Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Feil under BIOS flash på laptop

Anbefalte innlegg

Hei.

Tidligere i dag bestemte jeg meg for at jeg skulle kjøre noen oppdateringer på min 2,5 år gamle laptop. Blant annet innbar dette å flashe BIOS. Dette gjorde jeg i Windows med et program fra Acer sine support-sider. Dessverre kom den bare halvveis i prosessen før alt hang seg og jeg ente opp med blue-screen. Da ble jeg bare nødt til å ta ut batteriet og laderen fordi å holde inne av-knappen ikke fungerte.

Da jeg skulle starte opp PC'en igjen startet vifter, LEDs også videre, men ingenting skjedde på skjermen. Etter rundt 5 sek skrudde PC'en seg av igjen, for så å starte på nytt med samme resultat. Problemet er vel at BIOS er korrupt og jeg har prøvd å fikse det med USB, men det ser ikke ut til å fungere. Mange guider på nettet sier at man må bruke floppy, men dette har jeg ikke tilgang til.

Laptopen er en Acer Aspire 5739G og jeg lurer på om dette er slutten eller er det noen her som har erfaring med å fikse korrupt BIOS på laptoper?

Takk på forhånd:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende du sliter nå, det hjelper ikke å resette bios, og har du ikke dualbios så er det lite med valgmuligheter jeg kommer på.

Det er en grunn til at de sier at man må bruke AC-strøm og ikke avbryte under flashing.

Det kan hende du kan kjøpe en bios på ebay , eller om du har 2 like pcer kan du boote den ene, montere den korupte biosen i den mens du flasher den.

Uansett mye arbeid.

Edit: Så nå at du postet merke og modell.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det kan hende du sliter nå, det hjelper ikke å resette bios, og har du ikke dualbios så er det lite med valgmuligheter jeg kommer på.

Det er en grunn til at de sier at man må bruke AC-strøm og ikke avbryte under flashing.

Det kan hende du kan kjøpe en bios på ebay , eller om du har 2 like pcer kan du boote den ene, montere den korupte biosen i den mens du flasher den.

Uansett mye arbeid.

Edit: Så nå at du postet merke og modell.

Hadde i strømkabel så vet ikke helt hva som gikk galt :p Men hva mente du med å montere den korupte BIOSen? En venn av meg har samme laptop så kanskje det fungerer :D

Lenke til kommentar

Nå som du har acer, kan du jo teste tipsene acer kommer med i linken fra han andre her.

Mitt tips om det ikke fungerer er å bytte bios-brikken fysisk, eller om du har en annen pc som er lik boote denne , bytte om på biosbrikkene , flashe den rett igjen.

Dette er ganske avansert i en laptop VS en pc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som du har acer, kan du jo teste tipsene acer kommer med i linken fra han andre her.

Mitt tips om det ikke fungerer er å bytte bios-brikken fysisk, eller om du har en annen pc som er lik boote denne , bytte om på biosbrikkene , flashe den rett igjen.

Dette er ganske avansert i en laptop VS en pc.

Hmmm:) Høres ut som du er inne på noe jeg kan gjøre med det å bytte om på biosbrikkene, men kan du utdype litt? Skal jeg starte opp min venns PC, ta ut brikken, sette inn min brikke i hans PC og flashe på nytt? Alt er så tungvint med laptoper:p

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan hovedkortet ser ut på din laptop, men på en pc kan man gjøre det ja.

Når den korrupte biosen er montert kan du da flashe den med softwaren så er den som ny igjen.

Man må da boote på den fungerende biosen inn i windows.

Så ta den ut mens pcen er på.

Må ikke bomme med noe metall da med mindre du er fan av fyrverkeri.

Da kan den bare sitte der og den andre biosen kan du montere i din laptop.

post-64596-0-74608300-1336337769_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan hovedkortet ser ut på din laptop, men på en pc kan man gjøre det ja.

Når den korrupte biosen er montert kan du da flashe den med softwaren så er den som ny igjen.

Man må da boote på den fungerende biosen inn i windows.

Så ta den ut mens pcen er på.

Må ikke bomme med noe metall da med mindre du er fan av fyrverkeri.

Da kan den bare sitte der og den andre biosen kan du montere i din laptop.

'

Takk!:)

Snakker vi lodding eller er det bare å ta den inn og ut tror du?

Lenke til kommentar

Inn og ut som en brikke, med mindre den er loddet fast, da må du ikke lodde den løs nei, det krever skills + nye pinner/lange ben på den nye biosen som man da må kjøpe.

Da er det billigere å skaffe nytt hovedkort på ebay / en pc med knust skjerm eller noe.

post-64596-0-31990000-1336338021_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inn og ut som en brikke, med mindre den er loddet fast, da må du ikke lodde den løs nei, det krever skills + nye pinner/lange ben på den nye biosen som man da må kjøpe.

Da er det billigere å skaffe nytt hovedkort på ebay / en pc med knust skjerm eller noe.

Takk for gode svar:)

Skal prøve å få tak i en usb-floppydrive og fikse det sånn først. Laptopen er ikke verdt så mye, men det er jo litt kjedelig siden jeg bruker den hver dag:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Nå føler jeg at jeg har prøvd det meste med USB, men jeg har ikke lyktes enda. Er det noen mulighet for at en floppy-drive eller en CD kan utgjør noen forskjell? Eller vil det kanskje fungere hvis jeg formaterer USB'en og kjører wincrisis i Windows XP?

Har sendt mail til Acer-support og de sier at dette ikke skal skje hvis jeg lastet ned riktig BIOS. Det gjorde jeg, men det skjedde allikevel. Vil det bli en btalt reparasjon hvis jeg sender den inn?

Lenke til kommentar

Dersom maskinen har blitt avbrutt under installasjon i av ny BIOS så vil BIOSen i dag vært "bricket". Dette kan best sammenlignes med en DVD som brennes hvor operasjonen avbrytes midt i (kun deler av innholdet blir brent og platen ubrukelig).

Uansett, relativt nye BIOSer har et "boot-block" system som er uavhengig av resten av innholdet på brikken, og noe av poenget med dette systemet er å ha en nødløsning dersom flashingen ikke går som den skal. Så vidt jeg vet (om noen vet bedre så si gjerne i fra) så er det KUN floppy drive som funker med denne nødløsningen, og jeg regner med at årsaken til dette er et videre programvarekrav til støtte for forskjellige DVD spillere (ikke like "standardiserte" drivere etc som floppy).

Hva gjelder det juridiske: Dersom du er 100% sikker på at du har brukt RIKTIG oppdaterings-fil, å at du har fulgt alle forhåndsregler så er dette en reklamasjonssak. Maskinen har en forventet levetid vesentlig lenger en to år, og etter forbrukerkjøpslovens §27 andre led er det derfor fem års reklamasjonsrett på mangelproduktet. Dette betyr enklest forklart at ja, du bør få dette problemet kostnadsfritt reparert. Alt annet er å være vanskelig. Teoretisk kan de henge seg opp i 1. at du ikke har tatt nødvendige forhåndsregler 2. at du har installert programvare som forårsaket havariet.

Produsenten selv anbefaler å oppdatere drivere (og ja BIOS må regnes som driver), så det er ikke et argument man kan bruke i mot deg.

Lever inn maskinen hos selger, forklar at maskinen gikk i stå under oppgradering av BIOS. Dette "bricker" BIOSen men er som sagt mulig å løse, i verstefall som nevnt tidligere ved å benytte en BIOS fra en annen maskin. I ditt tilfelle som har påloddet BIOS brikke så vil det være nødvendig å lodde av brikken. Her skal man være forsiktig ved bruk av loddebolt, annen type loddebolt er anbefalt så som varmluftsbolt fordi varmen fra loddebolten om man ikke vet hva man gjør fort kan brenne istykker BIOSen og bør utføres av folk med riktig utstyr og kunnskap.

Grunnen til at flashingen gikk åt helvete kan være mange, og kan også skyldes feil med andre komponenter i maskinen. Det vil derfor være naturlig av verkstedet å kontrollere andre basiskomponenter på maskinen ved en slik service.

Endret av Fiat justitia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom maskinen har blitt avbrutt under installasjon i av ny BIOS så vil BIOSen i dag vært "bricket". Dette kan best sammenlignes med en DVD som brennes hvor operasjonen avbrytes midt i (kun deler av innholdet blir brent og platen ubrukelig).

Uansett, relativt nye BIOSer har et "boot-block" system som er uavhengig av resten av innholdet på brikken, og noe av poenget med dette systemet er å ha en nødløsning dersom flashingen ikke går som den skal. Så vidt jeg vet (om noen vet bedre så si gjerne i fra) så er det KUN floppy drive som funker med denne nødløsningen, og jeg regner med at årsaken til dette er et videre programvarekrav til støtte for forskjellige DVD spillere (ikke like "standardiserte" drivere etc som floppy).

Hva gjelder det juridiske: Dersom du er 100% sikker på at du har brukt RIKTIG oppdaterings-fil, å at du har fulgt alle forhåndsregler så er dette en reklamasjonssak. Maskinen har en forventet levetid vesentlig lenger en to år, og etter forbrukerkjøpslovens §27 andre led er det derfor fem års reklamasjonsrett på mangelproduktet. Dette betyr enklest forklart at ja, du bør få dette problemet kostnadsfritt reparert. Alt annet er å være vanskelig. Teoretisk kan de henge seg opp i 1. at du ikke har tatt nødvendige forhåndsregler 2. at du har installert programvare som forårsaket havariet.

Produsenten selv anbefaler å oppdatere drivere (og ja BIOS må regnes som driver), så det er ikke et argument man kan bruke i mot deg.

Lever inn maskinen hos selger, forklar at maskinen gikk i stå under oppgradering av BIOS. Dette "bricker" BIOSen men er som sagt mulig å løse, i verstefall som nevnt tidligere ved å benytte en BIOS fra en annen maskin. I ditt tilfelle som har påloddet BIOS brikke så vil det være nødvendig å lodde av brikken. Her skal man være forsiktig ved bruk av loddebolt, annen type loddebolt er anbefalt så som varmluftsbolt fordi varmen fra loddebolten om man ikke vet hva man gjør fort kan brenne istykker BIOSen og bør utføres av folk med riktig utstyr og kunnskap.

Grunnen til at flashingen gikk åt helvete kan være mange, og kan også skyldes feil med andre komponenter i maskinen. Det vil derfor være naturlig av verkstedet å kontrollere andre basiskomponenter på maskinen ved en slik service.

Takk for utrolig utfyllende svar!

Jeg er 100 % sikker på at jeg brukte riktig oppgraderingfil, feilen må ligge i et eller annet kjørende program ødela prosessen. Da får jeg skaffe meg en ekstern floppy og hvis det ikke fungerer med den så blir det å levere den inn. Tror ikke jeg skal begi meg ut på noen lodding, men takk for svar på samtlige av de punktene jeg lurte på:)

Lenke til kommentar

Hei igjen;)

Nå har jeg fått tak i en ekstern floppy-leser/skriver, men diskettene har en kapasitet på maks 1,44 MB. Dessverre ligger Bios.wph-filen på over 2 MB alene. Dette vil si at jeg ikke får kopiert den inn på disketten.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...