Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Velkommen, Idag prøvde jeg og noen kamerater å flytte på en betongblokk på 500kg på en gressplen, og vi brukte en Toyota Hiace varebil fra begynnelsen på 1990-tallet. Når vi forsøkte å flytte på betongblokken, da måtte vi slure på clutchen. Det kom til slutt en svi lukt som vi tror kom av clutchen. Bilen gikk svært sent, og det var litt turtall på motoren, og clutchen ble sluret. Det var en firehjulstrekk, som var stilt inn på forhjulstrekk. Rett etterpå fikk føreren litt problemer med clutchen, der clutchen ble mye mer følsom, mye vanskeligere å ta en bakkestart uten å få motorstopp, og ved starting så må en være forsiktig, slik at en må gi mer gass enn opprinnelig, og lukten ga seg ikke med en gang. Det jeg lurer på hva kan ha skjedd med clutchen etter slure slep? og hva må evt gjøres for å fikse dette? Søker intelligente svar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Bytte clutch og pressplate. Det som antagelig har skjedd er at pressplata har blitt så varm at den har dannet glassharde flekker i metallet slik at den ikke tar skikkelig lenger. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg hadde ikke byttet før clutchen slurer. Kan godt hende at den kommer seg etter litt bruk. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Sier seg selv dette bilen ikke er dimensjonert for å dra ei betongblokk på 500 kg. Det blir en enorm belastning på clutchen. Spørs jo hvor slitt clutchen var fra før. Tar pedalen langt ute? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Varebilen som tidligere har blitt brukt som minibuss i Finnmark har kjørt 280 000km, så det er selvsagt en mulighet for at clutchen var slitt fra før, men at vi gjorde det enda verre. Pedalen tar langt ute, slik jeg har forstått det så har du lite å gå på, altså mindre enn før, noe som betyr at pedalen må være lengre ute for at den skal ta. Man må også kompensere for dette ved å gasse mer, særlig ved bakkestart. Jeg er ikke sikker på hvor mye steinen veier, men vi forsøkte å slepe en tilsvarende slik som du ser i illustrasjonen under; Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Velkommen, Idag prøvde jeg og noen kamerater å flytte på en betongblokk på 500kg på en gressplen, og vi brukte en Toyota Hiace varebil fra begynnelsen på 1990-tallet. Når vi forsøkte å flytte på betongblokken, da måtte vi slure på clutchen. Det kom til slutt en svi lukt som vi tror kom av clutchen. Bilen gikk svært sent, og det var litt turtall på motoren, og clutchen ble sluret. Det var en firehjulstrekk, som var stilt inn på forhjulstrekk. Rett etterpå fikk føreren litt problemer med clutchen, der clutchen ble mye mer følsom, mye vanskeligere å ta en bakkestart uten å få motorstopp, og ved starting så må en være forsiktig, slik at en må gi mer gass enn opprinnelig, og lukten ga seg ikke med en gang. Det jeg lurer på hva kan ha skjedd med clutchen etter slure slep? og hva må evt gjøres for å fikse dette? Søker intelligente svar Hvorfor i himmelens navn ville du slepe en slik? på gressplen? Godt du ber om intelligente svar for det ser ut somom fornuften din har tatt ferie XD (sorry, måtte bare være litt slem ) -frank 2 Lenke til kommentar
settings Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 folk er geniale. så lenge bilen går og clutshen ikke slurrer ville jeg kjørt på. men probleme ligger i det at du har brent clushen. hvor langt trakk dere klossen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Klossen ble slept 1 meter, men det ble ekstra motstand ettersom objektet gravde seg ned jo lengre vi slepte den, men vi brukte spett for å hjelpe den fremover, så noe motstand forsvant der. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 1 meter lange Jersey-steiner veier 625 kg, 2 meter lange veier det dobbelte. De er forresten ikke laget for å slepe med bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det vet vi, men det var det eneste vi hadde siden vi ikke har tilgang til tungt utstyr bortsett fra en traktor, som er et stykke unna. Vi skal forsøke igjen, men denne gangen legger vi plastplater på gresset dekket med olje, da burde det bli minimal friksjon. En annen ide var å meisle steinen istykker, men det trekker for mye oppmerksomhet. Lenke til kommentar
settings Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 TRAKTOREN! bakken er for myk uansett for dragning av sånne steiner, kanskje oppe på en plate eller noe som minker trykket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Vi har vurdert traktoren, men det er ikke tillatt å kjøre på veiene med den, siden den ikke har skilter. Det er også blitt overveid prøveskilter. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Dere har vel en en nabo med traktor elns dere kan spørre? Sliter allvårlig på clutchen å slure slik. Lenke til kommentar
jitte Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) "En annen ide var å meisle steinen istykker, men det trekker for mye oppmerksomhet" Ikke helt lovlig det dere driver med, med andre ord? Men hvorfor i alle dager slo dere av firehjulstrekken?? Endret 8. mai 2012 av jitte Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Han som eide bilen visste ikke hvordan han kunne slå på firehjulstrekken, da måtte han sette en spak i en stilling, og samtidig skru noe på hjulene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 En ting til før jeg erklærer tråden utgått; Er det mulig å ødelegge en splitter ny clutch med et slure slep på ca 1. minutt? Og dersom clutchen var gammel, men i god stand? Nå tar jeg utgangspunkt i situasjonen ovenfor som et eksempel. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Alt er mulig, men det kommer jo helt ann på hvor hardt det ble sluret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Det ble sluret slik at det var rett før motorstopp, samtidig at en gasset på. Men det var ikke kontinuerlig sluring, men på og av i serier. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 blir utruulig varmt.. kan skade clutchen veldig med gjevn sluring på kort tidsrom. Hardu sett eller holdt en clutch? er ikke mange millimeter tykk, og den skal skrape mot metall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå