Kajac Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hei! Bilen min har gått litt ugjevnt i det siste, spesiellt i oppoverbakker og sånt. Motoren "hakker"/"rykker" regelmessig, og av og til føles det som den kjører på tre sylindre. Etter å ha funnet ut at det ikke er falskluft som er synderen, bestemte jeg meg i dag for å teste tennpluggledningene, og i ledningen til sylinder nr. 2, skytes det ut gnister fra siden av den. Dette skjer ikke på de andre ledningene. Er det dette som gjør at bilen går så hakkete? Må jeg bytte ledningen, eller kan jeg isolere den på en måte? Noen som vet om et sted å få tak i billige ledninger til en Mazda 323F, 97-modell? Har ikke råd til å betale over 1000 kr. for et ledningsett Her er en video jeg filmet av fenomenet: http://www.youtube.com/watch?v=Q12XKN6ma4A Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Overslag ja, er ingen annen løsning enn å skifte ledningen, du før kjøpt pluggledninger andre steder enn hos merkeforhandlern, men fordi pluggene dine sitter i toppdekselet så må du ha riktig type ledning EDIT: http://catalog.meca....tegoryType_ID=1 Der kan du få kjøpt en og en ledning, nå vet ikke jeg hvor stor motor du har så jeg har tok en tilfeldig en der. Skriv inn reg nummeret ditt så ser du. Endret 5. mai 2012 av Gryterett Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Som med mye annet her i verden går det å jukse det til litt! Svart elektrotape! Bruk kvalitets tape som tåler litt varme! Styr LANGT! unna Biltema! PS: Denne reparasjonen varer ikke evig, men det gjør jo ikke bilen heller:) Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Bytte tennpluggkabler, alle sammen. Mekonomen har kvalitetsdeler til en god pris. Juksereperasjoner er ikke til å anbefale, pga varme og fare for at de andre kablene også er nok på vei til å ryke. Det kan også være brudd inni kablene. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2012 Tror jeg vil gå for å bytte alle kablene når jeg først er i gang. Prøvde med MacGyver-tape, men gnistene gikk rett igjennom Men er det dette overslaget som gjør at bilen rykker og hakker innimellom, spesiellt ved større belastning? Lenke til kommentar
SanderDoorn Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Tror jeg vil gå for å bytte alle kablene når jeg først er i gang. Prøvde med MacGyver-tape, men gnistene gikk rett igjennom Men er det dette overslaget som gjør at bilen rykker og hakker innimellom, spesiellt ved større belastning? Sannsynligvis. Dårlig gnist gir dårlig tenning, dvs. feil tenning og til tider fraværende forbrenning i motoren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Tape hjelper ikke for å isolere spenninger det er snakk om her, over 20 kV. Sikkerhetsavstand for overslag i høyspentanlegg er 1 cm pr kV. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Tape hjelper ikke for å isolere spenninger det er snakk om her, over 20 kV. Sikkerhetsavstand for overslag i høyspentanlegg er 1 cm pr kV. Har du prøvd? Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd for å si det sånn. Spørsmålet var: Er det mulig å fikse problemet på annen måte enn med nye pluggledninger. Jeg mener svaret er ja, på akkurat denne typen feil kan man prøve med tape akkurat der lekkasjen er. MEN: Holder denne reparasjonen lenge? Svaret er nei, den er høyst midlertidig. Poenget er: Er du på tur, eller bilen kun har måneder igjen å leve, ja da kan du prøve med tape. Har bilen lenge igjen å leve og du skal reparere på en skikkelig måte, bytt pluggledninger. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Bilen er en nesten rustfri Mazda 323f fra 1997. Den har gått under 200 000, og er fin i lakken, så den har nok noen år igjen Jeg endte iallefall med å bytte pluggledninger, og bå går den som en drøm jeg forsøkte jo å tape også, men gnistene gikk igjennom tapen, så jeg tror ikke det er en spesiellt ideell løsning. Uansett, alt er iorden nå Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Good! Tapetrikset er noe en kan prøve, men det er ingen tvil om at nye ledninger er det riktige for din bil. Fant en video av tapetrikset, sikkert en del som har dette problemet på eldre biler: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå