møter noen med en uventet våpentype vil du nesten garantert tape. Å omni-tanke er egentlig ikke mulig, da du ikke får plass nok på skipene til våpen.

Research can gjøres unna på ca. 500 turns; alt i alt er spillet utrolig fort ferdig. Du kan regne med å spille et spill ferdig på en kveld, i motsetning til gamle CIV der du kunne jobbe med et savegame i dagevis.

 

Det virker lovende i og med at det kan moddes, men foreløbig er det (for meg) en døgnflue.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dette spillet blir bare bedre og bedre. Jeg tok en pause ifra spillet på ett par måneder i påvente av nytt innhold og Amplitude Studios skuffer ikke! Siden siste post her så har det blitt lagt til så mye at jeg går glipp av julaften om jeg skulle notere alt her :)

 

Kan ihvertfall linke til de to siste gratis add-ons`a som har blitt gitt ut:

 

3 oktober: http://www.pcgamer.com/2012/10/03/humble-bundle-6-makes-a-cool-2-million/

 

20 desember: http://www.pcgamer.com/2012/12/20/endless-space/

 

 

Her er link til siste community votes som Amplitude har implementert/jobber med: http://forums.amplitude-studios.com/showthread.php?9666-G2G-Votes-Follow-up&p=89326&viewfull=1#post89326

 

For de som ikke kjenner til games2gether så er dette ett system de bruker for at spillerne selv kan stemme for hvilke nyvinninger som skal implementeres i spillet fortløpende, sjekk det ut og stem her: http://endless-space.amplitude-studios.com/Games2gether

Lenke til kommentar

Jeg synes ES er mangelfullt når de gjelder dybde, iallefall om man sammenligner med storheter som MoO2 og GalCiv2.

Spillet kommer seg dog. Utviklerne har hjertet på rett sted og utvider stadig konseptet.

Dette blir nok spilt mye etter hvert.

Lenke til kommentar

Fikk spilt endel da det hadde free weekend, og jeg så spillet på 75% avslag på amazon. Men desverre glemte jeg det helt av. Håper det dukker opp på steam salget. Små festlig spill, men UI'en som veldig mange skyter av, likte jeg kanskje minst av alt. Og den der helvetes onde krigs rasen, myrdet meg hvert game!

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...