Gå til innhold

[Løst] Tokina 11-16mm f/2.8 eller Sigma 8-16mm f/4.5-5.6?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et ultra vidvinkel objektiv og var opprinnelig ganske bestemt for å kjøpe Tokinaen, men etter å ha lest mange tester så viser det seg at Sigmaen også virker som et veldig godt objektiv. Så nå er spørsmålet, hvilket av objektivene bør jeg kjøpe?

Noen som kan hjelpe meg med å velge ut en av dem? For nå er jeg veldig usikker på om jeg vil ha de ekstra 3mm til Sigmaen eller den store blenderen til Tokinaen.

Takker for alle svar, jeg gikk for Sigmaen :)

Endret av mats-aaj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videre er bedre. Du trenger ikke stor blender, for du kan trygt bruke lenger lukkertider på så stor vidvinkel. En tommelfingerregel sier at man håndholdt kan gå ned til 1/x sekund på x mm brennvidde (35mm-ekv.), dermed får du gode bilder helt ned til 1/12 sekund ved 8mm. Med slike lukkertider er ikke stor blender det du kommer til å savne.

Lenke til kommentar

Kommer vell kanskje ann på om du foretrekker di ekstra mm'erne enn f/2.8. :hmm:

Hvist f.eks du skal ta bilder av melkeveien og nordlys ville jeg gådd for Tokina'n, hvist ikke er 8-16 bra.

Alt kommer ned til hva man skal bruke objektivet til, om man trenger mm eller blender.

Lenke til kommentar

Ønsker du størst mulig blender og mulighet til å bruke filter velger du Tokina.

Ønsker du mest mulig vidvinkel velger du SIgma.

Valget er egentlig så enkelt, for begge objektivene er gode. Så hva er viktigst for deg, lysstyrke & filtermulighet eller vidde?

Personlig så hadde jeg bestemt meg for Tokina, men endret mening (i siste liten) og valgte Sigma 8-16. Ut fra min bruk så har jeg ikke angret. Samtidig så hadde jeg nok ikke hadde angret om valget var Tokina.

Selvsagt skulle jeg hatt lysstyrken til Tokina. 3 ekstra mm på Sigma i forhold til Tokina merkes mer en jeg trodde. Filter er ikke så viktig. Mitt gråfilter setter jeg på "normalzoomen", 17mm får holde der.

Men som sagt valget bør være enkelt når du svarer på det jeg spør om i det første avsnittet.

Lenke til kommentar

Stor blendar er veldig praktisk for bilete at nattehimmelen. Stor blendar ==&--#62; meir lys ==&--#62; meir detaljar i stjernene/Mjølkevegen.

Sjølv har eg 11-16, og kan berre snakka for den. 11mm er veldig vidt, og veldig artig. Objektivet er veldig skarpt, endå skarpare enn tokina 12-24/4. Mogleg med filter, men med 77mm diameter, trur eg (dyrt).

Du hadde ikkje vorte misnøgd med tokinaen. Om du har bruk for 8mm, så må du gå for den. Eg har likevel berre positive ting å seia om tokiniaen (bortsett frå manuell fokus til autofokus mekanismen, men det ser ut til å vera ein smaksak).

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...