Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier truer meg!

Kasp0me

Anbefalte innlegg

Jeg føler det han presser meg til å gjøre nå er i strid med det som står i kontrakta for leie av hybel.

Alt startet med at jeg bor i en liten hybel som han leier ut, men rommet er for lite for meg og tingene mine, så da skal jeg flytte opp i andre etasjen der det er større rom.

Rommet så ikke ut og vi ble begge enige om at det skulle males der, eller mer at det var mitt forslag for det så ikke ut der..

Så nå er saken sånn at han betalte for maling og alt ustyr med tanke på at det han sitt hus og hans hus som blir pusset opp. Nå er jeg ferdig og alt er klappet og klart, nå truer han meg med at jeg skal måtte betale for maling og alt utstyret jeg har brukt. Altså han skal sende meg en faktura.

dette skrev han på en melding til meg:

Det er faktisk ikke for meg du har gjort denne jobben. Rommet oppe var faktisk helt ok. Du ville flytte opp dit det er for meg det, men det er ikke slik at jeg automatisk skal betale alt. I utganspunktet sier loven at leieboerne kan male nye farger hvis det er greit for huseier. men det er ikke slik at huseier automatisk må betale for leieboernes til enhver tids ønsker så lenge rommet er ok.

Så hva skal jeg gjøre? Jeg mener det strider imot alt at jeg skal betale for noe som er hans sitt? Er det noen paragrafer i lovverket som støtter min sak her?

Håper på svar snarest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vansklig denne, da jeg leide, betalte vi for alt opp pussing osv. Med mindre du har noe bevis at han skulle dekke kostnadden har du lite å stå på.

Dessuten så får du større rom uten økning av leie, noe han fint kunne gjort.

Jeg ville bare holdt kjeft og betalt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

For å kreve at noen skal betale deg penger så må du ha et rettslig grunnlag for kravet ditt. Husleielovens utgangspunkt er at normalt vedlikehold skal tas på utleiers regning, men der er det avtalefrihet. Man kan altså avtale at nødvendig vedlikehold skal betales av leietakeren. (§ 5-3)

For andre ting enn nødvendig vedlikehold sier husleieloven ingenting om hvem som skal betale. Da må man vise til at man har en avtale om at du skal betale. At huseier betaler for materialer og at leietaker gjør arbeid er en veldig vanlig måte å fordele utgifter til oppussing på, og dersom huseier ikke kan vise til en avtale som sier at du skal betale dette i siste instans, og at han bare skulle legge ut, så kan han sende så mange fakturaer han bare vil.

Har dere noen slik avtale? Hva er sagt? Hva foreligger av skriftlig dokumentasjon (kontrakter, e-post, sms etc.)?

(Tråden er for øvrig flyttet til juss-forumet.)

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det faktisk pusset opp? Altså, er det utført utbedring/vedlikehold eller forbedring til en høyere materiell standard? Ren dekorativ maling er ikke vedlikehold.

(Kostnadene for dekorative endringer er ikke regulert av husleieloven, ei heller forbedring til en høyere materiell standard. Sistnevnte vil imidlertid åpenbart være en investering som skal dekkes av utleier med mindre det er klare avtalemessige holdepunkter for noe annet.)

EDIT: Dette er for øvrig ingen 'trussel', akkurat...

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krikkert: Sett at dette ikke er for utbedring/vedlikehold å gjøre, fargen er bare helt gyselig. Strengt tatt er det ikke oppussing, men i praksis gjør det leiligheten mer verdt for både utleier og leietaker, for førstnevnte blir den lettere å leie ut senere, og nymalt er jo ofte bedre.

Når utleier da faktisk velger å kjøpe maling, og leietaker gjør arbeidet. Er det ikke vel så plausibelt at avtalen faktisk var nettopp det - utgifts/arbeidsdeling, som at utleier skulle legge ut men få pengene tilbake?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville for min egen del i utgangspunktet argumentert med at nymaling må ses på som en "forbedring" av typen som husleieloven § 10-5 siktet til - og informert huseier om at dersom han insisterer på at jeg skal dekke innkjøp av maling vil jeg kreve dekket vederlag for forbedringen. (§ 10-5 stiller også opp vilkåret at det skal være en vesentlig forbedring, men dette er ikke et strengt krav.)

Ren maling vil i de færreste tilfeller være rent dekorativ - malingen vil ofte dekke over flekker, stygge merker, osv, og med andre ord innebære i alle fall vedlikehold. Men hvis det er rent dekorativt er hovedregelen, avtalerettslig sett, at hver dekker sine utgifter med mindre noe annet er avtalt. Hvem som tok initiativ og hvem som har mest nytte av det er vurderingsmomenter.

Lenke til kommentar

Hei! Ser det har kommet inn en del svar som forsåvidt dekker mine tanker. Altså saken var at huseier var her oppe på besøk for han bor type 4-6 timer unna. Han er her sjeldent. Han kjøpte all maling og jeg sto for arbeidet.

Da han var her så ble vi enige om at jeg skulle male og faktisk få betalt for tiden det tok meg. Det tok han meg også i hånda på.

Nå en uke etter da alt arbeid har blitt gjort og jeg så og si har flyttet inn fikk jeg denne meldingen.

Altså for å forklare hele opplegget, det er 3 stk rom på dette hybelkomplekset som jeg og en kamerat bor i.

Alt startet med at vi fikk hele komplekset, dvs 3 stk rom fordelt på 2 stk utleiere. Det var inkludert internett, men så bestilte jeg eget internett som jeg personlig måtte betale for(enda det står i leiekontrakt at internett er inkludert i leie) Så ble jeg og huseier enig om at det 3. rommet skulle bli utleid imot at han trakk prisen fra husleien min. Jeg spurte også om jeg kunne få et større rom da jeg har mange ting og trenger plass, da rommet oppe var større ville jeg flytte dit. Det fikk jeg godkjennelse på. Nå en uke etter så har han sagt at jeg må betale 4000 kr (som er min og min kamerat sin leiepris.) for at jeg har brukt så lang tid da han venter på at jeg skal flytte opp, siden det allerede kunne flytte inn en person. Det er jo totalt urelevant. Han mente også at jeg skulle legge ut for maling og diverse utstyr som jeg har brukt, noe han sa at han skulle legge ut for og gjorde! 4 spann maling til 1200 kr + div til 500.

Totalt sett så er alt i hybelkomplekset ganske ille. Lister og andre ting sitter ikke skikkelig, det er tydelige skader på hus/vegger etter tidligere bråkemakere av hybelboere. Det er hull i veggene innvendig på et par,tre plasser. Flisene på gulvet er noen plasser så korte at listen ikke dekker hakket. Gulvene nede i førsteetasje er så utslitt at du får flis i foten hvis du subber med beina dine. Mulig råteskade på fellesbad.. Ja dette er hvertfall noen av tingene. Jordingsfeil +++

Ja hvertfall dit jeg flyttet opp var det skruhull i veggene, så mange at det syntes bare du så på veggene. Halve rommet var malt sydenblått. En kraftig blåfarge som føltes temmelig gammel og ille. Dette var bare gjort på halve rommet, merk at det så halvferdig ut i tillegg. Samtidlig i ettertid nå når jeg har skrudd opp en hylle på veggen, så sitter den ikke tett til veggen, hele veggen heller skrått utover, samt at hvis jeg tar tak i hyllen og "drar" forsiktig i den så ser du hele veggen følger etter. Det er også det samme med tak på 2 plasser. Det er 2 kott på hver side av rommet, den ene er ikke isolert eller sitter fast på noen måte, så trekker det gjennom huset blåser døra opp. Inne i kottet ser du opp på bærebjelkene og takplater, så isolert er det nok ikke. Tipper taket er bak disse platene. Er ingen snekker, men kjenner hvertfall kalden temmelig godt!

Etter at jeg pusset opp og brukt ca 2 døgn i arbeidstimer på å få det fint og beboelig. Rommet ser helt herlig ut! Og føler at jeg blir satt i et hjørne her.

For å si det sånn så har vi betalt 8000 for alle rommene, så at huseier ikke har nevnt at jeg/vi må betale mer er også urelevant med tanke på at jeg har flyttet opp på et større rom, for det er allerede betalt for! :)

Håper dette ga en liten pekepinn. Beklager rotet. Er ingen skribent.

Lenke til kommentar

Saken er at det 3. rommet er inkludert. det er nå i siste tiden at vi har blitt enige om å leie ut rom nr. 3, det står heller ingenting i kontrakta at jeg skal betale noe mer for det rommet som er og kontrakt er ikke fornyet etter det vi har pratet på.

Lenke til kommentar

Nei, saken er at du ikke vil betale tilbake summen huseier la ut for maling.

Han mente også at jeg skulle legge ut for maling og diverse utstyr som jeg har brukt, noe han sa at han skulle legge ut for og gjorde! 4 spann maling til 1200 kr + div til 500.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...