Gå til innhold

Harddisk krisehjelp?

Anbefalte innlegg

Fikk en pc som jeg skulle se på, det som kommer opp når jeg starter er "operating system not found".

Tok den ut og plugget den i min stasjonære, den virker helt død, null respons.

Fujitsu-Siemens Amilo Pa3553

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik du har koblet til strømkabelen og harddisken er helt stillegående ikke noe vibrasjoner i det heletatt eller at kan slutter å spinne etter noen sekunder høres det ut som motoren i harddisken er defekt eller skadet.

Så jeg antar da det er ibas som må hente ut data, er veldig dyrt i så fall.

Lenke til kommentar

Hvis det virker som om det er noe som snurrer rundt inni harddisken, så kan det hende at problemet er lokalisert til enkelte sektorer på disken, og at fordi maskinen ikke får lest disse sektorene, så rapporteres disken som 'not found'.

Det kan hende at et program som SpinRite kan 'vekke den til live' igjen, men man får vurdere om $89 er verdt å risikere - det er ikke sikkert SpinRite klarer det.

Lenke til kommentar

Hvis det virker som om det er noe som snurrer rundt inni harddisken, så kan det hende at problemet er lokalisert til enkelte sektorer på disken, og at fordi maskinen ikke får lest disse sektorene, så rapporteres disken som 'not found'.

Det kan hende at et program som SpinRite kan 'vekke den til live' igjen, men man får vurdere om $89 er verdt å risikere - det er ikke sikkert SpinRite klarer det.

Hiren's BootCD http://www.hiren.info/pages/bootcd

Lenke til kommentar
Hiren's BootCD http://www.hiren.info/pages/bootcd

Jeg kan ikke se at SpinRite finnes på den CD'en ...

Hvis du mente at noen av de 'hundre andre' programmene kunne brukes i stedet, så tipper jeg trådstarter ville være takknemlig om du kunne si hvilke(t), så slipper han å starte øverst og prøve seg fram ...

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at SpinRite finnes på den CD'en ...

Hvis du mente at noen av de 'hundre andre' programmene kunne brukes i stedet, så tipper jeg trådstarter ville være takknemlig om du kunne si hvilke(t), så slipper han å starte øverst og prøve seg fram ...

Scroll ned til Hard Disk Tools og begynn lesingen der. HDTune 2.55, HDAT2 4.53, HDD Scan 3.3 og MHDD 4.6.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Update.

Ubuntu livecd rapporterte at disken "is failing": Den bestemte seg for å dukke opp i diskbehandlingen som utildelt. Etter en god del frem og tilbake med diverse program fikk jeg ut div filer.

Scanner med WD data lifeguard nå, så får vi se.

Lenke til kommentar

Som nevnt over så er Spinrate det beste programmet for å hente ut data ...

Bare for å presisere; Man kan ikke bruke SpinRite for å hente ut data, men SpinRite kan kanskje sette disken i en slik stand at det går an å hente ut data fra den etterpå, enten med et data recovery program eller en vanlig filutforsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...