TMB Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Hei. Dersom jeg har to disker på 1TB, og ønsker å "slå de sammen" slik at de fremstår som én disk på 2TB, er det mulig på noen måte? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Du har to alternativer om du sitter på Windows. 1: RAID 0 = Ytelsen til diskene dobles, eller rettere sagt om du har en treg og en rask disk så vil du få to ganger ytelsen til den tregeste disken, men INGEN sikkerhet om ene disken konker, da mister du ALT siden dataene er delt opp på 2 disker. 2: JBOD, eller Just a Bunch Of Disks, hvorav diskene på ett sett vis kobles sammen, ingen ytelses økning men litt sikrere mot datatap enn RAID 0, årsaken er at her skrives det til den første disken er full før den begynner på disk 2. Eneste problemet er at ligger en fil akkurat på skillet mellom disse to diskene og ene disken dør, så er denne filen og de på disken som døde tapt! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Akkurat sikkerhetsmessig er det ikke noe farlig, for skal kun ha TV-serier på de uansett og om de blir borte så er det bare å laste ned på nytt. Ingenting sensitivt skal være der. Skal se litt på det du nevner. Takk! Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Akkurat sikkerhetsmessig er det ikke noe farlig, for skal kun ha TV-serier på de uansett og om de blir borte så er det bare å laste ned på nytt. Ingenting sensitivt skal være der. Skal se litt på det du nevner. Takk! Siden det er bare tv serier anbefaler jeg RAID 0. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Men...diskene må vel formateres før jeg setter opp RAID right? Jeg har jo ikke noen plass å putte filene så lenge...liten lyst til å laste ned 2tb med serier på nytt I så fall driter jeg i det tror jeg, foreløpelig i hvert fall. Endret 6. mai 2012 av TMB Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Spar opp og kjøp flere disker, så bygger du deg en server med FreeNAS istedet. Da kan du få sikkerhet og i tillegg lette behandle diskplass, om nettverkssharen din med filmer blir for stor mens du har plass på TV serie sharen din, så kan du lett ta plass og flytte til filmene siden hele greia håndteres i software. Enkelt å komme igang med i allefall. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Det var egentlig planen, men så kom flomkrisen etc. og diskprisene skøt i været. Da 2TB-diskene kostet 499,- var det nummeret før jeg slo til Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Ja men de roer seg snart med sin falske diskkrise... Så da kan vi flaske til igjen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Når tror du diskene blir normalpriset igjen? Er lei av å vente nå Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 De har allerede begynt nedturen og er der snart, men tror nok at de avholder litt og at vi ikke får se spotprisene vi hadde før det ble vått. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg har nå gått til innkjøp av 1. stk ReadyNAS Ultra 4 og 3 stk. 2TB Green-disker. Kjører 6TB i raid 0 og kunne ikke vært mer fornøyd Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) [slettet av bruker] Endret 13. mai 2012 av RaaneHolmg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå