medion82 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Hei! Har en Audi A4 1.8T '02-modell, med Multitronic girkasse. Denne er nå på god vei til å ta kveld. Har hatt den inne på verksted, og fikk der et prisanslag på 50000 kr for å rette opp i elendigheten. Jeg synes det er litt drøyt å svi av 50000 på en ti år gammel bil. Men på en annen side så er den i grunn ikke kjørbar om jeg ikke gjør noe. Så hele bilen er i grunn bare blitt et mareritt... Er det noen som har noen synspunkter på prisen, om det høres fornuftig ut, eller om det er mulig å få det billigere? Eventuelt hvordan muligheten er for å skaffe "ny" (brukt) girkasse til en rimligere pris? Har mest lyst til å kvitte meg med hele bilen, men om jeg selger den med deffekt girkasse så må jeg jo uansett ta tapet den veien, så jeg vet ikke hva som er verst og best... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Hei! Har en Audi A4 1.8T '02-modell, med Multitronic girkasse. Denne er nå på god vei til å ta kveld. Har hatt den inne på verksted, og fikk der et prisanslag på 50000 kr for å rette opp i elendigheten. Jeg synes det er litt drøyt å svi av 50000 på en ti år gammel bil. Men på en annen side så er den i grunn ikke kjørbar om jeg ikke gjør noe. Så hele bilen er i grunn bare blitt et mareritt... Er det noen som har noen synspunkter på prisen, om det høres fornuftig ut, eller om det er mulig å få det billigere? Eventuelt hvordan muligheten er for å skaffe "ny" (brukt) girkasse til en rimligere pris? Har mest lyst til å kvitte meg med hele bilen, men om jeg selger den med deffekt girkasse så må jeg jo uansett ta tapet den veien, så jeg vet ikke hva som er verst og best... Etter den søte kløe kommer den sure svie. Dette er prisen for å kjøre automatgir. Sjekket med pris i Sverige? klarer den å kjøre så langt? Selvfølgelig kan du prøve å selge bilen med defekt kasse. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 www.hellsteno.se/ Her kan du enten bestille ny(overhalt) kasse levert til "ditt" verksted, eller du kan kjøre ned til de og få byttet. En typisk tiptronic-kasse med 5 trinn ligger på 25-26.000,- inklusive "alt", også retur av gammel kasse. I tillegg til den prisen kommer selve byttet, som typisk tar 7-10 timer, i noen tilfeller med behov for 4-hjuls justering. Et tips på veien, om du velger å beholde bilen: Automater _skal_ ha mye oftere oljeskifte enn hva de aller fleste bilfabrikanter sier. Noen merker har tidvis kommet med påstander om at deres kasser aldri trenger oljebytte, men dette er i beste fall misvisende. Både Audi, Mercedes og Volvo vet jeg har gjort denne "tabben". Mange bilmerker spesifiserer bare et oljebytte (typisk 3-4 liter) hver 60-100.000KM, mens det som trengs er et fullstendig bytte (gjennomspyling), som er 7-8 liter. Automater som får en slik gjennomspyling hver f.eks 60.000KM (forutsatt ordinær kjøring uten spesiell belastning), selvsagt med et evt filterbytte, vil normalt holde bilens levetid. 2 Lenke til kommentar
medion82 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Takk for tips.. Tror ikke jeg skal prøve meg på Sverige-tur. Jeg bor på vestlandet så. Bilen går for så vidt, men for å unngå å bli stående et eller annet sted langt fra folk (slike steder er det nok av her!), så har jeg parkert... Vurderer som sagt å prøve å få solgt den. Men det avslaget i pris jeg da må regne med blir fort det samme som det som jeg må ut med for å få den reparert. Så jeg funderer på hvilken vei det er best å ta tapet Må vel bare innrømme at jeg nok har gått på en smell med tanke på servicer, som førstegangs automateier. Om det skulle bli flere slike biler så er det nok en ting jeg kommer til å passe bedre på! Det ser ut til å bli en dyrkjøpt erfaring! Men skal sjekke svenske-tipsene. Endret 7. mai 2012 av medion82 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Bra du bor på Vestlandet. Sverige trenger ikke å være billigere. De har bare fått masse gratis reklame i pressen. Den dagen du trenger å reklamere, sliter du. Ingen forskjell å få det gjort i Polen, bare billigere enn Sverige. Service hos Møller kan være billigere hos Møller. Lenke til kommentar
medion82 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Burde jeg sjekket med Møller i forhold til pris..? Jeg har ikke hatt bilen inne hos dem. Pratet med dem, og de henviste meg videre til andre. Har alltid tenkt at merkeverksted er dyrere enn alt annet, men det er kanskje ikke sånn..? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Hør oxo med http://www.automatgear.no/ i Åsane. Tror disse er flink. Lenke til kommentar
medion82 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Takker! Skal sjekke der også Bare så det er sagt så har jeg ingen grunn til å tro at verkstedet der jeg hadde den inne prøver å lure meg på noen måte. Jeg synes bare det er litt drøyt å bruke 50000 på en 10 år gammel bil. Så da kan det jo være greit å sjekke om det finnes litt billigere alternativer Lenke til kommentar
Indian Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Søk etter feikoder først. Kan du beskrive noen av feilene på kassen? Hvorfor oppsøkte du verkstedet? Hvor langt har bilen kjørt? Har du sjekket kontatpunket mellom girkassen og motoren for irr? Enn kontaktene til ECU til girkassen? Endret 7. mai 2012 av Indian Lenke til kommentar
medion82 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Feilen består i grunn i ujevn kjøring. Mye rykking, både når jeg starter å kjøre og under vanlig kjøring. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det annet enn at det føles som om den bommer på girene, om du skjønner. Hadde bilen på verksted for utbedring av andre ting før påske, og de merket seg det samme og anbefalte å få det sjekket ut. Bilen runder snart 170000 km. Om jeg setter den over i "manuell" og legger meg i et lavere gir enn det den ville gjort selv, så blir rykkingen mindre påtrengende, selv om den likevel er der. Før jeg roter meg for langt ut på viddene så er det vel best å tilstå at jeg ikke akkurat kan kalles motorkyndig, så jeg har nok ikke sjekket noe av det du sa nei. Snakket med Automatgear Service, og han mente at bytte av den fremste clutchen fra 6 til 7 lammels pakke og oppgradering/bytte av ecu ville gjøre susen, da til en noe rimeligere pris enn tidligere nevnt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 t Snakket med Automatgear Service, og han mente at bytte av den fremste clutchen fra 6 til 7 lammels pakke og oppgradering/bytte av ecu ville gjøre susen, da til en noe rimeligere pris enn tidligere nevnt. Høres ikke helt bevisstløst ut det. Om de mener det kan ha noe for seg, verdt å prøve, så er det jo å vurdere. Så tar du samtidig en runde med ny olje (la de gjøre det, de kan dette med å spyle) og filter, så kan du kanskje holde liv i den en stund til. Nok til at du kan kjøre den en stund til, og nok til at den fremdeles funker OK når du selger den. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Det høres ut som en mekanisk feil. Har lest en del om bytting fra 6 til 7 lammels pakke. Oslo Automat Gear tar 35,000. Mulig prisen er det samme i Bergen. Jeg hadde spurt Møller om prisen først. Leste også at noen fikk oppgradert kassen hos Møller. De gir 3 års garanti og eller 100,000 km. Gullverdt. Mener det var 17,000 hos Møller. Endret 7. mai 2012 av Indian Lenke til kommentar
medion82 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Det svaret fra Bergen kom som sagt uten at han har sett bilen, kun ut fra det jeg sa. Men kan kanskje ta en sjekk hos Møller først, bare for å høre hva de mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå