Gå til innhold

Sli spørsmål

Anbefalte innlegg

Ok da skal jeg gå for Crossfire å blir å starte for 7970 overcloced med 2 vifter.

Men psuen min så står det at den er sli klar betyr det at jeg ikke kan bruke crossfire=? Finner ikke grunn for at det ikke skal :(

Link til GPU

http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

en SLI eller CF sertifisering sier tilnærmet ingenting. Strøm er strøm, og skiller ikke på forskjellige løsninger.Det som betyr noe er hvor mye strøm den kan levere på 12V+ railen, og om den har nok PCI-e strømkontakter.

Så vi burde aller helst få vite modellen eller flere spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coolbits fungerer i det minste ikke i Windows 7 64-bit:

http://www.overclock...ws-7-64bit/0_30

Nvidia har ikke lansert en SLI-kapabel GPU med forskjellig antall streamprosessorer under samme navn på en stund: 560, 560 Ti og 560 Ti 448 Core er alle forskjellige GPUer, men navnene er veldig lett å blande.

Dine opplevelser med SLI høres veldig hyggelig ut i forhold til mine med 460 SLI:

Alle drivere etter 270.51 ga idle BSODs

Microstutter fra helvete i nesten hvert eneste spill, selv når jeg lå godt over 100 fps var det hakking.

Ingen driver før 275.33 ga meg mer enn 70% skalering, men nye drivere ga idle BSOD.

Teksturflimring i nye spill

BETA-drivere endte alltid med reinstallasjon av windows siden noe rart alltid skjedde.

Dette er på ingen måte optimalt som du kanskje skjønner.

Merkelig nok var 6950 CFX mye mer stabilt i spill og jeg hadde ingen problemer med skalering, ytelse eller drivere. Microstutter var fortsatt litt mer merkbart enn jeg syns var akseptabelt selv etter å ha prøvd bortimot 50 forskjellige konfigurasjoner, og derfor sitter jeg med et enkelt 7970 nå og har ingen problemer med negativ ytelsesskalering i spill.

Av det jeg har sett og prøvd av multiGPU-oppsett i spill er det ingenting som egentlig har vært akseptabelt fra hverken AMD eller Nvidia hittil. Har en kompis som skal kjøpe seg quadfire 7970 om en måned, så blir spennende å se hvor ille det blir å spille på :p

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Nvidias SLI krever identisk GPU og VRAM.

Det kreves vel bare fra samme familie, og er det ulik spekket vil begge kortene gå lik ytelse som det dårligste.

SLI-2-3-4 osv var mer krevende for PSU før , nå med lavere nm så bruker de mindre strøm.

Ett 690 trekker 270W og dette kortet har 2x 680-brikker i seg.

75 watt får man fra pci-e-porten.

En ny pc med 690 trekker 400W fra veggen.

Ikke bare må PSU ha nok watt, men ampere på 12-v-linjene.

+ at de må tåle spikes + at belaster du en PSU over 70% så skyter DB til himmels.

En 750W vil støye mindre en en 550watt som man i teorien kan bruke.

Har selv en Corsair AX 1200W PSU som jeg er veldig fornøyd med.

Enig her, de 6 siste PSU jeg kjøpte var en slik og jeg kjøper kun de heretter.

Har også 2x 1500W , men de bråker 2x mer.

1x 690 så anbefales 750W

2x 690 så anbefales 950W

1x 680 så anbefales 550W

2x 680 så anbefales 750W

Endret av War
Lenke til kommentar

Han bare lurte på noe om effektiviteten, planen hans tror jeg fortsatt bare er to i SLI/CF.

Via PM så var det også snakk om en del overklokking, og siden det høres ut som om det kan ligge til rette noe fremtidsoppgraderinger + overklokking, så ville jeg satt 1000W PSU som minimum her.

Nå har jeg kanskje to skjermkort som bruker en del mer strøm, men min PC trekker over 1200W fra veggen, så du KAN hvis du vil overklokke skikkelig.

Lenke til kommentar

Det gjør min pc også, men det er værre med ny hardware.

En blodklokket 2700K på 100% load i foldingriggen trekker 150W fra veggen liksom. Og dagens skjermkort har halvert wattforbruket pga nm.

Finn kalkulert forbruk inkludert OC og legg på 30% så har man en PSU som ikke har 90db pga høy last.

2 kort / 750W PSU , klokke 850-900W.

Men da er man godt oppe i utnyttelse og viften spinner nok godt

Etter 70% load går DB-kurva rett opp.

post-64596-0-20246000-1336399997_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kommer jo litt ann på PSUen du har. Lydnivået på 1200W'ern min er ganske så fint, selv på full last. Det ene skjermkortet er ikke vannkjølt, og selv på 50 % på vifta så overdøver den lett vifta på PSU'en.

:)

Men ja, det er klart at Sandy Bridge og ikke minst Ivy Bridge bruker langt mindre strøm enn min gamle i7 920. Samt at 7950 er overraskende strømgjerrig med et beregnet strømforbruk på 141W ved gaming. (GTX 480 ligger til sammenligning på 263 W): http://www.guru3d.co...50-pcs-review/8

Hvis vi ser litt på hva de forskjellige grafikkløsningene er forventet å bruke etter en grei overklokk:

Regnestykke:

GTX 480:

2*263W = 526 W, og overklokker jeg med si 20 % økning i frekvens så trenger jeg hos meg en økning i spenning på 1,056 ganger (som du må gange med seg selv, da vi snakker om en eksponensiell økning), altså må vi multiplisere med ca 1,12.

(526W * 1,2)*1,12 = 707W

HD 7950:

2*141 W = 282W og overklokker med det samme, altså 20 % + det samme på spenninga, så får du:

(282W * 1,2)*1,12 = 379W

Teller jeg med en godt klokket CPU + alt annet (HK, HDD etc.) så vil jeg nok tro at 750W skal holde fint. Dette er dog veldig realistiske tall, og noe du sannsyneligvis vil lande på under last, og dermed burde man ha litt ekstra rom for strømforsyningen sin del + benchmarks etc.

Velger man derimot HD 7970 (muligens litt overkill i et CF-oppsett..men fortsatt langt bedre enn trippel-Crossfire)så får man:'

HD 7970:

2*195W = 390 W + 20 % OC + 1,12 som følge av spenningsøkning.

(390 W * 1,2)* 1,12 = 524 W

Med blodklokket CPU, overklokket RAM, et par harddisker, en del vifter, et hovedkort, et Disc-drev, + mulighetenn for kanskje en vannpumpe om man får lyst til å koble til noe slik etterhvert. Ja så ville jeg nok hatt en 300W å gå på til dette. Dermed ville jeg minimum hatt meg en 850W PSU.

OBS! Det blir raskt mye forvirring blandt alle disse regnestykkene etc om man ikke har så mye peiling, og MIN anbefaling ville vært å gått for en 1000W strømforsyning om man skal ha det beste (to HD 7970), ELLER en 850 W om man skal ha det som gir mest for penga (to HD 7950).

Kort og godt:

En slik: https://prisguiden.no/produkt/corsair-tx-850w-v2-149265

+ To slike: http://www.komplett....A0-8720D71DBD87

edit: Fikset opp i noen småfeil.*

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...