Jongh Skrevet 5. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 Hei har planer om å fikse meg sli med gtx 680 men lurer på om jeg kan ta ett annet sånn gtx 680 og gtx 690. Jeg har fiksa sånn at alt er sli klart , men gtx 680 har DDR5 og Gtx 690 har GDDR5. Btw 1200w må vel være nok til 2 skjermkort? Eller kan jeg ta mindre? Skal få meg denne http://www.dustinhome.no/product/5010463445/corsair-ax-1200w-professional-series-modular-psu/ Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 750W er nok til 2 stk. GTX 680 med overklokk på skjermkortene og prosessoren. hvis jeg husker riktig er det bare AMD som har funksjonen hvor man kan ta ett dual GPU kort og det tilsvarende single GPU kortet å kjøre det i CFX. Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 Skjønner ikke dem med amd? Kan man ikke på invida kort bruke forskjellige nivida kort? i samme sli? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 Skjønner ikke dem med amd? Kan man ikke på invida kort bruke forskjellige nivida kort? i samme sli? AMDs CFX er litt mer fleksibelt. Nvidias SLI krever identisk GPU og VRAM. GTX 680 2GB går ikke med 680 4GB, kun med 680 2GB. Det blir enda mer forvirrende med 560 og 460 som de har lansert 4-5 forskjellige utgaver av. Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 Så jeg må ha like mye GB og Sånn der GDDR5? eller DDR5? Kun amd sånn har crossfire? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2012 Så jeg må ha like mye GB og Sånn der GDDR5? eller DDR5? Kun amd sånn har crossfire? Det finnes ikke noe DDR5, hvis det står DDR5 noe sted skulle det stått GDDR5. AMD har CrossfireX, Nvidia har SLi. Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Så crossfire kan man ha forskjellige VRAM og Forskjllig GPU? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Så crossfire kan man ha forskjellige VRAM og Forskjllig GPU? Ja. CrossfireX er AMDs teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill SLI er Nvidias teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill. Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Så crossfire kan man ha forskjellige VRAM og Forskjllig GPU? Ja. CrossfireX er AMDs teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill SLI er Nvidias teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill. Blir dette kortet å gå bra til crossfire? http://www.dustinhome.no/product/5010636597/sapphire-radeon-hd7970-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Så crossfire kan man ha forskjellige VRAM og Forskjllig GPU? Ja. CrossfireX er AMDs teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill SLI er Nvidias teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill. Blir dette kortet å gå bra til crossfire? http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ Hæ? Du kan fint kjøre 7970 CrossfireX, men driverstøtten for 7970 CFX er såvidt jeg vet ikke helt på plass. Personlig holder jeg meg unna SLI/CrossfireX siden det gir meg ingen fordeler og flere ulemper i form av: Ujevn tidsavstand mellom hvert bilde, ellers kjent som microstutter. En ekstra frame inputlag. Driverproblemer. Ingen nytte av den vanvittige ytelsen. Mye mer varme. Mye dyrere. Mye større krav til strømforsyning. Problemer med overklokking Om du skal overklokke er 7970 et godt valg, om du ikke skal overklokke bør du heller kjøpe 680 som overklokker seg selv ut av eska. Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Ok, Jeg skal få meg 3770k å skal Overcloke men hvordan graffikkort burde jeg ta ta det beste bryr meg ikke om cross eller sli siden det er bare problemer. Men helt ikke gtx 690 alt for dyrt Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Ok, Jeg skal få meg 3770k å skal Overcloke men hvordan graffikkort burde jeg ta ta det beste bryr meg ikke om cross eller sli siden det er bare problemer. Men helt ikke gtx 690 alt for dyrt Her er noen tegn du bør bruke mer av: ,,,,,,....... Du vil alltid kunne legge penger i grafikkort for å få mer ytelse, du må bare bestemme deg for hvor grensa går. Om du må kjøre alle spill på maksimale innstillinger må du gå for et 680. Om du er ute etter å kjøre alle spill med pen grafikk kan du klare deg med et 7850. BF3 på nesten Ultra BF3 på Ultra Bestem selv. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Skjønner ikke dem med amd? Kan man ikke på invida kort bruke forskjellige nivida kort? i samme sli? AMDs CFX er litt mer fleksibelt. Nvidias SLI krever identisk GPU og VRAM. GTX 680 2GB går ikke med 680 4GB, kun med 680 2GB. Det blir enda mer forvirrende med 560 og 460 som de har lansert 4-5 forskjellige utgaver av. Nei, dette er ikke riktig. Det stemmer at du må ha samme GPU, og med det så mener jeg at så lenge navnet er likt så går det fint. F. eks så vil alle GTX 560 gå sammen. - Frekvensene på kortet har ikke noe å si (det ene kortet kan være fabrikkoverklokket, og det andre ikke ) - Forskjellig produsent har ingenting å si. DU kan fint parre et Asus og et MSI skjermkort sammen for eksempel. - Mengden VRAM har ingenting å si for kompatibiliteten, men du vil begrense deg til den laveste. (begge skjermkort må dele all informasjonen, og meste de kan dele likt er jo da opptill det kortet med lavest mengde VRAM. - Om det er en versjon med flere stream prosessorer så skal det også gå greit så lenge det er samme GPU (f.eks GTX 560) Dette er dog ikke optimalt, da det svakeste leddet fortsatt vil begrense. På Crossfire så er det litt større forskjeller som aksepteres, som at du kan kombinere et to-kjerne kort med et enkeltkjerne så lenge GPUen er lik. Personlig holder jeg meg unna SLI/CrossfireX siden det gir meg ingen fordeler og flere ulemper i form av: Ujevn tidsavstand mellom hvert bilde, ellers kjent som microstutter. En ekstra frame inputlag. Driverproblemer. Ingen nytte av den vanvittige ytelsen. Mye mer varme. Mye dyrere. Mye større krav til strømforsyning. Problemer med overklokking Om du skal overklokke er 7970 et godt valg, om du ikke skal overklokke bør du heller kjøpe 680 som overklokker seg selv ut av eska. Det er sant at det finnes visse ulemper ved å kjøre SLI/Crossfire, men de argumentene der er delvis eller helt feil. Selv har jeg kjørt CF og SLI litt opp og ned siden det kom ut for 6-7 år siden. 1. SLI og CF kan ofte gi bedre pris/ytelse i de spilltitlene med god støtte. Ettersom det er de titlene som er tyngst å dra som ofte har den beste støtten så er det sjokkerende hvor mye du kan tjene på et SLI/CF oppsett. Man kan kanskje lure på hvorfor SLI/CF kan gi bedre pris/ytelse når ikke skaleringen vil være 100%? Og svaret er at man kan kombinere to middelmådige skjermkort til prisen av et toppkort og allikevell få sigifikant bedre ytelse. 2. Ettersom SLI og CF ikke skalerer 100 % (i titler med solid støtte, og der det faktisk har en del å si så ligger det på rundt 75-95% i høyere oppløsninger) så vil effektforbruket være høyere, men det ekstra effektforbruket vil aldri bli mye høyere som arni90 påpeker. Det er i såfall kun ved IDLE der du ikke trenger ekstra ytelse at dette KAN være tilfelle. - Hovedkortet/CPUen vil øke med rundt 10 %, mens skjermkortene - 10-15 % høyere på skjermkortet. Effektiviteten synker kanskje, men det samme gjøre belastningen på hvert skjermkort. 3. Ingen nytte av vanvittig ytelse? Dette blir 100 % opp til hver en og enkelt person, og blir for usæriøst i det hele tatt å diskutere. Kjører ikke tre-skjerm oppsett og klarer fint å utnytte alt. Ps: Man trenger ikke kjøre toppkort i SLI. Det er mer vanlig å bruke middelklassekort. Et annet alternativ er å starte å kjøpe et bra kort i dag for deretter å utvide til SLI etterhvert. Ofte så får du skaffet deg et nytt skjermkort for halve prisen en år senere når neste generasjon kommer (og da snakker man gjerne noe rundt 40 % økning, mens du får (for halve prisen 75-95 % økning). Du får da også økt ytelsen tilsvarende som spillene krever mer. 4. Er ikke et direkte problem under overklokking. Du begrenser deg bare til det kortet som klokker dårligst. Har du to skjermkort som klokker bra, ja så får du også en bra overklokk i SLI eller CF. Klarer selv ofte gode klokker på mine kort i SLI.... Dermed langt fra noen krise. 5. Driverproblemer har jeg ikke opplved før SLI ble lansert med GF 6800GT, og i værste fall så kan du med et tastetrykk deaktivere SLI om det skulle være problemer. Uansett, dette er dog kanskje noen av svakhetene med SLI. Men å braute ut om driverproblemer er bare tull og tøys uten utdypning. 6. Det er "mye" større krav til strømforsyning på tilsvarende måte som at du også øker ytelsen (nesten) tilsvarende. Minus kanskje 20 %. De eneste virkelige negative sidene ved SLI og CF er disse to: Ujevn tidsavstand mellom hvert bilde, ellers kjent som microstutter. En ekstra frame inputlag. Er en rimelig kravstor entusiast, men synes selv at de fordelene du får med SLI/CF er såpass mye større enn nedsidene (om man har råd og trenger ekstra ytelse), at det er verdt det. Endret 6. mai 2012 av Andrull Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Nå skal det sies at dette er min opplevelse av fordelene og ulempene med dette. Jeg personlig foretrekker jevn framerate framfor litt ekstra eyecandy og ujevn framerate. Angående SLI-kravene: http://sli.nvidia.co...ne_faq.html#c16 Kort sagt: samme GPU, samme GPU, samme mengde VRAM, og jeg mener å huske det har vært problemer med SLI om man har kjørt forskjellige BIOS på de to kortene. Lenge siden forskjellige VRAM-mengder var støttet i SLI, var ikke støtte for det med GTX 400-serien. Endret 6. mai 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Så crossfire kan man ha forskjellige VRAM og Forskjllig GPU? Ja. CrossfireX er AMDs teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill SLI er Nvidias teknologi for å bruke flere grafikkort til samme spill. Blir dette kortet å gå bra til crossfire? http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ Hæ? Du kan fint kjøre 7970 CrossfireX, men driverstøtten for 7970 CFX er såvidt jeg vet ikke helt på plass. Personlig holder jeg meg unna SLI/CrossfireX siden det gir meg ingen fordeler og flere ulemper i form av: Ujevn tidsavstand mellom hvert bilde, ellers kjent som microstutter. En ekstra frame inputlag. Driverproblemer. Ingen nytte av den vanvittige ytelsen. Mye mer varme. Mye dyrere. Mye større krav til strømforsyning. Problemer med overklokking Om du skal overklokke er 7970 et godt valg, om du ikke skal overklokke bør du heller kjøpe 680 som overklokker seg selv ut av eska. Har ikke Nvidia løst microstuttering med deres nye flow-monitor greie i GTX 6XX kortene? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Har ikke Nvidia løst microstuttering med deres nye flow-monitor greie i GTX 6XX kortene? Har enda ikke sett bevis fra eller til på dette. Det kan godt hende det har blitt bedre, men du vil alltid ha dette problemet med AFR med mindre du har en RAMDAC som bufrer hvert bilde. Og da får du 2 ekstra frames med inputlag. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Kjører ikke i SLi eller CFX selv, men synes mange snakker litt for mye negativt om dette. Ulempene er der, men nå er det ikke slik at du ikke kan spille spill eller at du får elendig ytelse ved å kjøre SLi/CFX. SLi og CFX fungerer fjell, og slik det nevnes av "Andrull" er ikke de små negative delene ved å kjøre SLi eller CFX negative nok til at det ikke er verdt det. Vi har alle forskjellige krav og vi alle er pirkete på vår egen måte, men det betyr ikke automatisk at en ting er verken bedre eller dårligere. Har en kompis som kjører 7970 i CFX og er drit fornøyd. Endret 6. mai 2012 av San22_ Lenke til kommentar
Jongh Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Ok da skal jeg gå for Crossfire å blir å starte for 7970 overcloced med 2 vifter. Men psuen min så står det at den er sli klar betyr det at jeg ikke kan bruke crossfire=? Finner ikke grunn for at det ikke skal Link til GPU http://www.dustinhome.no/product/5010636597/sapphire-radeon-hd7970-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ Endret 6. mai 2012 av Jongh Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Har du en strømforsyning på 750W og 4x PCIe 6+2 pin skal det gå fint å kjøre 7970 CrossfireX Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 6. mai 2012 Nå skal det sies at dette er min opplevelse av fordelene og ulempene med dette. Jeg personlig foretrekker jevn framerate framfor litt ekstra eyecandy og ujevn framerate. Angående SLI-kravene: http://sli.nvidia.co...ne_faq.html#c16 Kort sagt: samme GPU, samme GPU, samme mengde VRAM, og jeg mener å huske det har vært problemer med SLI om man har kjørt forskjellige BIOS på de to kortene. Lenge siden forskjellige VRAM-mengder var støttet i SLI, var ikke støtte for det med GTX 400-serien. Vel, Nvidia sier det stikk motsatt på sine egne sider: http://www.geforce.com/hardware/technology/sli/faq#c19 I tillegg så vet jeg om folk som kjørte i SLI med kort med forskjellig minnemengde. At de i det siste har disablet det høres ganske rart ut. Som jeg selv sa, samme GPU, men den kan være modifisert med forskjellige frekvenser (testet selv) og den skulle klare å kjøre sammen med GPU med forskjellige stream prosessorer. (ikke testet selv) Det skal sies at jeg selv varierer med å kjøre singelkort og SLI/CF, og kan egentlig ikke bli bedre fornøyd med lydnivå, pris VS ytelse eller noe som helst annet. Litt mer styr, men i det siste har SLI-driverene blitt veldig gode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå