Eirik---- Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) har nå kjøpt meg ny pc, og tenkte å bruke den gamle server. Det er en 3år gammel stasjonær ferdigbygd pc fra siba som jeg kjøpte for 7-8000. Jeg tenkte å ha den hos en kamerat (so bor 100meter borte) ettersom han har fiber(lyse) 40/40mb mens vi har trådløst(telenor/teleshit) det jeg lurer på er hva det vil være mulig å gjøre med denne maskinen? det jeg tenker på da er: 1. ta en diskwhipe og installere (ubuntu, linux eller windows) 2. sette opp f.eks css eller minecraft server uten lagg? (bare til bruk av en vennegjeng) 3. brukle den som lagrings-pc (laste ned filmer/tv-programmer og streame til min egen pc) vil streamingen gå såpass fort at jeg vil slippe å pause for å loade siden det bare er 100meter borte, eller er dette ubetydelig? + bruke den som typisk privat ``dropbox`` server. 4. vil det være mulig å skru av den ene døra for å få bedre lufttilstrømning og (overklokke) eventuelt bare støvsuge en gang annenhver uke? tusen takk for svar på forhånd Endret 6. mai 2012 av Eirik---- Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg kan ikke så altfor mye om servere og slike ting, men å ha kabinettdøren åpen gir bedre lufttilstrømning. Overklokke en server er vel ikke det første man gjør, i og med at man vil ha en server så stabil som mulig, og man må ha bedre kjøling. Det er ikke så lurt å støvsuge en pc, fordi en støvsuger bygger opp en ganske stor menge statisk elektrisitet. Installer heller noen støvfiltere, og blås/støvsug dem en gang i blant. Men hvis du er skikkelig giret, så kan jo du lage en bilderamme casemod til pcen, her er link: Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) 1. Ja, anbefaler Linux, f.eks Ubuntu om du aldri har brukt Linux før. 2. Kommer ann på maskinvaren, men siden den er så ny bør det gå. Både MC og CSS (Source dedicated Server) kjører på problemfritt på Linux. 3. Ja, sjekk ut Samba eller lignende. Finnes sikkert en del webscripts du kan bruke om du vil ha tilgang via nettleser. 4. Tørr jeg ikke svare på. Noen maskiner klarer det ,andre klarer ikke. En del kabinetter er så vidt jeg kjenner til ofte bygd for å være lukkede, altså vil du ødelegge luftstrøm ved å la den stå åpen. VIll ikke overklokka en server så sant det ikke er absolutt siste utvei. Overklokking kan medføre at maskina blir ustabil, og det vil du ikke. Dette er greit nok på desktop der du sitter å følger med på maskina konstant, en server blir ofte litt bortgjemt og "glemt", Det meste av serveroppgaver til vanlig hjemmebruk bør gå fint på en 3 år gammel maskin. Jeg kjører to stk MC server, GIT, apache, backup/filhosting på en Core 2 Duo @ 2.4ghz med 2gb RAM fra overgangsperioden mellom XP og Vista problemfritt. Endret 6. mai 2012 av hakonvl Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 1. Ja, anbefaler Linux, f.eks Ubuntu om du aldri har brukt Linux før. 2. Kommer ann på maskinvaren, men siden den er så ny bør det gå. Både MC og CSS (Source dedicated Server) kjører på problemfritt på Linux. 3. Ja, sjekk ut Samba eller lignende. Finnes sikkert en del webscripts du kan bruke om du vil ha tilgang via nettleser. 4. Tørr jeg ikke svare på. Noen maskiner klarer det ,andre klarer ikke. En del kabinetter er så vidt jeg kjenner til ofte bygd for å være lukkede, altså vil du ødelegge luftstrøm ved å la den stå åpen. VIll ikke overklokka en server så sant det ikke er absolutt siste utvei. Overklokking kan medføre at maskina blir ustabil, og det vil du ikke. Dette er greit nok på desktop der du sitter å følger med på maskina konstant, en server blir ofte litt bortgjemt og "glemt", Det meste av serveroppgaver til vanlig hjemmebruk bør gå fint på en 3 år gammel maskin. Jeg kjører to stk MC server, GIT, apache, backup/filhosting på en Core 2 Duo @ 2.4ghz med 2gb RAM fra overgangsperioden mellom XP og Vista problemfritt. 1. Fordelen med linux? er det ikke mye lettere med Windows siden det er det jeg kan fra før av? 3. Finnes det noe lignende til Windows? Tenker da min egen ``dropbox`` server som jeg raskt kan fjernstyre filer, legge dem inn her for så å laste dem opp på hoved pc-en min. Må jeg leie et web-domene for å få dette til? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 1. Jeg nevnte det siden du snakka om det. Det går selvfølgelig ann å bruke Windows, og noen foretrekker det. Nå skal det sies at jeg er en ganske stor tilhenger av Linux, men jeg tror om man først har lært seg Linux, noe om ikke nødvendigvis er noe stor jobb, vil man ganske lett foretrekke Linux, spesielt til servere. ALle programmer installeres f. eks gjenom en felles pakkebehandler, nesten som App Store eller Android Market, slik at man slipper å styre med å oppdatere hvert enkelt program selvstendig. 3. FInnes sikkert lignende til Windows, du trenger ofte bare en webserver i bunnen, noe som også finnes til Windows. Skal man synkronisere filer mellom maskiner uten å bruke nettleseren vet jeg ikke hvordan man gjør det i WIndows, I Linux kan det gjøres ganske enkelt med en komando, men det er sikkert noen Windows-folk her som kan svare meg bedre på det. Domenenavn trenger du ikke å leie, men det kan godt hende du har en IP som skifter, og da bør du sjekke ut DynDNS eller No-ip som gir det et gratisk domenenavn som alltid peker til IPen du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå