Gå til innhold

Høy MHz vs lav MHz?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal da bygge PC, men ser at noen ram er dyrere enn andre - der i mot at en 1866 MHz er dyrere enn 1600 MHz.

 

Hva er forskjellen på dem?

 

Har tenkt å spille heavy - men vil gjerne vite hvorfor det er bedre eller verre i sin klasse. Vil ikke akkurat ha svaret "kjøp 1600, du har ikke bruk for 1866" osvosvosv.

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mhz på ram brikkene beskriver litt hastigheten de jobber med... hvor høyere MHz hvor mindre loading tid får du på spill.. fra level til level.. osv..

under 1600 lønner seg ikke.. men 1600 går stort sett greit.. og kan ofte overklokkes greit.. men øker du denne så vil loading tiden bli kortere.. (merker ikke mye til det.. men du merker litt. spes på krevende ting)

Lenke til kommentar

Var ca 1-2 FPS i en test for en stund tilbake, og det var maks.

Vanlig forskjell var ca 0.5 til ingen forskjell på raskere RAM, uansett, raskt minne har aldri hatt noe for seg forutenom i overklokkings leiren hvorav 1366 var siste plattformen hvor man handlet raskt minne for å ikke bli holdt igjen ved en overklokk.

Idag klokker vi stortsett bare multiplikatorer og ikke så mye på busen lenger, så minnet har idag null niks og nada og si på ytelsen til en gamer, kjører du RAMDisk med god programvare eller annen programvare som skriver mye til RAM så vil raskere minne enn 1600 MHz være verdt å titte på.

 

Årsaken til at vi sier ikke noe raskere enn 1600 MHz er at det er en såkallt "Sweetspot" prismessig på RAM, og det er også lett tilgjengelig også så derfor anbefales dette.

Lenke til kommentar

 

Idag klokker vi stortsett bare multiplikatorer og ikke så mye på busen lenger, så minnet har idag null niks og nada og si på ytelsen til en gamer, kjører du RAMDisk med god programvare eller annen programvare som skriver mye til RAM så vil raskere minne enn 1600 MHz være verdt å titte på.

 

 

 

Hva er RAMDisk?

 

Uansett, jeg skal holde meg vekk fra 1866 og 2000 med andre ord?

 

Forresten, hva hjelper overklokking i ram? Trenger man det?

Lenke til kommentar

RAMDisk er å lage en lagringsenhet av RAMen din, om du har la oss si 24Gb RAM så kan du dedikere 6Gb til en egen stasjon for lagring av data.

RAM disker er raskere enn SSDer om du velger rett programvare (Dette er SUPERKRITISK om du skal ha prøve, forskjellen fra dårligste til beste er gigantisk) og kan gi mye raskere utpakking av filer eller innpakking av filer, eneste problemet er at en RAMDisk glemmer alt om du restarter maskinen, så den er ikke egnet til lagring av ting du må ta vare på.

Uansett, siden du ikke vet hva RAM disk er så er svaret ganske enkelt at du ikke har behov for det, og den største fordelen du merker er inn og utpakking av små filer i ett arkiv, om du gjør dette ofte så kan det være verdt å lese mer om.

Men gamer du bare så er det bortkastet RAM da spill ikke kan dra nytte av den overhodet.

Lenke til kommentar

Kanskje 2 FPS i forskjell.

Kanskje kanskje, tviler på at det er så mye.

 

Det har INGEN ting med FPS og gjøre i teorien.. det er stort sett bare loading tiden som har noe og si.. den FPS økningen som er, er minimal.. .

men har du SSD disk.. og rask raske ram brikker.. så får du kort loading tid.... men SSD disken merker du mer til en raskere ram brikker..

 

Loading inn i BF3.. med 2000MHZ brikker i stede for 1600... med 2 ssd disker på begge.. fra start. (joining) til klar i spillet.. skiller 5-10 sec.. i loading.. men FPS merket jeg ikke noe spes til.... men jeg merket litt til FPS ved overklokking av ram brikkene på skjermkortet.. .

Lenke til kommentar

Kanskje 2 FPS i forskjell.

Kanskje kanskje, tviler på at det er så mye.

 

Det har INGEN ting med FPS og gjøre i teorien.. det er stort sett bare loading tiden som har noe og si.. den FPS økningen som er, er minimal.. .

men har du SSD disk.. og rask raske ram brikker.. så får du kort loading tid.... men SSD disken merker du mer til en raskere ram brikker..

 

Loading inn i BF3.. med 2000MHZ brikker i stede for 1600... med 2 ssd disker på begge.. fra start. (joining) til klar i spillet.. skiller 5-10 sec.. i loading.. men FPS merket jeg ikke noe spes til.... men jeg merket litt til FPS ved overklokking av ram brikkene på skjermkortet.. .

 

SSD disken min er nok til windows, ellers har jeg 7200RPM HDd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...