Gå til innhold

Indøk eller komtek (begge siv.ing) på NTNU?

QBab

Anbefalte innlegg

Først og fremst, litt om meg:

Blir motivert av karriereveier med muligheter for å tjene store penger.

Kan bli dødelig interessert i nesten hva det skal være, bare jeg setter meg inn det. (Finurlig egenskap)

Vil dog likevel jobbe med IT, helst IT-sikkerhet.

Er redd for å havne i en jobb der jeg tjener svært godt, men aldri har fritid.

Til slutt, så har jeg også lyst ut i oljen.

Planen var først å studere kommunikasjons teknologi (komtek), med master i informasjonsikkerhet ved NTNU. Men nå ser jeg at jeg begynner å få så godt snitt, at jeg kan komme inn på industriell økonomi og teknologiledelse (indøk). Dette er også på NTNU. På indøk blir man, slik jeg har forstått det, en slags hybrid mellom siviløkonom og sivilingeniør, med en del kunnskap innen administrasjon og ledelse. Og derav havner man gjerne lett i en lederstilling, som skaper et stort potensial for å tjene mye penger, men også et potensial for mye stress og lite fritid.

Av personlige egenskaper havner jeg ofte i lederposisjoner, tar naturlig ansvar og pusher/motiverer andre rundt meg til å gjøre det bra. Jeg liker å se at andre utnytter sitt fulle potensial. Jeg er ganske sikker på jeg ville kunne fungert bra som prosjektleder eller ligende. Haken er bare at jeg er redd for at jeg aldri får tid til å gjøre andre ting, at jeg kommer til å bli arbeidsnarkoman og alltid måtte nedprioritere venner og familie. Hva skal man egentlig med 2 mill i årslønn viss man aldri har fritid til å nyte av godene?

Og så var det det med nordsjøen og oljen. De som jobber ute på plattform har jo slik 2 uker på og 4 uker av turnus. Da blir det jo ikke noe problem med fritid i alle fall, men er det noen som vet om dette gjelder kun for de som faktisk fysisk er på plattformene, eller for alle som jobber i for eksempel statoil? Om det nå kun er for de som er på plattformen, hvor ville jeg som eventuell indøker havne? På land eller ute på bøljan blå?

Når det gjelder komtek og informasjonssikkerhet, syns jeg det virker som et litt morsommere studie, men fins det noe særlig arbeidsmarked for det? Og tror dere statoil/andre oljeborere kunne trengt noen med slik kunnskap? Man tjener jo veldig greit, så lenge man er sivil ingeniør også. Eventuelt, hva tenker dere om master i komtek, for så å jobbe et par år, og der etter om jeg har lyst ta etterutdanning innen ledelse og administrasjon?

Ble mange spørsmål dette. Men forhåpentligvis finnes det noen der ute med litt kunnskap/erfaring som kan hjelpe meg i riktig retning.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...