Gå til innhold

Hvilken hunderase burde jeg velge?!

Anbefalte innlegg

At du er livredd for blandingsraser.

At stamtre er det eneste viktige.

At blandingshunder er farlige, syke dyr som burde vært avlivet.

At avl skal foregå så kontrollert at Hitler ville vært stolt.

Bikkjenazismen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er en person som er veldig glad i dyr, og helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst på en hundevenn..

Det er desverre litt allergi i min familie, og jeg vet ganske godt at det ikke er lurt å skaffe seg hund i det hele tatt da.. :hm: Jeg er bare i tenkeboksen. :hmm:

Om jeg kommer til å skaffe meg en hund, så lurer jeg på om dere vet hvilken rase som kan passe meg? :wee:

Jeg går ikke så mye på tur, men dette er et selvfølge som kommer til å endre seg om jeg får en liten kamerat. Jeg har gjerne lyst på en middelsstor hund, og jeg synest de langhåra hundene er så vakre.. Men er ikke så lurt med tanke på allergien..

Hvilken rase er litt rolig og kosete? Jeg tenker at Border Collie kan være en fin hund? :)

Sjekk ut rasen Polsk Owczarek Nizinny.

Lenke til kommentar

At du er livredd for blandingsraser.

At stamtre er det eneste viktige.

At blandingshunder er farlige, syke dyr som burde vært avlivet.

At avl skal foregå så kontrollert at Hitler ville vært stolt.

Bikkjenazismen.

Dette ble så flåsete og kunnskapsløst at det ikke er verdt å ta diskusjonen. Håper noen med hundekompetanse vil ta opp stafettpinnen.

Tvert i mot, han påpeker jo akkurat det som er tilfelle.

Dette er rene ramme bikkjenazismen, Hanske har truffet spikeren på hodet så det smalt!

Den virkelige årsaken til at du ikke ønsker å svare på Hanske's innlegg, og i stedet stempler han som "kunnskapsløs" og tilskriver han "manglende kompetanse", er jo faktisk at du reelt sett ikke har noen gode argumenter å komme med.

Du er rett og slett avslørt og står med rumpa bar! Keiserens nye klær, rett og slett!

• Liker 2
Lenke til kommentar

En sak skulle være intetessant å vite.. Dere som mener NKK og NKK-tilknyttede oppdrettere er mafia som kun jobber for penger og ellers gir beng i hundehelse og sunn avl - hvordan ser dere egentlig for dere at dette egentlig skulle fungere? Hva bør gjøres annerledes?

Full frislipp? Ingen overordnet kontroll og oversikt? Ingen regler? Det ville blant annet gjøre rasevelgeren det ble linket til her fullstendig ubrukelig.

Og se noen korte sekunder bort fra det triste faktum at der selvfølgelig finnes useriøse mennesker overalt hvor man snur seg, også i NKK.

Og for all del - der er svakheter i systemet, det er jo helt åpenbart. Men gjør det hele konseptet ubrukelig??

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er rett og slett avslørt og står med rumpa bar! Keiserens nye klær, rett og slett!

Jeg har ikke tenkt å diskutere dette noe videre med deg (/dere), av åpenbare grunner, men du skjønner at ingen vil ta deg alvorlig sånn som du formulerer deg i innleggene dine? Prøv å holde en litt voksen tone.

Lenke til kommentar

Hva med en Shetland Sheepdog (Sheltie)http://hunden.no/art...emasider.tid=10

Dverg Pinscherhttp://www.canis.no/...s.php?raseid=56

Eller hva med en Nova Scotia duck tolling retriever http://www.canis.no/....php?raseid=320

Foreldrene mine har en Sheltie, mens samboeren min og jeg har en Dverg Pinscher. Fantastiske raser begge to, men vidt forskjellige. Sheltien er mer rolig og inretter seg kanskje mest etter eieren (mor og far) som den går tur med og blir matet av hver dag, mens den kan være reservert overfor fremmede.

Dverg Pinscheren er mer aktiv og leken, samtidig som den fint klarer å skille mellom leke tid, og rolig tid. Når kjæresten og jeg har en rolig søndag foran tvn og under pleddet så kryper den lille under pleddet inntil oss. I tillegg så er den veldig behagelig å ha med å gjøre når man får besøk (litt gneldring blir det jo).Men Dverg Pinscheren er nysgjerrig og tar ting lett, alltid klar for å være med på det som skjer, og vil gjerne bli lekt med og involvert. De kan være strie å ha med å gjøre til tider, derfor er det viktig å være bestemt fra dag 1 og holde seg til dette. Da, som jeg skrev ovenfor, de tar ting lett og er veldig lærenemme.

Sistnevnte, Tolleren, har jeg ingen erfaring med, men det er en rase som appelerer til meg. De krever dog en del aktivitet og er kanskje ikke den letteste rasen for en som ikke har hatt hund før, men regner med at du kommer til å gå inn for rollen som hundeeier, så det er nesten noe du må diskutere med deg selv og være ærlig på. I forhold til hvor mye tid og krefter du har å avsette på en hund.

Ønsker deg ihvertfall lykke til med anskaffelsen av en ny god venn :-)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å benytte Animal Planet (tv kanal) sin hunderase-velge-nettside:

http://animal.discov...dog-breeds.html

Der fikk jeg "keeshond" :love:

Border collie er en hyperaktiv hund som krever sinnssykt mye aktivitet og fysisk jobb for eieren.

Jeg anbefaler deg å benytte Animal Planet (tv kanal) sin hunderase-velge-nettside:

http://animal.discov...dog-breeds.html

Da fyller du inn hva som passer for deg, når det gjelder aktivitetsnivå og hår-stelling etc.

Ut fra mitt personlige synspunkt må jeg bare si at jeg synes du burde gått for noe sånt ala fransk bulldog, engelsk bulldog, mops, dvergpinscher, en eller annen type spaniel (cocker spaniel etc), eller lignende.

Bruk rasevelgerprogrammet og du vil få opp det som passer best for deg.

:love: fransk bulldog :love:

Der fikk jeg "keeshond" :love:

Lenke til kommentar

Hehe jeg fikk Engelsk Bulldog, no big surprise

Mops og engelsk bulldog er virkelig no-go, der tviler jeg på at hun vil finne en sunn og frisk hund. Trist om en slik anbefaling fører til at hun velger en av de to rasene. Den avlen er rett og slett umoralsk og forkastelig.

Fransk bulldog kan nok også være litt vrient, men tror at oddsen er noe bedre der. Det er en rase som er litt i faresonen mtp helse/sunnhet.

Det du skriver her beviser bare hvor lite du vet om rasene. Begge hundene mine (E.Bulldog) er født på den naturlige måten, ikke keisersnitt som det var før hvis det er det du mener. umoralsk og forkastelig? please tell

ALLE raser har helse og sunnhets problemer. Det å si at en bulldog er en no-go pga "tviler jeg på at hun vil finne en sunn og frisk hund" er ren idioti.

En Bulldog er ikke en førstegangs hund da de er meget bestemte og stae, litt vanskelig å trene. Min første hund var Bullmastiff (ikke førstegangs hund) og det gikk greit. Veldig mange der ute som har hund som ikke burde vært eier, men sånn er det.

Du burde lære deg mest mulig om rasen, via nett, veterinær og oppdrettere før du tar valget. Største feilen er vel hvis du velger bare pga av utseende.

"Aldri få deg en valp uten stamtavle, og da mener jeg virkelig aldri." bare tull igjen, gratulerer. Vet om mange hunder med kjempefin stamtavle som er syke og måtte bli avlivet pga problemer (ikke Bulldog). Det er ingen garanti med stamtavle.

Blandingshund? ingen garanti der heller.

Kjøper du en hund så har du en som nesten aldri blir syk eller så har du en som du kommer til å bruke masse penger på. Ingen garanti.

Har absolutt ingen kjennskap til denne rasen men har lest at labradoodle (http://no.wikipedia.org/wiki/Labradoodle) skal være fin for folk som har astma og allergier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

umoralsk og forkastelig? please tell

H%25C3%25B8sten+2009+Stenberg+%252820%2529.JPG

Har absolutt ingen kjennskap til denne rasen men har lest at labradoodle (http://no.wikipedia....iki/Labradoodle) skal være fin for folk som har astma og allergier.

Labradoodle er noe av det siste TS skal ha. Den er et totalt mislykket prosjekt, som dessverre har blitt god butikk for et visst hundehotell. Har aldri vært noen rase og vil heller aldri bli det.

Planen var å avle fram en ny rase som skulle være allergivennlig som puddelen og ha mentaliteten og bruksegenskapene (f.eks, blindehund for allergikere) til en labrador/golden, men pelsen er så uforutsigbar at du vet aldri hva du får. Noen røyter, noen må klippes osv. Tror noen både røyer og må klippes også.

Og hva var egentlig galt med storpuddelen siden man måtte krysse den med labrador/golden? Fantastisk rase.

Du avslører din mangelfulle kunnskap ved å omtale labradoodle som en rase, og i tillegg ikke skjønner viktigheten av at hunder er registrerte. At jeg i det hele tatt gadd å svare deg...

Endret av LHUS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt du kommer med her LHUS.

Jeg avslørte min mangelfulle kunnskap om labradoodle som rase ved å skrive "Har absolutt ingen kjennskap til denne rasen", helt korrekt. Det er en rase men den er ikke godkjent av NKK, dvs du kan ikke registrere den med stamtavle. Hvis du mener at det ikke er en rase fordi den ikke er godkjent av noen som sitter i NKK så får du lov til å mene det.

Når det kommer til det bildet over så er det en fin hund med litt for lange negler på forlabbene, mulig at brystpartiet er litt smalt. Thats it egentlig. Er ikke helt sikker på hva du sikter til med det bildet. Mange som ikke liker utseende til en Bulldog, er det problemet ditt? Hva er feil med det? Du har ikke forklart hva du mente med "umoralsk og forkastelig". Det at du legger ut et tilfeldig bildet funnet på nettet beviser ingenting.

"(f.eks, blindehund for allergikere)" Hæ? regner med at du mente for blinde\svaksynte?

Med din store kunnskap om hunder så burde du vite at det faktisk heter førerhund, ikke blindehund.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt du kommer med her LHUS.

Jeg avslørte min mangelfulle kunnskap om labradoodle som rase ved å skrive "Har absolutt ingen kjennskap til denne rasen", helt korrekt. Det er en rase men den er ikke godkjent av NKK, dvs du kan ikke registrere den med stamtavle. Hvis du mener at det ikke er en rase fordi den ikke er godkjent av noen som sitter i NKK så får du lov til å mene det.

Når det kommer til det bildet over så er det en fin hund med litt for lange negler på forlabbene, mulig at brystpartiet er litt smalt. Thats it egentlig. Er ikke helt sikker på hva du sikter til med det bildet. Mange som ikke liker utseende til en Bulldog, er det problemet ditt? Hva er feil med det? Du har ikke forklart hva du mente med "umoralsk og forkastelig". Det at du legger ut et tilfeldig bildet funnet på nettet beviser ingenting.

"(f.eks, blindehund for allergikere)" Hæ? regner med at du mente for blinde\svaksynte?

Med din store kunnskap om hunder så burde du vite at det faktisk heter førerhund, ikke blindehund.

Siden du insisterer på at labradoodle er en rase ( :roll:), kan ikke du liste opp hvilke organisasjoner som har anerkjent den og har den i sitt register?

Definisjonen på en rase er at den er anerkjent av en eller flere kennelklubber, og da er det opp til hver enkelt hvilke man mener er verdt å forholde seg til. I Norge regnes NKK som den "offisielle" kennelklubben. Ellers har du bare "Norges hunder landsforbund" som jeg har hørt om, men de er ganske uglesett.

Du ser også at bulldogens ansiktsanatomi ikke er sunn. Se på nesa og hudfoldene. Ingen hund skal se slik ut. Søk opp olde english bulldog og sammenlign disse med engelsk bulldog. Mange av de har en langt sunnere anatomi. Fødselsproblemene er også et alvorlig problem, selv om noen kan føde normalt.

Hvorfor innbiller du deg at min hundekunnskap har noe med hvorvidt det heter førerhund eller blindehund? Jeg er verken blind eller har jobbet med disse hundene, så at jeg evt bruker feil begrep tar jeg med knusende ro.

.

Og jeg mener førerhunder for allergikere ja, det er opplagt. De kan også være blinde eller svaksynte, tro det eller ei.

Generelt synes jeg det er greit å vise litt mer ydmykhet når det åpenbart skorter på kunnskap om det som blir debattert. Dessverre er jeg ganske alene om å gidde å ta denne diskusjonen, men regner med at f.eks. mushi og jonlem sitter på den samme kunnskapen. De to har jeg fått et greit inntrykk av.

Lenke til kommentar

Jeg har en Finsk lapphund (Bilde). Finsk Lapphund er energiske, men også rolige og avbalanserte. Vi går omtrent to timer om dagen med vår. De er også veldig snille og glad i andre mennesker.

Røytingen er også veldig grei. De røyter i dotter, istedenfor å spre alt håret overalt, noe som gjør det lettere å oppdage og koste vekk.

Lenke til kommentar

Siden du insisterer på at labradoodle er en rase ( :roll:), kan ikke du liste opp hvilke organisasjoner som har anerkjent den og har den i sitt register?

Definisjonen på en rase er at den er anerkjent av en eller flere kennelklubber, og da er det opp til hver enkelt hvilke man mener er verdt å forholde seg til. I Norge regnes NKK som den "offisielle" kennelklubben. Ellers har du bare "Norges hunder landsforbund" som jeg har hørt om, men de er ganske uglesett.

Du ser også at bulldogens ansiktsanatomi ikke er sunn. Se på nesa og hudfoldene. Ingen hund skal se slik ut. Søk opp olde english bulldog og sammenlign disse med engelsk bulldog. Mange av de har en langt sunnere anatomi. Fødselsproblemene er også et alvorlig problem, selv om noen kan føde normalt.

Hvorfor innbiller du deg at min hundekunnskap har noe med hvorvidt det heter førerhund eller blindehund? Jeg er verken blind eller har jobbet med disse hundene, så at jeg evt bruker feil begrep tar jeg med knusende ro.

.

Og jeg mener førerhunder for allergikere ja, det er opplagt. De kan også være blinde eller svaksynte, tro det eller ei.

Generelt synes jeg det er greit å vise litt mer ydmykhet når det åpenbart skorter på kunnskap om det som blir debattert. Dessverre er jeg ganske alene om å gidde å ta denne diskusjonen, men regner med at f.eks. mushi og jonlem sitter på den samme kunnskapen. De to har jeg fått et greit inntrykk av.

Når jeg nevnte Labradoodle så var det kun for å hjelpe trådstarter med valg av hund. Det med rase er det du som har satt i gang. Når det gjelder rase og viktigheten med å være registrert så anbefaler jeg deg å se denne dokumentaren http://www.youtube.c...&v=3O0l0f50AAk.

Når vi først er inne på rase så har jeg et spørsmål. Som nevnt tidligere så har jeg 2 Engelsk Bulldoger. Den brune\røde som du ser bildet av er godkjent av NKK og kommer fra en ok oppdretter. Den sorte er IKKE godkjent av NKK. Han kommer fra et kull på 6 stk hvor 2 er tri colour eller black-backed som de også heter. Faren til den sorte er Champion og kommer fra en av de beste oppdretterne av Engelsk Bulldog i Norge. Når jeg er ute så får jeg ofte spørsmål om hva han er da fargene er uvanlige. Hva skal jeg svare?

Han er ikke godkjent kun pga fargene, de resterende 4 i kullet er godkjente. Ikke godkjent = ikke en rase? Betyr det at han ikke er en E.Bulldog?

Du har enda ikke forklart hva du mente med "umoralsk og forkastelig". Du har lagt ut et bilde, nevnt nesa og hudfoldene. Er det argumentet ditt? Den hudfolden er ganske stor men på ingen måte en feil. I USA så har mange Buller den pølsa over nesa, de fleste i europa ser ut som mine (den brune). Nesa? hva med den? Ikke sunn, hva mener du? Ingen hund skal se slik ut skriver du, hvordan skal de se ut? Det at du tydligvis ikke liker utseende til en Bulldog er helt greit, men ingen grunn til å skrive at avlen er no-go, umoralsk og forkastelig. Grunnen til hvordan nesa og hudfoldene er avlet fram kommer fra lang tid tilbake når de ble brukt til bull baiting. Du finner lett info om dette på nett . Olde english bulldog faller under samme kategori som labradoodle, ikke en "rase". Ikke godkjent av NKK, eller noen andre som er medlem av ICO.

"Og jeg mener førerhunder for allergikere ja, det er opplagt. De kan også være blinde eller svaksynte, tro det eller ei." he he he takk for dagens latter. Har jobbet litt over 2 år i Norges Blindeforbund og har aldri hørt om førerhund for allergikere. At blinde også har allergier stemmer. Det her er bare et ubeskrivelig dårlig forsøk på en bortforklaring. Et gullkorn. Da fins det vel også førerhunder for kverulanter :rofl:

Ydmykhet? Javel, dine ord

"Mops og engelsk bulldog er virkelig no-go, der tviler jeg på at hun vil finne en sunn og frisk hund. Trist om en slik anbefaling fører til at hun velger en av de to rasene. Den avlen er rett og slett umoralsk og forkastelig."

"Utdyp gjerne. Slik innlegget står nå er det helt verdiløst. Legg gjerne denne svadaen ut på hundesonen eller canis også. Please."

"Dette ble så flåsete og kunnskapsløst at det ikke er verdt å ta diskusjonen. Håper noen med hundekompetanse vil ta opp stafettpinnen."

"Jeg har ikke tenkt å diskutere dette noe videre med deg (/dere), av åpenbare grunner, men du skjønner at ingen vil ta deg alvorlig sånn som du formulerer deg i innleggene dine? Prøv å holde en litt voksen tone."

"Du avslører din mangelfulle kunnskap ved å omtale labradoodle som en rase, og i tillegg ikke skjønner viktigheten av at hunder er registrerte. At jeg i det hele tatt gadd å svare deg..."

Endret av _Bulldog_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skulle være helt knekkende likegyldig hvorfor en rase er blitt avlet til det den er idag. Poenget må være at engelsk bulldog får en del kritikk for tiden, og det kommer ikke fra løse luften. Om man prøver å antyde at der ikke finnes utfordringer med engelsk bulldog som rase, må man leve i dyp fornektelse.

Såvidt jeg kjenner til er det et rimelig allment kjent faktum at tisper altfor ofte må føde med keisersnitt, at det oppstår infeksjoner i hudfoldene rundt nesa, at nesa er såpass for kort at mange (de fleste?) har mer eller mindre alvorlige pusteproblemer og at de sliter mer enn de fleste andre hunder i varmen.

Nå sier ikke jeg på noen måte at alle engelske bulldoger er vanskapninger, og for alt jeg vet kan det godt være at man jobber virkelig bra og godt for å få rasen på rett kjøl igjen. Men det er et stykke fra det til å antyde at her ikke finnes utfordringer. Jeg tenker vi bør møtes på halvveien her..

Å fornekte at engelsk bulldog er eller har vært på vei inne på et rimelig feil spor hva gjelder avl, er veldig langt fra den halvveien ;)

Og _Bulldog_ .. jeg tror ikke du helt forsto dette med førerhund for allergikere ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at LHUS kommer med bastante meninger uten a backe opp det han sier. Blir provosert når han videre skriver at "Mops og engelsk bulldog er virkelig no-go, der tviler jeg på at hun vil finne en sunn og frisk hund. Trist om en slik anbefaling fører til at hun velger en av de to rasene. Den avlen er rett og slett umoralsk og forkastelig." Det må du forstå.

Helt enig at det er utfordringer med Buller. Den brune har vært hyppig hos veterinær og jeg har brukt sikkert rundt 20000,- i vet utgifter. Men noen av de problemene hun hadde var ikke bare relatert til selve rasen. Problemet er useriøse oppdrettere, de koster tross alt fra 25000,- og oppover. Det kan oppstå infeksjoner hvis man ikke er flink til å vaske hunden jevnlig. Har ikke møtt noen buller enda

med pusteproblemer, men noen franske buller. I et tilfelle så ble den ene hunden nesten kvelt under lek. Stemmer også det med varmen.

Vi skal møtes på halvveien? diskuterte dette med LHUS eller har du to kontoer?

Det er utfordringer med alle raser inkludert Buller. Noen krever mer enn andre raser, Buller er kjent for å være low maintenance av det jeg har lest og ikke minst erfart. Jeg blir som sagt irritert når folk slenger dritt om en rase når de tydligvis ikke kjenner til fakta.

Nei jeg forsto tydligvis ikke det med førerhunden. Kanskje du kan forklare det for meg

Endret av _Bulldog_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønner at allergikere også kan ha behov for førerhunder så er det en dumskap som får stå for din egen regning. Helt utrolig.

Aldri ment at olde english bulldog er noen rase, men den er utvilsomt en sunnere "hundetype", det vil majoriteten av hunde-Norge være enig i.

En hund som stammer fra to foreldre som begge er renraset, er også selv renraset hvis man kan dokumentere opphavet.

Lenke til kommentar

Og _Bulldog_ .. jeg tror ikke du helt forsto dette med førerhund for allergikere ...

Haha, takk!

Det kan oppstå infeksjoner hvis man ikke er flink til å vaske hunden jevnlig.

Ser du ikke hvor feil dette er? Ingen (?) hunder skal vaskes jevnlig, med mindre det er en skitten brukshund. Da er det rasen det er noe alvorlig galt med.

Vi skal møtes på halvveien? diskuterte dette med LHUS eller har du to kontoer

Er du seriøs?

Lenke til kommentar

I alle dager, her sto det mye rart :p

I starten ble labradoodle avlet frem i Australia fordi man ønsket en allergivennlig førerhund (hvorfor puddelen ikke er god nok er helt merkelig spør du meg). Det var nok gode baktanker på denne avlen i starten, men nå har det gått helt over stokk og stein. Det vil aldri bli noe system og forutsigbarhet ved at alle mixer en puddel og en labrador hver. Seriøs avl på dette stadiet krever masseavl satt i system og avlivning av valper som ikke går i avl grunnet mengden hunder man må produsere for å få et godt nok grunnlag til starten av en rase. Dette tar noen tiår og man må være veldig engasjert.

I Norge vil jeg tro at det kanskje er en eller to som driver "seriøst" og helsetester hundene før avl og ikke tar blodpris. En blandingshund (ja det er en blanding) som dette har fått en enorm popularitet fordi man reklamerer for den ved å si at de er allergifrie (!) og verdens beste familiehunder. Jeg har en søster som jobber i dyrebutikk som har møtt mange av disse mixene. Det som går igjen er et meget stort aktivitetsbehov, håpløs pels og overproduksjon av hormoner. En labradoodle koster også gjerne 15.000, mye mer enn en renraset puddel eller labrador.

Et nytt nisje er cockerpoo, goldendoodle og lignende. Det hele har blitt en stor gullgruve og flere aktører har utnyttet dette til det fulle, som valpefabrikken Drøbak hundehotel. Foreldre sjekkes ikke for sykdommer, alt avles på bare mixen blir rett og valpene blir solgt. Det drives rå-avl flere steder i Norge på tisper som får kull på kull på kull og har ikke et godt liv. Dette gjelder flere blaningsraser og valper som ikke blir registrert. I NKK har man regler på hvor ofte en tispe kan få kull pga hennes vel og ve. Unghunder på under året som får valper og hunder som har ti kull i løpet av et liv er helt forferdelig

En hund med stamtavle som er registrert i NKK, FCI eller andre klubber (NKK er faktisk ikke den eneste i Norge, flere raser som amerikansk bulldog og presa canario er ikke FCI-godkjente og registreres i utenlandske klubber) har en slags forsikring om at det er større sjangse for å få det du betaler for.

En god oppdretter som helsesjekker hunder, får de vurdert for å se at de er rasetypiske og som tar hensyn til rasetypisk gemytt vil gi et mye bedre utgangspunkt for et valpekjøp enn en mix av to nabohunder. Det er også derfor rasehunder koster, og skal koste mer enn blandinger. Kjøper man en collie fra en oppdretter har man en meget stor sjangse for at den oppfører seg og ser ut som en collie. Det er også derfor man har restriksjoner på farger. Hva hvis schæferen plutselig bare kom i hvit, da ville det ikke vært en schæfer lengre faktisk. Farger kan også ha skumle effekter som døve, helhvite dalmatinere, hvite boxere som får syke avkom hvis de passes med hverandre og merleXmerle-parringer.

Raser har ofte spesifikke områder de skal fungere til og hadde vi ikke hatt noe systematisk avl på det ville vi alle ha sittet igjen med selskapshunder og turhunder. Det er raseentusiastene som gjør at spesielle egenskaper overlever og at raser forbedrer seg. Bare se på de norske rasene, haldenstøver og dunker. Dette er harehunder med lang historie i Norge og hadde ikke noen vært opptatt av rasens overlevelse og bruksområder som harehund ville de vært borte for mange år siden og et stort tap.

Blandingshunder er greit det, men jeg ser ikke noe poeng i "systematisk" blaningsavl fra Ola Normann, annet enn mer penger til oppussing og ferier. Det å støtte dette er ikke god etikk. Seriøse oppdrettere legger mange, mange timer arbeid bak en parring og reiser halve Norge, eller Verden rundt for å få de rette og beste genene å bruke til rasens fremtid. Jeg betaler gladelig over ti tusen for en valp jeg veit har gemyttet og utseende jeg leter etter og en liten sjangs for arvelige sykdommer. Man har også et ansvar selv om å undersøke bakgrunnen til et kull godt selv om det er rasehund. Det er levende vesner og noen vil alltid bli syke selv hvor godt arbeid man har gjort.

Endret av mushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...