Gå til innhold

Hjemmenettverk - Kobling av CAT 5 E

Anbefalte innlegg

Hjelp - trenger rask svar - vi har et problem:

I første etasje har jeg en CISCO Router. Til soverom 2 etg har jeg strukket Cat 5 E kabel i rør til veggbokser (ELKO Cat 5) og koblet i disse etter BLOG. Fra ELKO nyttes vanlig Cat 5 E patchkabel til PC. (koblet etter T-568-B). Det er meningen kabelen som kommer fra 2 etg skal rett inn i routeren og jeg har prøvd å koble denne enden etter T-568-B. Men neida - det virker ikke ikke noe lys verken i ruteren eller nettverkskortet i PC.

Hva kan være feil ? Har vi koblet riktig ?

Jeg har et annet alternativ også. Jeg kan også sette opp ELKO veggbokser i 1 etg i rommet hvor ruteren står. Skal jeg koble begge veggboksene (i 2 og 1 etasje) etter BLOG? Kan jeg bruke vanlig Cat 5 E kabel mellom router og vekkboks (koblet etter T-568-B)?

Begge alternativer er skissert på vedlegget - kan noen hjelpe meg raskt?

Mvh Jan CF

CAT 5 E Koblingsskjema.docx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok parene er koblet feil. Dersom du har en kabel som er koblet etter B standarden i pc,'en/routeren så skal du i ELKO boksen også koble tilsvarende. Pinne 1-8 (fra venstre mot høyre) i RJ-45 kontakten (B standard) er slik:

1; Hvit/Orange - 2;Orange - 3; Hvit/grønn -4; Blå - 5; Hvit/blå -6; Grønn -7; Hvit/brun -8; Brun

Se (dårlig) tegning fra elko

http://www.elko.no/e...60/Kobl3404.gif

Endret av teec3po
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Ja det er riktig - tålmodighet er en dyd og dette fikk jeg veldig bra til etter hvert. Jeg laget meg to slike kabler og begge er kontrollert og fungerer når jeg kobler de direkte fra fra router til PC. Men når jeg går via ELKO boksene er det slutt på alle signaler. De når ikke opp til PC i 2 etg. Nå har jeg prøvd både (BLOG(B)) og T 568-B i ELKO boksen, men fortsatt ingen signaler. Dvs at det hjalp ikke med teec3pro sin rekkefølge i ELKOboksen. Problemet må fortsatt ligge ligge i kobling av kabelen i ELKO boksen i 2 etg - alternativt må det være brudd på kablen mellom router og ELKOboksen. Noe forslag til en en enkel måte å sjekke kabelen på (den er ca 20 m lang) uten profft måleverktøy. ????

Lenke til kommentar

Du skal koble HV/OR - OR - HV/GR - BL - HV/BL - GR - HV/BR - BR i både RJ45-pluggene og på plintene i ELKO-boksene. Altså B-kobling.

Du kan jo prøve å ohme hver leder for å sjekke etter brudd, trenger kun et multimeter. Men det er knotete å få til da, du må ha målepinner og ikke klyper. Hvor bor du? Har "profft" måleverktøy.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Makan til respons - veldig bra.

Jeg koblet RJ45 plugger med B kobling i begge ender av kabelen og da virket det - altså ikke noe brudd i kabelen. Det er mulig det er en feil på den ELKOboksen - skal bytte i morgen - så får vi se. Det du sier er det samme som teec3po og virker jo både naturlig og riktig. Stoler på dere og kobler igjen i morgen med ny boks. Kanskje jeg inntill videre bare bruker et skjøtestykke (hun/hun) på soverommet. Jan CF

Lenke til kommentar

Jeg måtte bare prøve en ting til før jeg tok kveld. Jeg laget meg en kort "skjøteledning" med en ELKO plugg i den ene enden og en TJ 45 i den andre. TJ pluggen ble koblet som ovenfor (B kobling) og plugget inn i Routeren. Tilsvarende i boksen. Det virket ikke, men så koblet jeg om i Elkoboksen fra V mot H; (TJ 45 tilkobling nedover)

5; Blå/hvit 4; Blå 1; Oransje/hvit 2; Oransje 3; Grønn/hvit 6; Grønn 7; Brun/hvit og 8; Brun.

Da virket den - jeg bruker den nå. Dette er BLOG (B) koblingen. (????) Da er jeg jo tilbake til utgangspunktet. Kanskje det var en dårlig kobling i boksen eller i pluggene i utgangspunktet. Banne og slite litt skal en jo......og moro er det... Bruker nå alternativ B i skjemaet i første innlegg og er på nett fra soverommet.....

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har samme problem. Skal koble til en Elko Cat5 veggboks med ferdigprodusert Cat5 kabel som er kappet i ene enden før trekking i trekkerør. Ferdigkabel er merket med 568B. Kabelen testet jeg før kapping og den fungerte når jeg koblet den mellom router og pc. Etter trekking koblet jeg Cat5 kabel til Elko boksen etter fargekoden merket med B i boksen med verktøy kjøpt på Clas Ohlson.

Dette virker ikke. Har forsøkt å koble etter merke A, men uten hell. Tenkte kanskje kabelen tok skade av trekking og fant ny kabel som jeg kappet og testet før trekking, men virker ikke den heller. Prøvd med både A og B.

Ettersom jeg har flere veggbokser som kobles har jeg derfor forsøkt to ulike bokser, men fortsatt uten hell.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Ja den vil gi svar, den lyser i denne rekkefølgen:

1 til 1 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

2 til 2 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

3 til 3 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

4 til 4 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

5 til 5 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

6 til 6 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

7 til 7 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

8 til 8 (Ikke lys betyr ingen kontakt)

Hvis det er slik at flere en 2 lyser samtidig betyr det at det snakk om kortsluttning.

Husk at denne gir kun svar på det er kontakt, ikke nødvendigvis om kablingen støtter verken Cat5 eller cat6 standarden, skal man ha svar på det må man vurdere dyrere målere f.eks Fluke Networks DSP-4300

Digital Cable Analyzer. og som du ser er dette for firmaer som driver med dette profesjonelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor folk kun kjøper Cat5 baserte løsninger med kroneverktøy.

Nå har jeg ikke prøvd over 1 gigabit på:

Moduljack RJ45 "tool-free"

Cat 6 og Vägguttag infällt 2-port eller Vägguttag infällt 1-port.

Datauttak 2xRJ45 Exxakt

Men dette er utstyr som er mere brukervennlig for nybegynnere sjekk på youtube man trenger vel egentlig ikke å bruke tang jeg brukte saks og det virket greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...