Gå til innhold

Hvorfor likte ikke USA Japans ekspansjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var jo også nærme de amerikanske koloniene (guam feks) og de var vel også redde for at de skulle ødelegge SOI-en til USA og vokse til en supermakt, iallefall en regional en.

 

Edit: SOI= innflytelsesfære og ikke kjønnssykdommer. Med andre ord, kan vel si at det er likt som rett før den første verdenskrig. Tyskland vokste og vokste og ble en trussel mot Storbritania, Russland og lignende siden de ble for store og ødela den gamle maktbalansen (Pax Britannia), eller hadde potensiale til å gjøre det. Blir vel det samme som med USA-Japan, pluss at det hjalp ikke så mye med grusomhetene Japan gjorde i Kina (bare søk på massakren i Nanjiing).

 

Edit 2: Bare si fra hvis det er noe som er uklart og/eller at du ønsker at jeg forteller mer rundt dette, og går mer inn i detaljene.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

USA ble ikke med i krigen før Japan angrep Pearl Harbor. Er det noen kilder på at USA mislikte Japans erobringer i området før dette?

 

Ja, er vel kanskje hovedgrunnen til at USA stoppet å selge olje til Japan. Olje Japan sårt trengte, dermed angrep de Pearl Harbor.

 

(Veldig kort og enkelt forklart)

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

USA ble ikke med i krigen før Japan angrep Pearl Harbor. Er det noen kilder på at USA mislikte Japans erobringer i området før dette?

 

Roosevelt frøys alle Japanske investeringer gjort i USA. I tillegg stopet USA eksporten av olje til Japan. USA stod på dette tidspunktet for 90% av all oljeimporten i Japan. USA oppfordret også andre land til ikke å handle med Japan.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Synes Howard svarer godt. Én måte å se dette på, som jeg synes har noe for seg, er å tenke på hele andre verdenskrig som et oppgjør mellom Tyskland og USA om å ta over Storbrittanias rolle som dominerende verdensmakt. Japan, som var alliert med Tyskland, kunne dermed ikke tillates å øke sin maktposisjon i Øst-Asia uten at USA ville måtte betale dyrt for det senere. Da både i krigsinnsatsen i Europa, men også gjennom å muligens tape sine egne og allierte kolonier og dermed miste dominans i verdens, tradisjonelt, økonomisk sterkeste region.

Lenke til kommentar

Synes Howard svarer godt. Én måte å se dette på, som jeg synes har noe for seg, er å tenke på hele andre verdenskrig som et oppgjør mellom Tyskland og USA om å ta over Storbrittanias rolle som dominerende verdensmakt. Japan, som var alliert med Tyskland, kunne dermed ikke tillates å øke sin maktposisjon i Øst-Asia uten at USA ville måtte betale dyrt for det senere. Da både i krigsinnsatsen i Europa, men også gjennom å muligens tape sine egne og allierte kolonier og dermed miste dominans i verdens, tradisjonelt, økonomisk sterkeste region.

 

Nå ønsket vel USA å være nøytrale i krigen. Og ikke bli involvert. USA stoppet oljeeksport til Japan p.g.a. angrepene på Kina. De ville ikke eksportere ressurser til Japan, som hjalp dem i okkupasjonen av Kina.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nå ønsket vel USA å være nøytrale i krigen. Og ikke bli involvert. USA stoppet oljeeksport til Japan p.g.a. angrepene på Kina. De ville ikke eksportere ressurser til Japan, som hjalp dem i okkupasjonen av Kina.

 

Hvis britene hadde klart å "ordne opp" med Nazi-Tyskland på egen hånd, eventuelt med russernes hjelp, ville vel USA ha foretrukket det, fremfor at de selv skulle behøve å involvere seg. Men jeg kan vanskelig se for meg at USA ville sittet med hendene i fanget og se på at Storbritannia og eventuelt også Sovjetunionene, ble slått av Tyskland. Det ville vært en for stor utfordring og trussel av USA selv på lengre sikt.

 

Hvor USAs sympati lå også før Pearl Harbor kan det overhodet ikke herske den minste tvil om. Her skulle det være nok å peke på den såkalte "Lend - Lease" avtalen som ga britene anledning til å kjøpe, leie og låne våpen og annet forsvarsmateiell fra USA. Allerede FØR Pearl Harbor var US Navy engasjert i eskorte av konvoier med våpen til Storbritannia i det vestlige Atlanterhav, mens eskorten ble overtatt av Royal Navy i det østlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg lurer på hvorfor USA ikke likte at Japan tok over land i sør-Asia i tidene før/under den andre verdenskrigen. Jeg er ganske sikker på at land som Storbritannia og Frankrike ikke likte det fordi det var nære koloniene deres.

 

Takk for svar.

 

Aggressiv imperialisme blir aldri likt, selve begrepet på dette innebærer at noen vinner på andres tap, og midt oppi det blir det ofringer. Ingen kan like dette, ingen vil like dette, ingen har kapasitet til å like dette.

 

Spesielt ikke liker usa at japan ødelegger storparten av stillehavsflåten deres fordi de antok at usa kom til å gå på offensiven, noe de ikke gjorde ei hadde tenkt å gjøre. Usa var et fredelig land på den tiden, de brukte ressursene sine til å produsere kjøleskap mens andre land brukte ressursene på å bygge bomber. Etter japan angrep pearl harbor, begynte usa's industri å flytte fokus fra kjøleskap til mer militære verktøy. Det var japan som trigget usa til å bli den militære makt de er i dag. De hadde en fredelig industri fokusert på fredelig produksjon, lite fokus på det militære, som vi kan se i andre verdenskrig, utstyret de hadde var gammeldags, utdatert.

 

Usa stengte oljeeksporten til japan dog, hvor mellom 70 og 90 prosent av oljen til japan kom fra import, de var tvunget til å gå på offensiven i stillehavet for å kompensere for tapet av oljeimporten. Japan skylder på usa for denne saken. Så man kan si at hele verdenskrigen som foregikk i stillehavet var trigget av at usa stengte oljebrønnene for eksport til japan.

 

En liknende situasjon var tilfellet i europa, etter første verdenskrig satte landene som deltok i forhandlingene så mange strenge restriksjoner på tyskland at de var tvunget til å gå på offensiven igjen.

 

Når man setter strenge restriksjoner på et land, så kan krig bli utfallet, noe som er tilfellet i andre verdenskrig. Vi ser en liknende situasjon med Iran hvor verdenssamfunnet gjør det samme igjen, stenger for eksport til landet og sanksjonerer de, det kan føre til krig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

USA rustet seg da kraftig opp i mellomkrigstiden. I tillegg solgte de krigs materiell til Kina(som hadde jevnlige sammenstøt med Japan) og posisjonerte seg i stillehavet noe Japan kalte "Å trekke sverd utenfor naboens hus". Når det gjelder Japans imperialisme så gjorde jo USA mye det samme i sitt nabolag. Og britene i sitt imperium osv. Til slutt frøs USA midlene til Japan - for å tvinge dem til underkastelse. Jeg sier ikke Pearl Harbour var legitimt, men det betyr ikke at USA var de snille på den tiden.

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar

Mest marine og flyvåpen ja.

 

I 1920 brukte USA 4,7 milliarder på forsvar.

I 1930 1,2 milliarder, og i 1939 1,9 milliarder.

 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan dette er en "kraftig opprustning".

Alle dokumentarer jeg har sett om USA i mellomkrigsårene fokuserer på hvor lite USA prioriterte militæret.

 

http://www.usgovernmentspending.com/year_spending_1939USbt_13bs1n_30#usgs302

Lenke til kommentar

I 1920 brukte USA 4,7 milliarder på forsvar.

I 1930 1,2 milliarder, og i 1939 1,9 milliarder.

 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan dette er en "kraftig opprustning".

Alle dokumentarer jeg har sett om USA i mellomkrigsårene fokuserer på hvor lite USA prioriterte militæret.

 

http://www.usgovernm...bs1n_30#usgs302

 

De rustet ikke mye opp i forhold til enkelte andre land, men forskjellen på 1,2 og 1,9 i prosent er mye. Jeg synes heller ikke det er rart de brukte mer rett etter første verdenskrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...