Gå til innhold

[Løst] Custom Functions og RAW

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og blar litt i instillingene på kameraet og lurer på om C.Fn som f.eks "High iso speed noise reduction" og "Long exposure noise reduction" har noen innvirkning når du tar RAW-bilder, eller om det kun er til for jpg?

Hva med White Balance shift, er det noe som en ikke kan gjøre med RAW-filene like bra i etterkant?

Takk for hjelpen

-El-Hadji

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvitbalansejusteringer kan du gjøre like bra med Raw-filene i etterkant.

High ISO speed noise reduction fungerer kun på Raw-filer hvis du bruker DPP - les mer her. Det er noe du kan endre i Raw-konverteringen.

"Long exposure noise reduction" er noe annet - når den er aktiv tar kameraet to bilder, et med blenderen åpen og et med blenderen lukket - og så bruker kameraet dataene fra det "mørke" andre bildet for å motvirke støyen fra det første.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at high iso nr påvirker raw-filene.

Det har vært påstått fra Canon at det bare påvirker Jpeg. Men min erfaring er også at det påvirker RAW også. Spesielt synlig i mikro detaljer (f.eks. fugle fjær og overflatestruktur) ved bruk av lange teleobjektiver som 500mm++. Detaljer blir smurt utover, er mindre skarpe enn om man skrur av NR i kamera.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Bruker du da DPP eller tredjeparts greier som ACR?

Vet ikke helt hvem du spurte, men jeg bruker DPP.

Grunnen til at jeg oppdaget dette var at samme objektiv ble skarpere og mer detaljert når jeg skjøt video av samme motiv selv om video har lavere oppløsning. Før det så la jeg skylden på objektivet.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvem du spurte, men jeg bruker DPP.

Grunnen til at jeg oppdaget dette var at samme objektiv ble skarpere og mer detaljert når jeg skjøt video av samme motiv selv om video har lavere oppløsning. Før det så la jeg skylden på objektivet.

Valg av støyreduksjon, picture styles med mere tar som default også effekt i DPP, fordi DPP leser metadata om hva som var aktivt da du tok bildet. Men - du skal kunne skru det av. Tredjeparts-programvare kan ikke lese disse proprietære dataene, og kan derfor ikke ta hensyn til dem.

Lenke til kommentar

Dette med at High ISO NR ikke påvirker RAW har påvirkning uansett; det er de lagrede data som blir påvirket. Også derfor det er plass til mindre bilder i buffer når man har det slått på. Vet at "alle" sier det ikke påvirker, men stoler mer på egne observasjoner :)

Lenke til kommentar

Vil dere anbefale å bruke disse funksjonene?

Long exposure noise reduction fungerer bare hvis du tar et bilde på over 30 sekunder.

High ISO speed noise reduction kan gjøre at kameraet blir litt tregere i bruk.

White Balance shift er unødvendig siden det er bedre og justere i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...