Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsøkte å slepe en betongblokk, men fikk en svidd clutch lukt?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Idag prøvde jeg og noen kamerater å flytte på en betongblokk på 500kg på en gressplen, og vi brukte en Toyota Hiace varebil fra begynnelsen på 1990-tallet. Når vi forsøkte å flytte på betongblokken, da måtte vi slure på clutchen. Det kom til slutt en svi lukt som vi tror kom av clutchen. Bilen gikk svært sent, og det var litt turtall på motoren, og clutchen ble sluret. Det var en firehjulstrekk, som var stilt inn på forhjulstrekk.

Rett etterpå fikk føreren litt problemer med clutchen, der clutchen ble mye mer følsom, mye vanskeligere å ta en bakkestart uten å få motorstopp, og ved starting så må en være forsiktig, slik at en må gi mer gass enn opprinnelig, og lukten ga seg ikke med en gang.

Det jeg lurer på hva kan ha skjedd med clutchen etter slure slep? og hva må evt gjøres for å fikse dette?

Søker intelligente svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Varebilen som tidligere har blitt brukt som minibuss i Finnmark har kjørt 280 000km, så det er selvsagt en mulighet for at clutchen var slitt fra før, men at vi gjorde det enda verre.

Pedalen tar langt ute, slik jeg har forstått det så har du lite å gå på, altså mindre enn før, noe som betyr at pedalen må være lengre ute for at den skal ta. Man må også kompensere for dette ved å gasse mer, særlig ved bakkestart.

Jeg er ikke sikker på hvor mye steinen veier, men vi forsøkte å slepe en tilsvarende slik som du ser i illustrasjonen under;

post-217402-0-62947200-1336306500.png

Lenke til kommentar

Velkommen,

Idag prøvde jeg og noen kamerater å flytte på en betongblokk på 500kg på en gressplen, og vi brukte en Toyota Hiace varebil fra begynnelsen på 1990-tallet. Når vi forsøkte å flytte på betongblokken, da måtte vi slure på clutchen. Det kom til slutt en svi lukt som vi tror kom av clutchen. Bilen gikk svært sent, og det var litt turtall på motoren, og clutchen ble sluret. Det var en firehjulstrekk, som var stilt inn på forhjulstrekk.

Rett etterpå fikk føreren litt problemer med clutchen, der clutchen ble mye mer følsom, mye vanskeligere å ta en bakkestart uten å få motorstopp, og ved starting så må en være forsiktig, slik at en må gi mer gass enn opprinnelig, og lukten ga seg ikke med en gang.

Det jeg lurer på hva kan ha skjedd med clutchen etter slure slep? og hva må evt gjøres for å fikse dette?

Søker intelligente svar :)

Hvorfor i himmelens navn ville du slepe en slik? på gressplen?

Godt du ber om intelligente svar for det ser ut somom fornuften din har tatt ferie XD

(sorry, måtte bare være litt slem :p )

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Klossen ble slept 1 meter, men det ble ekstra motstand ettersom objektet gravde seg ned jo lengre vi slepte den, men vi brukte spett for å hjelpe den fremover, så noe motstand forsvant der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det vet vi, men det var det eneste vi hadde siden vi ikke har tilgang til tungt utstyr bortsett fra en traktor, som er et stykke unna.

Vi skal forsøke igjen, men denne gangen legger vi plastplater på gresset dekket med olje, da burde det bli minimal friksjon. En annen ide var å meisle steinen istykker, men det trekker for mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vi har vurdert traktoren, men det er ikke tillatt å kjøre på veiene med den, siden den ikke har skilter. Det er også blitt overveid prøveskilter.

Lenke til kommentar

"En annen ide var å meisle steinen istykker, men det trekker for mye oppmerksomhet"

Ikke helt lovlig det dere driver med, med andre ord? ;)

Men hvorfor i alle dager slo dere av firehjulstrekken??

Endret av jitte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Han som eide bilen visste ikke hvordan han kunne slå på firehjulstrekken, da måtte han sette en spak i en stilling, og samtidig skru noe på hjulene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

En ting til før jeg erklærer tråden utgått;

Er det mulig å ødelegge en splitter ny clutch med et slure slep på ca 1. minutt? Og dersom clutchen var gammel, men i god stand?

Nå tar jeg utgangspunkt i situasjonen ovenfor som et eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det ble sluret slik at det var rett før motorstopp, samtidig at en gasset på. Men det var ikke kontinuerlig sluring, men på og av i serier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...