Gå til innhold

Oppbevaring av fotoutstyr (Canon 7D++) hjemme og på tur

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt meg et Canon EOS 7D-kamera og ser at jeg ikke kan bare legge det i hyller og esker og slenge det i bager når jeg skal på tur.

(jeg har sett i "Lek: Min kamerabag er lastet med..........." og "Erfaringstråden til 7D" + søkt på LowePro i forumet)

Jeg har derfor sett litt på LowePro vesker og sekker som jeg kan ha med på tur, og gjerne også bruke til å oppbevare stæsjet i når jeg er hjemme. Ser at det kanskje må flere enn en til... (LowePro, siden jeg kan få litt rabatt på det). Kom gjerne med flere tips til andre LowePro-bagger/sekker som kan passe bedre til mitt behov som er beskrevet nedover. Ble litt langt dette, så jeg har laget en kortversjon og en langversjon.

KORTVERSJONEN:

Noen som har erfaring med følgende sekker/bagger til Canon 7D m/15-85mm (blir 17cm langt til sammen)?

Til kameraet m/objektiv + 2 objektiver + blitz + gorillapod (kan droppes), kabler, lader +++. Brukes til oppbevaring hjemme og som bagasje (bil):

Lowepro Nova 180 (hvorfor dyrere enn Rezo?)

Lowepro Rezo 180 (billigere)

Liten (minst mulig) veske til kameraet m/objektiv + blitz (kanskje) + ekstra minnekort og trådutløser:

* LowePro Toploader Zoom 50 AW (ikke m/blitz, selvsagt)

* LowePro Nova 140 AW (hvorfor dyrere enn Rezo?) &--#60;- stor nok til kamera+blitz?

* LowePro Rezo 140 AW (billigere) &--#60;- stor nok til kamera+blitz?

Ut på tur m/kameraet m/objektiv + 1 objektiv + blitz + gorillapod (kan droppes), trådutløser, ekstra minnekort:

* LowePro Fastpack 100

--------------------------------------------------------------------------------------

LANGVERSJONEN:

Tankene mine så langt:

Jeg vil ha noe med plass til "alt" til hjemmebruk, og som også er grei å dra med seg på tur (som bagasje, ikke til å løpe rundt i skauen)). Det som skal oppi der, er følgende:

* Canon EOS 7D med Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM med medfølgende bærereim (maks 15x12x17cm til sammen)

* Canon EF 85mm f/1.8 USM (9,5x7cm (lengde x diameter))

* Canon EF 28mm f/1.8 USM (8x6,5cm (lengde x diameter))

* Blitz: Canon Speedlite 430 EX II (6,5x9x17cm m/veske)

* Gorillapod (kan droppes), trådutløser, lader, kabler, ekstra minnekort osv.

Det jeg har sett på er følgende:

Lowepro Nova 180

Lowepro Rezo 180 (billigere)

Er det noen som har noen av disse, og som kan dele erfaringer med de? Kanskje noen til og med har prøvd begge? Er det god plass til 7D med 15-85-objektiv + 2 objektiv og blitsen i tillegg?

Jeg så også på LowePro Fastpack 250 som jo er grei på tur, men jeg kommer aldri til å fly rundt og ta bilder med alt det utstyret på ryggen. Ikke pr i dag, ihvertfall, og da blir den ganske stor. Ser også for meg at denne er upraktisk til hjemmeoppbevaring. Bedre med noe "firkantet" som er grei å putte i en hylle.

----

Jeg er også på utkikk etter en pitteliten veske som jeg kan hive rundt halsen og springe ut døren. Skal inneholde følgende:

* Canon EOS 7D med Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM med medfølgende bærereim (maks 15x12x17cm til sammen)

* trådutløser, ekstra minnekort

* kanskje blitz? (de to siste)

Jeg har da sett på disse:

* LowePro Toploader Zoom 50 AW (indre mål 16x11x19.7cm)

* LowePro Nova 140 AW (indre mål 17x10x17cm)

* LowePro Rezo 140 AW (indre mål 18x10.5x17cm)

Noen som har prøvd noen av disse med 7D og objektiv i 15-85mm-størrelsen (ca 17cm langt) og vet om de er passe? Jeg har klart å trøkke den nedi min gamle Toploader (tror det er en LowePro Rezo TLZ 20 som har indre mål 14.5x11.2x17.5 cm (men når jeg måler på vesken, så stemmer ikke det helt...), så jeg håper jo at den da vil passe i 50 AW som jo skal være større. De to andre er jeg mer usikker på. Får man forresten plass til blitzen ved siden av? Jeg leste det på et forum, men har vanskelig med å få det til å stemme. Isåfall kunne jo en av de to være interessante.

----

I tillegg så snuser jeg på en sekk jeg kan ha på fototur i skauen. Jeg tenker at jeg sikkert ikke kommer til å dra med meg noe mer enn dette:

* kun 1 stk objektiv maks 9,5x7cm (lengde x diameter)

* Blitz: Canon Speedlite 430 EX II (6,5x9x17cm)

* Gorillapod (kan droppes), trådutløser, ekstra minnekort osv.

Siden jeg falt veldig for de fastpackene til LowePro, så tenker jeg på denne:

* LowePro Fastpack 100

Skulle jeg trenge et ekstra objektiv med, så ser jeg for meg at jeg kan hive det i det øverste rommet? Jeg så på 200 og 250 også, men jeg kommer aldri i livet til å dra med meg så mye ut i skauen. Da får jeg heller oppgradere senere om hobbyen skulle ta helt av. Jeg likte veldig godt at man kunne svinge rundt sekken (men at det likevel var to skulderreimer) og ta ut kameraet på siden. Er 7D vanskelig å få ut av lommen? Eller går det greitt? Er det plass til det jeg har nevnt? Er det en bra sekk? Erfaringer?

-------------------------------------------

Hvorfor er Nova dyrere enn Rezo? Er de bedre? Hvordan?

Hvordan oppbevarer DU stæsjet ditt hjemme? Bagger? Sekker? Organisert hyllesystem?

Endret av cavey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk dette helt i hjel. Fotokamera er en bruksgjenstand og skal ligge lett tilgjengelig. Da bruker du den antagelig mest.

Når de gjelder bag, (og nei, jeg har ikke lest hele innlegget ditt, det ble litt langt...:-)), så mener jeg at du kanskje bør vurdere å kjøpe to. En ganske liten når du bare skal ha med kamera og litt tilleggsutstyr, og en ganske stor når du skal drasse med deg alt. Kjøp gjerne LowePro, det er gode sekker.

Og du, hvis du har mulighet til det, dra til en god gammeldags fysisk butikk. Det funker...

Lenke til kommentar

Og du, hvis du har mulighet til det, dra til en god gammeldags fysisk butikk. Det funker...

Ja, jeg var innom et par butikker. Men de hadde så lite inne, så jeg fikk ikke sett på de jeg ville :)

Lenke til kommentar

Her er jeg litt Rema. Det enkle er ofte det beste.

Dvs at mesteparten av tiden så har jeg bare kamera med meg i en helt vanlig ryggsekk. En slik vanntett pakksekk med bærestropper på, og uten noen form for "støtdemping"

Har jeg med ekstra objektiv så ligger disse i neopren etuier jeg har kjøpt på ebay.

Jeg har noen lowepro sekker og en Think Tank Retrospective bag. Men det blir mer stress en det er verdt i de fleste tilfellene, og de blir dermed liggende hjemme.

Lenke til kommentar

Hvordan oppbevarer DU stæsjet ditt hjemme? Bagger? Sekker? Organisert hyllesystem?

Bare så det er sagt: Du behøver ikke dedikerte fotosekker/bagger - normale ryggsekker (som finnes i alle størrelser, fasonger og priser) duger og. Jeg har to speilrefleks med objektiver og div og bruker billige nillesekker til under hundrelappen med billige sitteunderlag som foringer.

Hjemme slenger jeg overskuddet inn i et skap, resten ligger i nillesekken. I bilen ligger begge kameraene klar til skudd i setet, og objektiver osv i nillesekken på gulvet. På gåtur i by/natur bærer jeg valgt kamera og objektiv i hånden eller over skulderen og minnekort og ekstra batteri i lommen. Jeg liker å ha kamera klart hele tiden og drasser med meg minst mulig annet utstyr enn kamera med montert objektiv når jeg er på tur - å være pakkesel er lite gøy i lengden, og lite praktisk.

Tor

Lenke til kommentar

Hehe, takk for at dere får meg litt ned på jorden igjen (LowePro Fastpack 100 er jo grisedyr for noe man egentlig ikke trenger). Jeg har bestilt neoprene-etuier på eBay til noen dollar stykket, så da er det gjerne enklere å ta de med i en vanlig sekk, og ha kameraet rundt halsen når jeg skal begynne å ta bilder. Og kjøper jeg en LowePro Toploader Zoom 50 AW, så er jo den også enkel å slenge ned i hva-som-helst. Blitzen har jo også egen veske.

Lowepro Rezo 180 synes jeg så veldig praktisk ut til å ha hjemme, dog (og prisforskjellen til Nova-versjonen veier en del opp). Jeg har ikke uendelig med skap/hylleplass, og å putte alt i en firkantet bag hjelper til med å beskytte mot nysgjerrige små hender som skal ha tak i alt :D

Endret av cavey
Lenke til kommentar

Jeg har ikke uendelig med skap/hylleplass, og å putte alt i en firkantet bag hjelper til med å beskytte mot nysgjerrige små hender som skal ha tak i alt :D

Du kan jo kjøpe en billig trekasse med hengslet lokk på Ikea og montere en lås på den og ha en blomst på lokket til pynt.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har det meste liggende i veska, ser ikke helt poenget med å tømme denne for å så måtte legge alt tilbake når skal bruke kamera med stash ?

Alt tar jo dobbelt så mye plass også hvis man skal parkere alt utstyret ett sted mens det ligger en tom veske ett annet sted.

Nå skal det sies at jeg tar veldig mye bilder av mennesker, og det skjer til tider at kan få telefon om å ta en photoshoot 2 timer senere og da har jeg ikke tid til å fly rundt å "lete" etter utstyret.

Lenke til kommentar

Jeg har en Think Tank veske, rommer kamera med objektiv på(tipper maks 85mm), og event et lite objektiv til, eller feks en blitz. Den rommer ikke påmontert batterigrep på min 7d. Skulle jeg kjøpt veske nå, ville jeg vurdert LowePro Nova 190 eller 160, avhengig av hvor mye plass du trenger.

I tillegg har jeg en sekk, LowePro primus AW, med plass til kamera og påmontert objektiv + 2 ekstra objektiv. Eller kamera + stort objektiv påmontert(tipper opp til 400mm). I tillegg plass til batterigrep, og blitz. Denne er todelt, med eget rom for kamerautstyr nederst, og et lite rom på toppen til annet tur-utstyr. Veldig kjekk for meg som går mye tur. Kameraet kan nåes lett uten at sekken må helt av, gjennom en sideluke.

Kameraet ligger alltid i en av disse to, avhengig av hva jeg brukte sist. Skal jeg gå lang tur er sekken med, skal jeg bare hoppe i bilen for en rask tur bruker jeg vesken, da jeg ikke liker å ha kameraet liggende løst i bilen, og når jeg går er kameraet som regel fremme.

Mitt råd er å kjøpe en god veske, det er den som brukes mest (om du ikke går mye skogsturer)

Syns de alternativene du har listet opp virker greie. Til lagring inne er en veske grei, den er noenlunde firkantet og lett å plassere i en hylle.

Ser du vil ha liten veske, pass bare på at det er nok plass til det du vil ha med, skal du ha batterigrep en gang i fremtiden burde du ta med det i beregningen.

Lenke til kommentar

Jeg har det meste liggende i veska, ser ikke helt poenget med å tømme denne for å så måtte legge alt tilbake når skal bruke kamera med stash ?

Har samme opplegget,har utstyret i to sekker bruker den minste stort sett.

Eneste gangen jeg tar ut fotoutstyret hjemme er hvis det har behov for tørking av fukt, selvfølgelig også når jeg skal laste over bildene/bruke kameraet :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg stort sett alltid med meg 2-3 objektiver på mine ukentlige fototurer i nærmiljøet og disse har jeg i et belte rundt midjen. Utrolig praktisk og det sparer ryggen for mye siden tyngdepunktet er lavt. Kamera kan også festes i dette beltet uten problemer.

Jeg har også en ThinkTank trillekoffert som jeg kan ta med på flyet og der har jeg plass til ALT untatt kamerastativet. Den kofferten ligger på setet ved siden av meg i bilen når jeg kjører, og skal jeg ut av bilen å gå litt, så tar jeg på meg beltet og plukker med meg de objektivene jeg trenger for turen.

Har brukt sling bag og ryggsekk også, men synes ikke noe om og ha ryggsekker og slingbags som henger på ryggen. Ryggsekk er sikkert praktisk hvis du skal frakte fotoutstyret ditt fra A til B, men hvis du skal bytte objektiv flere ganger og bruke det underveis, så synes jeg det blir for tungvindt.

Men det er nå min mening :)

Lenke til kommentar

Har lagt alt i en hylle i et skap. På tur bruker jeg stort sett Think Tank Streetwalker Pro, eventuelt en skulderveske (har en fra National Geographic). Har jeg med mer enn 2 objektiver bruker jeg alltid sekken. Synes det er mer behagelig med en sekk på ryggen enn en veske på siden, spesielt hvis jeg skal gå et stykke. Unntaket er om sommeren når det er varmt. Da blir sekken for klam.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble litt for mye å lese, men jeg bruker en Pelican 1510 som koster ca 1400-1600kr med skillevegger.

http://the-digital-p...ase-Review.aspx

Da overlevde alt utstyret å bli sendt som innsjekket bagasje fra Bergen til Australia, så den kan anbefales da håndbagasjereglene kan være nokså strenge..

Når jeg ikke trenger å ha alt utstyret med meg bruker jeg en LoweproPhoto sport 200 http://products.lowe...-AW,2271,14.htm

Den er veldig grei da du ikke trenger ta den av ryggen for å ta ut kameraet.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Motstå fristelsen til å bruke tung skulderbag, tro meg, ryggen og skuldrene dine vil takke deg. Kamera og ett til to objektiver går greit, men en fullastet NG-veske er ikke behagelig over tid. Av sekker kan jeg anbefale Think Tank Shapeshifter, den får du relativt rimelig fra ebay.

Hjemme lagrer jeg objektiver, blitser og annet mindre ekstrautstyr i et par Lowepro-fotosekker. Objektiver ligger alltid i fryseposer for å minimere støvoppsamling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...