Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fastpris på dobbel ISDN?

Anbefalte innlegg

Jeg er en av dem som ergrer meg over at teleoperatører kan legge fastlinje-internett (ADSL f.eks) ut i distriktene litt hurtigere. De kommer neppe til å forandre på det i nærmeste fremtid på grunn av ymse ting og tang. Men kanskje det fins andre, relativt OK alternativer?

Som alle vet, går det an å kombinere ISDN med i alle fall to linjer. Dette er dyrt og på langt nært så raskt som ADSL eller SDSL, men det er i det minste raskere enn en ekel ISDN linje, merkbart særlig på nedlastninger.

Kunne ikke teleoperatører som f.eks. Telenor og NetCom lansere en ISDN "fastlinjepris" -ordning. Man får alle ADSL fordelene, untatt hastigheten. Alt dette for en rimelig sum, selvsagt.

Det burde også være slik at man kunne velge mellom en eller to linjer i samme abonement - for ikke å blokkere hustelefonen. Eller kanskje en ekstra linje ville holde?

Jeg syns at samtlige teleoperatører burde vurdere et slikt alternativ seriøst. Det er mange ute i distriktene som aldri kommer til å få tilgang til ADSL eller andre bredbåndsalternativer.

Selvsagt er bredbånd bedre, men hvorfor ikke en slik ISDN løsning? Greit nok til surfing og enkel nedlastning. Man ville jo kunne surfe 24x7 for samme, faste månedspris.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det finnes noe slikt, det fantes i alle fall. Husker ikke helt hva det var men det var hvertfall 56k for 300-400kr i måneden. Det var en kamerat av meg som hadde det. Kanskje noen kan sjekke litt grundigere om dette?

Hvis du er seriøs så kan du jo gjerne maile telenor/netcom/tiscali angående dette. En av dem må jo ha litt kundeservice?

Lenke til kommentar

Godt å høre at jeg får så god respons på denne tråden! Det var nemlig bare en tanke som datt ned i hodet mitt.

Jeg har allerede sendt en e-post til Telenor, men det skader selvfølgelig ikke å sende til andre. Dersom en får mange med på dette, burde en eller annen teleopperatør begynne å bli interessert.

Jeg oppfordrer til litt "press" på teleopperatørene! Det er en god redning for distrikts-Norge. Er HELT enig i at det er merkelig at Norge ikke har et slikt tilbud allerede!

Har forresten ikke sett dette tilbudet noe sted. Gikk inn på noen av de største opertørenes hjemmesider og kunne ikke finne noe av interesse.

Lenke til kommentar

yepp, det hadde vært et kjempetiltak 2x64k= 128k isdn til fast pris. Men de hadde vel visst å ta seg betalt for d oxo da..... :sad:

Er drittlei av å vente på adsl/bredbånd her jeg bor. Bor i eneboli-strøk og de er ikke prioritert, da d er mere å tjen på borettslag - grrrrrrr!

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Tiscali.no ville være en aktør som ville være seriøs til noe slikt. Har hørt at det har litt dårlig hastighet? Men jeg vet ikke jeg.

Tiscali har forsåvidt 180timer i måneden (6timer per dag) for 545 kr.

Så det sier seg selv at det vil bli rådyrt med fast abbonement. De har også de billigste prisene jeg har funnet uten abb i det hele tatt. Med 13øre per min. (0,065øre etter midnatt)

Ergrer meg etter at de satt opp prisene i july. De hadde 11øre, 6.5 øre etter en time online og 6.5 øre etter midnatt. Det var tider det.

(Og nei jeg har ikke splittet personlighet og arbeider _ikke_ i Tiscali :smile:)

Lenke til kommentar

En forutsetning for at en slik "ISDN fastpris" ordning skulle fungere, er at den er BILLIGERE enn f.eks. ADSL fra Telenor. Hvorfor? To grunner:

1 - Kun aktuelt i de områdene der brebåndsteknologi over telefonnettet er utilgjengelig.

2 - Redusert hastighet = redusert pris.

Disse to grunnpillarene er en forutsetning for at et slikt abonement skal virke, mener jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-10 00:26, Terabyte skrev:

En forutsetning for at en slik "ISDN fastpris" ordning skulle fungere, er at den er BILLIGERE enn f.eks. ADSL fra Telenor. Hvorfor? To grunner:

1 - Kun aktuelt i de områdene der brebåndsteknologi over telefonnettet er utilgjengelig.

2 - Redusert hastighet = redusert pris.

Disse to grunnpillarene er en forutsetning for at et slikt abonement skal virke, mener jeg.

Men på en annen side så må "ISDN fastpris" være dyrere enn Online 150.

Fast = 30d * 24t = 720

Online 150 er jo bare 150 timer, og den koster 500 kr.

Det er jo nesten 5 ganger så mye tid, 2500kr. Hmm... Så uansett hvor snill Telenor er så vil de neppe ha et produkt som utkonkurer dems egen online 150. Og for å ikke gjøre det så må i alle fall prisen dobles... altså 1000 kr. Men da blir den plutselig en del dyrere enn ADSL igjen.

Nå er jeg i alle fall glad for at jeg bor i Oslo :wink:

Lenke til kommentar

Kjære deg, unwill:)

Et ISDN fastpris -abonement er ikke ment som et alternativ til "normale ISDN tjenester" - rett og slett fordi disse tjenestene sannsynligvis kommer til å forsvinne nå som ADSL og liknende brer om seg. Telenor vil uansett få hard konkurranse så de må være smarte. Tar de ikke markedet i distriktene (som - tross alt - utgjør 25-35 prosent av Norges befolknin), gjør en konkurrent (evt. flere) det.

Det kunne jo hende at Telenor "avskaffet" Online 150 (eller hva den nå heter) til fordel for et "ISDN fastpris" abonement - hvem vet. Visste du forresten at det fins et fastprisabonement som gir 400 kroner i månenden i rabatt? Jeg har det, men tjener LITE på det - rett og slett fordi jeg bruker nettet for mye, VELDIG mye:)

Jeg får neppe brebåndsmulighet før 2003-2004 kanskje mye seinere. Er det min skyld? Nei, selvsagt ikke - det er operatørene som ikke vil bygge ut :sad:. Men her trenger de ikke å bygge ut - altså ingen oppgraderings- eller driftstap. Dersom mange nok kunder velger den samme løsningen, vil de faktisk tjene ganske bra på det.

Og om de ikke tjener alt for mye penger på prosjektet får de enten vise litt god service instilling eller se til å få bygd ut ADSL alternativer fortere enn svint! Jeg flytter ikke til en storby eller et tettsted bare på grunn av bredbånd!

Her snakker vi ikke om noe annet enn omforming av kostnader - ingen ny teknologi påkreves. Vi snakker også om serviceinnstilling til de av kundene som kanskje ikke får bredbånd i det hele tatt!

Det sier seg selv at prosjektet er/vil være døfødt om det koster mer enn det minste ADSL alternativet (som også går over telefonnettet!). Ikke glem at Online 150 også er en ISDN tjeneste! Det ville ikke være et stort problem å "konvertere" Online 150 til "Online Fastpris (?)"

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-10 00:19, Corn skrev:

De har også de billigste prisene jeg har funnet uten abb i det hele tatt. Med 13øre per min. (0,065øre etter midnatt)

Ergrer meg etter at de satt opp prisene i july. De hadde 11øre, 6.5 øre etter en time online og 6.5 øre etter midnatt. Det var tider det.

Nåja... Netcom kjører jo på 10 øre dagtid og 5 øre natt. Billigere _tellerskritt_ finner du ikke.

Men "fastprisen" til tiscali må jeg skjekke opp.

Forøvrig så er jeg veldig enig med den som startet her. Jepp, teleselskapene burde absolutt satstet på fastpris.

Men grunnen til at vi ikke for det, har garantert noe med ADSL og gjøre.

Teleselskapene vil ha flest mulig kunder over på ADSL. Da nytter det ikke å komme med et veldig bra tilbud på ISDN og 56K som alle internett brukere har tilgang til.

Da ville nok ADSL salget gå tregt...

Hadde det derimot vært litt tankegang og ryggrad hos Telenor eller andre, så har de som en midlertidig løsning evt. gitt mulighet for faste tellerskritt på de plassene som ikke hadde mulighet for ADSL. Når ADSL tilbudet var tilstede, så har prisen automatisk økt for den fastprisen man hadde, samtidig som tilbudet med ADSL hadde kommet.

Da hadde man selvfølgelig koblet seg over til ADSL.

Selvfølgelig hadde dette vært sleipt som F*en, men alle hadde trossalt fått et tilbud. Og telenor hadde sansyligvis tjent penger på det!?

Jeg vil anta at det koster litt og bygge ADSL sentraler, men på lang sikt så er de sikkert mye billigere i drift en mer "analoge" utgaver. Og selvfølgelig inntjeningen større. Vi sett det samme skjer med TV. Først så kom analog parabol, men når teknikken var tilstede, så ville selskapene at alle gikk over på digital pga det er dyrt med analogt,(vedlikehold) pluss at digitale sendinger åpner for større pengebruk fra forbruker, mao. mer penger i kassa hos selskapene.

Neste ut er jo digitalt bakkenett.

At storselskaper som Telenor driter i distriktene er vel ikke noe nytt. Mindre folk, større avstander, og mindre penger å tjene. Forferdelig synd for de som bor der, men det er sånn det er.

Jeg hadde krysset fingrene for at de folkevalgte på stortinget kunne få laget noen nye "Tele-lover". Men det kan man visst også bare glemme.

Lenke til kommentar

quote arctic:

Men grunnen til at vi ikke for det, har garantert noe med ADSL og gjøre.

Teleselskapene vil ha flest mulig kunder over på ADSL. Da nytter det ikke å komme med et veldig bra tilbud på ISDN og 56K som alle internett brukere har tilgang til.

Da ville nok ADSL salget gå tregt...

--

En undersøkelse nylig ( EU/OECD-land ), viste overraskende liten interesse for bredbånd - ikke så rart når aksjeverdien på området er halvert de siste åra, økonomien anstrengt, og utsiktene generelt er usikker ( f.eks. Argentina/ USA ).

Bosettinga her i landet gjør, at et bra fastpris ISDN-tilbud vil bli populært. Tviler på at ADSL-tilbud konflikter med ISDN.

Telenor satser vel tungt på Fornebu også, og har ingenting imot å melke tellerskritta maksimalt her hjemme.

Jeg bruker Tiscali 6-timers fastpris ( 64k ). De kjøpte ut og 'tok over' Cybercitys' kunder. Først hadde Cybercity 247 fastpris ca. 600,-/ mnd. Folk ble kasta ut, hvis oppkoplinga viste serverliknende karakter. Pristilsynet fikk klager på produktet, og Cybercity satte ned til 8 timer/ samme pris, før de solgte. Vi skumma av raseri !

Telenor og ITK Norge har ingen hast med noe som helst ( mangler folk, politisk vilje ?), virker det som.

Et bra ISDN fastpris-produkt: krever minimalt - vi i periferien får ikke bredbånd uansett - fint om vi kunne samle oss, vi som bruker nettet så mye.

Lenke til kommentar

TRAM:

Det kan godt mulig stemme det du sa. Jeg sa vel heller ikke at jeg var noen tele-ekspert :grin:

Men alt telegigantene gjør, har en veldig god grunn for de selv. Nemmelig penger.

Hvis et ISDN tilbud hadde vært så populært, hvorfor har vi ikke fått det?

Vanskelig å si, men de høytlønnede konsulentene i Telenor vet sikkert hvorfor...

Morsomt du nevner Cybercity. Jeg skulle jo også kaste meg på "tilbudet" deres den gang da. Saken var bare at de dekket halve Norge...Og jeg bodde i den delen som ikke ble dekket. Jaja, I følge uttalelser her, kanskje like greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...