Gå til innhold

Overklokke prossessor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan du overklokker kommer an på hovedkortet du bruker. For det meste er det samme prosedyre så lenge hovedkortet er av samme produsent (ASUS, Gigabyte, MSI, ASRock og så videre.)

Hvor mye du kan overklokke er avhengig av flaks, typiske overklokk for 2500k er 4.6-4.8GHz. Det virker som 3570k legger seg ca 200MHz lavere.

Overklokking er å kjøre komponentene utenfor sine spesifikasjoner. Typisk øker man arbeidsfrekvensen så mer arbeid kan utføres over kortere tid.

Lenke til kommentar

Hvordan du overklokker kommer an på hovedkortet du bruker. For det meste er det samme prosedyre så lenge hovedkortet er av samme produsent (ASUS, Gigabyte, MSI, ASRock og så videre.)

Hvor mye du kan overklokke er avhengig av flaks, typiske overklokk for 2500k er 4.6-4.8GHz. Det virker som 3570k legger seg ca 200MHz lavere.

Overklokking er å kjøre komponentene utenfor sine spesifikasjoner. Typisk øker man arbeidsfrekvensen så mer arbeid kan utføres over kortere tid.

Jeg har tenkt å spille spill (heavy), trenger jeg å overklokke?

Ok, så stock CPU er 3,40 GHz, men jeg kan gå opp til 4,6 GHz (altså opp 1,2 GHz) men likevel være safe, og levetiden til CPUen vil fortsatt være lang?

Lenke til kommentar

Ok, så stock CPU er 3,40 GHz, men jeg kan gå opp til 4,6 GHz (altså opp 1,2 GHz) men likevel være safe, og levetiden til CPUen vil fortsatt være lang?

Nei, du trenger ikke å overklokke.

Ja, levetiden vil fortsatt være lang nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke å overklokke.

Ja, levetiden vil fortsatt være lang nok for de fleste.

Beklager, det kom ut feil.

Mener ikke trenger, men er det fin å overklokke, vil jeg da takle spill på bedre grafikk osv?

Her har du iallefall oppsettet mitt så langt, hva synes du om det? (PS. valgte en bulk SSD 520 (er den bedre enn 330?) fordi jeg har hørt at kabinettet jeg valgte har plass til en 2,5 harddisk, kan du bekrefte det?):

post-274128-0-75934500-1336330477_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Overklokking av en prosessor har aldri noe å si på ytelsen til skjermkortet nei....

520 er vel noe slikt som 10% raskere enn 330. 330 er allerede mer enn rask nok til at du ikke vil merke forskjell da.

CM690 II har 2.5" HDD-montering ja.

Dersom CPUen bottlenecker skjermkortet så kan det hjelpe med overklokk. Spesielt i CF eller SLI.. Mener å huske at noen skrev at for eksempel i7-9xx trengte over 3.6Ghz for å fjerne bottlenecken med GTX 480 i 2-way SLI for lengesiden.

Edit: Jeg vet ikke om dette stemmer.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Man kan få en en viss bottleneck i noen spill, sånn i farta husker jeg ikke hvilke det gjelder men det er ikke akkurat så mange og de testene jeg har lest i det siste hos Toms og andre aktører viser at dagens Cpu'er har fortsatt en god del å gå på.

Det som er kjekt med i5 og i7 serien er jo at de er gode overklokkere såfremt man har en god kjøleløsning, da er jo dette så og si gratis ekstra ytelse så lenge man vet hva man gjør, og sånn sett er det nesten umulig for meg å ikke anbefale en "Stabil og fornuftig" overklokk.

Amd er dog de som sliter mest med en Bottleneck med tanke på langt lavere Single threaded ytelse.

Lenke til kommentar

Så jeg burde heller kjøpe en i5 2500 (uten K, altså ikke unlocked og unleashed) siden jeg ikke skal overklokke?

Stock Hz er vel den samme?

Edit:

Glem det, går for den MED "K", for den var faktisk billigere (!) enn den som ikke er unlocked for overklokking. Så om jeg ombestemmer meg senere kan jo det være fint.

Men er det noe vits å kjøpe en CPU kjøler?

Endret av younghunk
Lenke til kommentar

Overklokking av en prosessor har aldri noe å si på ytelsen til skjermkortet nei....

520 er vel noe slikt som 10% raskere enn 330. 330 er allerede mer enn rask nok til at du ikke vil merke forskjell da.

CM690 II har 2.5" HDD-montering ja.

Er jo flott det, finnes ikke bulk av en 330, så da tar jeg søren meg bare en 520 da den bare er litt over hundrelappen dyrere!

Edit:

Ser du er ganske kjent arni, så jeg hører på deg.

Så hva synes du om kassen min? :)

Endret av younghunk
Lenke til kommentar

Å kjøpe tredjeparts CPU kjøler har mange fordeler ;-)

Bedre temperaturer.

Mindre støv.

Og du er forberedt hvis du skal overklokke senere :-)

Antar du mener mindre støy he he ;)

TS :

i2500k bør holde i massevis , den treffer et "hotspot" når det gjelder pris / ytelse og funksjonalitet, at den kan overklokkes og gi tilnærmet ytelsen til en langt dyrere cpu er jo også en stor bonus.

Pengene du sparer på en slik vs feks i2600k kan brukes på en bedre kjøler som vil da gi deg overnevnte siterte fordeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe tredjeparts CPU kjøler har mange fordeler ;-)

Bedre temperaturer.

Mindre støv.

Og du er forberedt hvis du skal overklokke senere :-)

Antar du mener mindre støy he he ;)

TS :

i2500k bør holde i massevis , den treffer et "hotspot" når det gjelder pris / ytelse og funksjonalitet, at den kan overklokkes og gi tilnærmet ytelsen til en langt dyrere cpu er jo også en stor bonus.

Pengene du sparer på en slik vs feks i2600k kan brukes på en bedre kjøler som vil da gi deg overnevnte siterte fordeler.

Jeg har hørt at en luftkjøler lager mindre støy, og det liker jeg. Er den jeg har valgt ut (bilde over) finfin? Eller ville du anbefalt en annen?

Lenke til kommentar

Hyper 212 EVO om du er opptatt av å få de største fordelene med en tredjepartskjøler.

Silver Arrow eller NH-D14 om du vil ha bedre kjøling og enda mindre støy.

CM 690 II er et fint kabinett det.

EDIT:

Angående prosessorflaskehals:

Du kan lett ha en flaskehals med en 2500k, spørsmålet er om denne flaskehalsen er verd å bry seg om. Om en 2500k uten overklokk gir en flaskehals så du får bare 180 fps i et spill er ikke dette noe å bry seg om, det er ingen spill der du vil oppleve at en 2500k er en flaskehals om du søker å oppnå 60 bilder i sekundet, og et par spill der en 2500k vil være en flaskehals for å oppnå 120 bilder i sekundet.

Samtidig er det ikke mulig å få bedre enkelttrådet ytelse fra dyrere prosessorer, og da er det bare en grunn til å kjøpe en dyrere prosessor for spill: LGA1155s PCIe-kontroller som kun leverer 16 spor.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er visst slik at f.eks med en 2500k så kan man velge å benytte fixed multiplier uten speedstep, eller med offset mode, hvor man beholder speedstep-funksjonen for å klokke ned og ikke kjøre 5GHz hele tida unødvendig.

Tror overklokkingsmulighetene er avhengig av hvor fancy bios er for hovedkortet. F.eks det å overklokke til 4.6 GHz kan være gjort på 2 sekunder med et Asus ROG bios (Maximus IV Extreme, P67), muligens også vanlig for andre hovedkort.

Temperaturer bør holdes under 70 grader, ellers er det visst en slags barriere med tvungen nedklokking funksjon når det nærmer seg 100 grader C. Det å kjøre med 80-90 grader sies å være usunt i lengden, men det påstås også at for høy volt er værre en høye temperaturer. Hvor volt over 1.400 begynner å bli høyt og hvor 1.500 volt er for mye for en prosessor som tenkes skulle vare i mange år. Selvfølgelig, jeg har bare lest om dette og veit fint lite om akkurat hvor relevant alt dette er i det store hele.

Med offset mode kan man begynne med en "target clock" a f.eks 4GHz og så benytte negativ offset volt for å justere ned volt for å optimalisere levetida og for kanskje å kjøre prosessoren kjøligere (marginal fordel muligens). Jeg tror man benytter positiv offset for å øke på med volt, der forprogrammert volttap for høye volt verdier senker volt til under det som trengs for å få prosessoren til å kjøre normalt. For å unngå spenningshøyder tror jeg. Eh, så bruker man "load line calibration" for å stabilisere det hele eller noe greier.

Sitter med en 2700k her og forsøker å komme meg videre opp fra 4.7GHz. Skal øke negativ offset nå og den kjører med 1.352 v for øyeblikket før stresstest i prime95 (VID 1.3511).

Volt id, eller VID er visst en forprogrammert verdi for den enkelte prosessor som brukes av bios for å indikere normativ volt verdi, og så kan man forsøke justere ned ut fra denne for å finne en nedre grense for hvor systemet blir ustabilt.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg har tatt en runde med overklokking fra 4.6 til 5.0 GHz med en 2700k (HT enabled), og tenker at jeg tar til takke med 4.6 (maks 71 grader C) eller kanskje 4.7 (max 76 grader C) til daglig bruk.

5.0 GHz ser ut til å gå greit, men jeg har ikke lyst til å la prime95 kjøre i timesvis for å se om det er helt stabilt, hvor volt da vil måtte ligge på 1.416-1.428 under last, med temperaturer mellom 76 og 84 grader C.

Er litt usikker, men har mistanke om at jeg bør kunne være fornøyd med hvordan denne prosessoren yter under overklokking. :)

En ting jeg lærte så seint som i går, var at Asus sin AI Suite II og Fan Xpert ikke viser riktige temperaturer. Problemet er visst todelt, hvor noe skal ha å gjøre med at temperaturer angivelig leses av et annet sted enn på selve cpu'en og at det ikke finnes noen reell sensor for noe program som viser temperaturer i Celcius; noe som skyldes at sensorene er ment å skulle hindre skade pga varme, slik at målingene er mest nøyaktig nær grensen hvor det er for mye, og minst nøyaktig på lave "temperaturer".

Av hva jeg kunne skjønne så er det visst slik at det antas at når sensor (chip) melder om maksimal varmeutvikling ut fra en gitt grense, da antas temperaturen å være 98 grader eller noe sånt, slik at når det er mer kjølig, da regnes varmen til å være f.eks 98-50 = 48 grader C. Så sensoren måler ikke temperaturer, men grader av varmeutvikling tror jeg.

Så for Fan Xpert, så vil 70 grader C være tilnærmet 90 grader i Real temp eller noe sånt tydeligvis. Noe som egentlig gjør vifteprogrammet så unøyaktig at det blir helt feil at hva jeg kan skjønne. En kunne tenke seg at det kanskje var AI Suite II sin "temperaturmåling" som var riktig, men det synes å være for mye å håpe på.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...