Gå til innhold

[Løst] "Slå sammen" to disker - RAID?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har to alternativer om du sitter på Windows.

1: RAID 0 = Ytelsen til diskene dobles, eller rettere sagt om du har en treg og en rask disk så vil du få to ganger ytelsen til den tregeste disken, men INGEN sikkerhet om ene disken konker, da mister du ALT siden dataene er delt opp på 2 disker.

2: JBOD, eller Just a Bunch Of Disks, hvorav diskene på ett sett vis kobles sammen, ingen ytelses økning men litt sikrere mot datatap enn RAID 0, årsaken er at her skrives det til den første disken er full før den begynner på disk 2.

Eneste problemet er at ligger en fil akkurat på skillet mellom disse to diskene og ene disken dør, så er denne filen og de på disken som døde tapt!

Lenke til kommentar

Akkurat sikkerhetsmessig er det ikke noe farlig, for skal kun ha TV-serier på de uansett og om de blir borte så er det bare å laste ned på nytt. Ingenting sensitivt skal være der.

Skal se litt på det du nevner. Takk!

Lenke til kommentar

Akkurat sikkerhetsmessig er det ikke noe farlig, for skal kun ha TV-serier på de uansett og om de blir borte så er det bare å laste ned på nytt. Ingenting sensitivt skal være der.

Skal se litt på det du nevner. Takk!

Siden det er bare tv serier anbefaler jeg RAID 0.

Lenke til kommentar

Men...diskene må vel formateres før jeg setter opp RAID right? Jeg har jo ikke noen plass å putte filene så lenge...liten lyst til å laste ned 2tb med serier på nytt :p

I så fall driter jeg i det tror jeg, foreløpelig i hvert fall.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Spar opp og kjøp flere disker, så bygger du deg en server med FreeNAS istedet.

Da kan du få sikkerhet og i tillegg lette behandle diskplass, om nettverkssharen din med filmer blir for stor mens du har plass på TV serie sharen din, så kan du lett ta plass og flytte til filmene siden hele greia håndteres i software.

Enkelt å komme igang med i allefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...