Lillemeg67 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg lurer på dette med kjemi 1 og 2, klarer man kjemi-matten om man kun har matte 1p og 2p (den praktiske matematikken på vgs)? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Matten i kjemi er ikke noe særlig vanskelig. For det meste enkel aritmetikk og algebra. Du må kjenne til logaritmer og andregradsligninger, men utregningen av disse tar kalkulatoren seg av uansett. 1 Lenke til kommentar
Lillemeg67 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Matten i kjemi er ikke noe særlig vanskelig. For det meste enkel aritmetikk og algebra. Du må kjenne til logaritmer og andregradsligninger, men utregningen av disse tar kalkulatoren seg av uansett. Takk for svar! Det var fint å høre, noen som mener at det vil bli veldig utfordrende, så jeg ble litt bekymret. Har tenkt å ta kjemi 1 til høsten, men har, som sagt, kun den praktiske matten fra vgs. Lenke til kommentar
Lillemeg67 Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Må nevne at jeg aldri har hatt noe om andregradsligninger, og lurer på om dette er vanskelig å lære seg om man kun har 1p\2p-matte? Er det noen nettsider som forklarer dette? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Må nevne at jeg aldri har hatt noe om andregradsligninger, og lurer på om dette er vanskelig å lære seg om man kun har 1p\2p-matte? Er det noen nettsider som forklarer dette? Jeg har laget noen videoer om det. Her er en av dem: http://udl.no/video/andregradsformelen-oppgave-1-241.php Som du ser så er prosessen ved å løse slike likninger ganske enkel. Det er rett og slett bare å bruke en formel som går raskt å venne seg til når man har løst et par oppgaver. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Matematikken er enkel, men sliter du med å forstå matematikk vil du mest sannsynlig slite med å forstå kjemien også. Lenke til kommentar
Awesomist Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei, jeg har innlevering i morgen, og er sent ute! Kan noen hjelpe meg med oppgavene under? Oppgave 2 a) Tegn strukturformler for pentan-1-ol og eddiksyre Du syntetiserer en ester ved å koke en blanding av pentan-1-ol og eddiksyre som er tilsatt litt konsentrert svovelsyre. b) Skriv reaksjonslikning for reaksjonen med strukturformler og sett navn på produktene. c) Hva slags type reaksjon har funnet sted? d) Hvorfor tilsettes konsentrert svovelsyre? e) Reaksjonen er en likevektsreaksjon. Hva menes med det? f) Hvorfor er esteren lite løselig i vann i forhold til alkoholen og syren den er laget av? Oppgave 5 Skisser en titrerkurve for titrering av en 100 ml 0,100 mol/l NaOH med 0,200 mol/l HCL. Beregn pH-verdien a) 1) Ved start 2) Ved halvtitreringspunktet 3) Ved ekvivalenspunktet 4) Når 1 ml mer syre er tilsatt etter ekvivalenspunktet b) Bruk de pH-verdiene du har beregnet, til å lage en nøyaktig titrerkurve Ka for butansyre = 1,5 10-5M Oppgave 9 a) Tegn en primær, en sekundær, og en tertiær alkohol med molekylformel C4H10O og sett navn på dem b) To av alkoholene i a) oksideres, (dehydrogeneres). Skriv strukturformel og navn på de molekylene som dannes under oksidasjonen. c) Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse. Forklar hvorfor bare alkoholen er vannløselig . Lag tegninger som støtter opp om dine forklaringer. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Quent Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er ikke dette en litt sær tråd å spørre om hjelp i når det er en stor og fin kjemitråd rett der oppe? Lenke til kommentar
Persona Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Er det noen som har fasit for Kjemi 2 eksamen fra våren dette året? Eller noe lignende for del 1 bare? Kjemi 2 våren 2012: http://www.diskusjon...ttach_id=492449 Hadde satt stor pris på det! Endret 21. november 2012 av Persona Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå