Gå til innhold

Oppsett av s-ata disker på ny maskin

smen

Anbefalte innlegg

Jeg har bygd meg ny maskin som jeg har 2 sata disker og 2 cd-rom. Hvordan skal dette settes opp i Biosen for å få diskene som c: og d:

Må man bruke noen driver eller raid for å få dem opp?

Må dem partisjoneres før man begynner å instalere XP?, eventuelt med hva? Fdisk?

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke fdisk. Boot fra CD- ROM, og der får du anledning til å partisjonere diskene dine. Diskene bør bli hetende c og d så sant du ikke deler dem opp i flere partisjoner. Hvis du er misfornøyd med navnene, kan du forandre på navnene i XP etter at det er ferdig installert. (Gjør det før du begynner å installere programvare på d- disken... 8)

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha laget en bootpartisjon, og så gjort resten fra XP etterpå. Det er greiest.

Lenke til kommentar

Hei. Disk 1 blir automatisk satt opp når du innstallerer XP. Det kan hende at disk 2 også blir det , ellers går du inn på "Start-kontrollpanel-administrative verktøy-datamaskinbehandling-lagringsplass" .

Når du innstalerer XP får du spørsmål om du vil formatere disk. Jeg har bare innstallert med 1 disk , men har satt inn disk 2 etterpå. Vil nok tro at du får mulighet til å formatere begge disker i oppstart.

Håper dette hjelper deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...