Gå til innhold

BK: Original


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Terje !

Nå skal jeg forsøke å laste opp et bilde så du ser og kanskje forstår hva jeg prater om lengre nede :)

Tror nesten du må gå til forumstråden for at bildet skal dukke opp.

 

Uansett om du fotograferer i RAW-data eller i JPG så krever alle bilder noe etterbehandling.

I JPG-format så kan du tildels påvirke sluttresultatet ved å stille inn ekstra skarphet, mere fargemetninng samt andre parametre inne i kameramenyen.

 

Men som du ser av HISTOGRAMET på ditt "rett fra kamerabilde" så ser du at bildet ditt er undereksponert i høylysområdet.

 

Og som du ser av HISTOGRAMET i det bildet jeg redigerte så fylles Histogramet nå opp i høyre side, og som viser Høylysområdet.

 

Det som kan være problem i noen tilfeller som ved dette bildet er den store hvite flaten som måsen utgjør.

Kamera eksponerer etter dette og beregner det som 18% grått og derfor blir det hvite undereksponert.

Det blir det samme om du tar bilder av snø eller/også et stykke hvitt papir.

 

Og i et rom der det står noen personer med forskjellige farger på klærne og med omgivelser som har lite kontraster så vil nok både du og kamera ha problem med å velge hva som er 18% grå, men der vil lysmåleren som måler lyset som faller på modellen gjøre en meget nøyaktig måling.

Kamera derimot måler kun det lyset som reflekteres av modellen og som derfor er av stor usikkerhet.

 

For å løse dette problemet så kan du se på histogramet bak på kamera om det finnes og deretter justere eksponeringskompensasjon.

Den beste måten for å unngå dette er en ekstern lysmåler som f.eks Sekonic L358:

http://www.sekonic.c...a-Metering.aspx

 

Håper ikke dette ble 100% uforståelig, Terje - i så fall er det bare å sende meg mail :)

 

mvh

Birger

post-251374-0-66766700-1336355978_thumb.jpg

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Funker vel delvis dette! Øyet er beholdningen her, så dersom dette er hovedformidlingen så er det jo fint (skarpt som bare det og med gode detaljer)..

Ellers så ville vel jeg foretrukket dette skarpt all over....!

Uansett så la jeg igjen en 4'er på førsteinntrykket ved rask gjennomgang i går ettermiddag (falt vel for det "øyeblikket")!! ;)

 

PS!

Ser at Birger har foretatt en grundig og interessant analyse av det tekniske her....(noe å lagre i bakhodet for oss andre også dette)...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...