Gå til innhold

Genuine vs pirat?

Anbefalte innlegg

Og hvordan fjerner du så loaderen? Det er det ingen forløpig har klart, og neppe vil klare uten og også ødelegge for lovlige installasjoner.

Problemet er først og fremst å fjerne rootkitet. Dette ettersom rootkitet i utgangspunktet vil hindre at operativsystemet kan lese eller skrive til rootkitet i seg selv, ved å beskytte både minneadressene som representerer BIOS, og MBR hvor rootkitet ligger.

Men det er neppe umulig.

Hvorfor har da ingen klart det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med SLIC ble da så vidt jeg husker slutt på når det gjaldt Windows Vista. Samtidig var det div. drivere for bla skjermkort som kom i konflikt med denne "patchen". Det kan godt hende det funker på Win 7.

SLIC lever fortsatt i beste velgående. Her er litt historie http://blog.hishamrana.com/2009/07/30/windows-7-activation-spoofed-not-cracked-via-slic-2-1-and-oem-master-key

Uansett er det vel ikke helt heldig å installere et slikt rootkit uten at man helt vet hva slags annet "snusk" som evt. kan ligge i det.

Ikke alle "rootkits" er skadelige.

Lenke til kommentar

Merkelig dersom microsoft "belønner" pirater med bedre tilbud på Windows enn lovlydige brukere.

Skjønner jo tankegangen at litt penger er bedre enn ingen, men likevel...

Det lønner seg faktisk å laste ned piratkopiert Windows, installere updaten som finner cracken, for så å bestille en lovlig key. Det gjorde jeg med min nåværende PC, og sparte noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

Det med SLIC ble da så vidt jeg husker slutt på når det gjaldt Windows Vista. Samtidig var det div. drivere for bla skjermkort som kom i konflikt med denne "patchen". Det kan godt hende det funker på Win 7.

SLIC lever fortsatt i beste velgående. Her er litt historie http://blog.hishamra...-oem-master-key

Uansett er det vel ikke helt heldig å installere et slikt rootkit uten at man helt vet hva slags annet "snusk" som evt. kan ligge i det.

Ikke alle "rootkits" er skadelige.

Nei, de er klart. Problemet slik jeg ser det, er bare at man ikke vet hva slags andre ting det evt. er kapabelt til å gjøre.

Lenke til kommentar

Nei, de er klart. Problemet slik jeg ser det, er bare at man ikke vet hva slags andre ting det evt. er kapabelt til å gjøre.

Det er et helt klart problem. Hvis man da ikke har tilgang til kildekoden. Dette er for så vidt problemet med all software. Skikkelig anti-virus programvare hjelper dog litt, sammen med anti-malaware.

Som tidligere sagt, jeg oppfordrer ingen til å bruke piratkopier. Til de som trenger en maskin til internett, media og kontorbruk vil GNU/Linux være fullgodt for de fleste.

Lenke til kommentar

Hvorfor har da ingen klart det ?

Kapersky TDSSkiller ser ut til i det minste ta ut varianter av dette bootkitet (som etter det jeg har forstått heter Stoned, og er open source)

Du har ikke forstått det... Heter ikke Stoned, og er ikke open source. Oppdages heller ikke av Kapersky TDSSkiller. Og her er litt av problemet, Kapersky flagger prosesser fra kommersielt anerkjente programmer som mistenkelige. Hvis MS hadde gjort noe lignende med en oppdatering, og slettet feil filer, hadde de risikert å gjøre et fult ut lovlig system ubrukelig.

Lenke til kommentar

Symmetrical har for alle praktiske formål rett. Microsoft har ennå ikke klart å lage enn oppdatering som "svartelister" eller "deaktiverer" en riktig cracket Windows 7.

Denne oppdateringen gjorde det.

Windows update markerer 'ut' oppdateringer som ser etter falske windows-versjoner hvorav du selv må markere de for å laste dem ned. Hver eneste oppdatering henviser til hva den inneholder. Fram til nå er det kun en oppdatering som har forsøkt å finne 'tuklede' windows versjoner som er enkelt å legge i 'ignorerings-bunken'.

- Cracked versjon av Windows 7 er 100% Genuin

- 100% Genuin for alltid

- ALLE windows-programmer er 100% Genuin

- Ikke trykk på den ene oppdateringen som KLART OG TYDELIG konstaterer hva det er

- Krever ingen fornying av crack.

Forstår du nå? Windows har ikke gjort en innsats - på noen som helst måte - for å stoppe dette.

Lenke til kommentar

Forstår du nå? Windows har ikke gjort en innsats - på noen som helst måte - for å stoppe dette.

Dette er ikke korrekt. MS har gjort et halvhjertet forsøk gjennom KB971033. Denne oppdateringen tok kun for seg de simpleste og tidligste måtene å aktivisere Windows 7, hovedsaklig de som brukte "svartelistede" lisenskoder og de som fjernet WAT. MS har ikke klart å gjøre noe med SLIC-metoden, da det vil kunne få store konsekvenser for lovlige brukere og OEM-produsenter/leverandører.

Lenke til kommentar

Microsoft har gitt ut andre oppdateringer enn KB971033 for å prøve å stoppe ulike programmer som brukes til å aktivere Windows 7 på. De som bruker Microsoft Security Essentials har også fått noen oppdateringer som leter etter kjente loadere, cracker. Men som alltid kommer det nye versjoner av disse programmene, like fort som Microsoft prøver å stoppe dem.

Likevel har slike oppdateringer en virkning, for de markerer kopier som kanskje har blitt solgt som fult lovlige som piratkopier. På den måte oppdager kunden at de har kjøpt ulovlig programvare, og er de heldige kan de heve kjøpet og få penger igjen, eller så kan de i alle fall spre ryktet om at selgeren er useriøs. I mange land så selger f.eks databutikker konsekvent falske Windows versjoner med nye/brukte pcer. (f.eks India, Asia generelt etc).

Så jeg vet at det er fult mulig å ha en Windows 7 pc som er aktivert med en "ulovlig" nøkkel, og at det er lite problemer med det. Men de fleste må som du selv skriver, holde seg oppdatert med hvilke oppdateringer som plutselig kan markere systemet som piratkopi.

Jeg er medlem på et av de største forumene som handler om f.eks utvikling av programvare for å lure aktiveringen, og også mer manuelle metoder som er enda "tryggere". Så jeg vet hva som er mulig.

Det finnes også andre muligheter til å "lure" Microsoft. En kan bruke MSDN/MSDNAA/Technet lisenser på en måte du egentlig ikke skal etter EULA betingelsene, men du kan føle deg litt bedre siden du faktisk har betalt for dette (MSDNAA er jo vanligvis gratis via skoler).

Poenget er vel at ja det går fint an å være pirat, men det er faktisk bedre å kjøre lovlig programvare. Når du blir litt eldre så finner de fleste ut at det er helt greit å betale for programvaren en bruker, på samme linje som en betaler for hardwaren en kjøper. Man lærer at programvare er stort sett ikke gratis, om du ikke er en Linux bruker da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at ja det går fint an å være pirat, men det er faktisk bedre å kjøre lovlig programvare. Når du blir litt eldre så finner de fleste ut at det er helt greit å betale for programvaren en bruker, på samme linje som en betaler for hardwaren en kjøper. Man lærer at programvare er stort sett ikke gratis, om du ikke er en Linux bruker da.

Hvorfor insinuerer du til at jeg bruker en pirat-versjon av Windows 7? Bare fordi jeg vet hvordan det funker betyr ikke at jeg bruker en ulovlig versjon. Det er mange år mellomrom per ny Windows OS som derav ikke gir meg noen grunn til å laste ned Windows 7 - ulovlig. Men dersom dette faktisk var tilfellet så tviler jeg på at jeg ville forandret dette når jeg blir 'eldre'. Det er som man sier.. En kriminell forstår ikke alvoret bak deres kriminelle handlinger før de blir straffet - da svir det.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Piratkopiering i vår del av verden foregår stort sett blant de unge, det er i alle fall min påstand. Så finnes det selvsagt alltid unntak, og det finnes også IT avdelinger rundt om kring som kanskje ikke setter seg inn i lisensvilkårene, og derfor i prinsippet driver med piratkopiering (har i all fall ikke lisensene i orden).

På min pc var vel det meste piratkopiert frem til jeg ble 25 år, da begynte jeg å skjønne at de som lager programvare faktisk også må tjene penger, og økonomien gjorde slik at jeg kunne "ta meg råd til" å betale for programvare. I alle fall betaler for det meste i dag, jeg omgår kanskje regelverket noe (typisk EULA) betingelser som f.eks om jeg skulle finne på å bruke en av mine Technet lisenser på en måte de egentlig ikke skal brukes. (Men jeg forsvarer det med at jeg betaler 1.500 kroner i året for disse lisensene).

Så finnes det selvsagt helt utrolig dyre programmer, så en bare "må ha" som ofte man ikke har råd til, eller tar seg råd til å betale for.

Kan f.eks være at Adobe ikke får alt for mye penger fra meg. :confused:

Som du skjønner er jeg ikke total motstander av piratkopiering, men skal man tenke sikkerhet og være 100% trygg på at programvaren du kjører ikke inneholder noe form for skadevare, så er jo det eneste trygge å kjøpe programmene direkte fra leverandør. (fysisk eller digitalt).

Og for trådstarter så er jo anbefalingen selvsagt å bruke ekte Windows 7, og ikke begi seg ut i piratenes verden.

Ja det er mulig å bruke Microsoft programvare (og selvsagt det meste fra alle) uten å betale for det, men veldig mye av det krever at du bruker programvare som er utviklet av folk som driver med mye snusk. Du kan ikke være 100% sikker bare fordi 10.000.000 andre har lastet ned samme program. Kan jo være at utvikleren vil ha verdens største botnet eller lignende.

Visse andre programmer kan man lett bruke "ulovlig" ved å kun bruke en produktnøkkel, og så laste ned selve programvaren fra produsenten. Men også her kan oppdateringer etc gjøre kopien din ugyldig, og du vet aldri hvor lenge du kan bruke programvaren.

Jeg har i alle fall en opplevelse av at hverdagen blir mindre stressende når jeg vet at programvaren min er ekte, pcen er fri for alt av virus, spyware, adware etc (kan jo selvsagt komme inne andre veier) og at jeg har en "ren" samvittighet ved at jeg faktisk betaler de (fleste) som bruker sin tid på å utvikle programmer som jeg har behov for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som man sier.. En kriminell forstår ikke alvoret bak deres kriminelle handlinger før de blir straffet - da svir det.

Dette.

Utrolig viktig i dette samfunnet.

Ellers nevnte han du siterte at når man blir eldre så tenker man ofte klokere å kan betale.

Kan godt være tilfelle; ungdommen nå til dags stjeler, gjør hærverk, og helt seriøst, voldtekt (tror det var en 15 år gammel sigøyner (ja sigøyner) som voldtok en 19 åring og ble fengslet).

Lenke til kommentar

ungdommen nå til dags stjeler, gjør hærverk, og helt seriøst, voldtekt (tror det var en 15 år gammel sigøyner (ja sigøyner) som voldtok en 19 åring og ble fengslet).

Snill gruppering det der, er som å skrive at alle ungdommer gjør det...

Lenke til kommentar

ungdommen nå til dags stjeler, gjør hærverk, og helt seriøst, voldtekt (tror det var en 15 år gammel sigøyner (ja sigøyner) som voldtok en 19 åring og ble fengslet).

Ikke alle gjør det men veldig, veldig mange driver med noe tull.. Er selv 19 år gammel og er blant de få på min skole som ikke gjør noe tull.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Har ikke rettet mot at alle gjør det, tenker mer på hva en voksen tror unge gjør, f.eks foreldre - barn situasjon.

Nå blir denne tråden veldig off topic. Enten får vi skjerpe oss og snakke om temaet trådstarter ønsker, eller så får vi stenge tråden.

Stemmer, prøvde ikke å få saken off topic, var rett og slett et synspunkt.

Ellers så var det du skrev veldig interessant.

Lenke til kommentar

Skjønner at du bruker piratkopi i alle fall. Jeg har drevet med dette en del før, og jeg tester også en del når det kommer til piratkopiering. Siden Windows 7 har kommet ut, har det ikke vært en enkel crack som har virket 100% hele tiden. Ved oppdateringer har de fleste cracker blitt funnet, og Windows markert som piratkopi.

Det eksisterer en metode som er uforandret siden start og en annen som har eksistert siden ca. 3-4 måneder etter W7 ble sluppet som fungerer og vil fortsette å fungere.

Har du en bærbar kan man modifisere BIOS, installere et sertifikat og så bruke en offentlig OEM nøkkel.

Trenger ikke en bærbar. Metoden fungerer utmerket på vanlige PC'er også.

Prat om rootkits, adware etc: Dette kommer helt ann på kilde. Er kilde god er du 100% sikker på at det ikke ligger noe ulumskheter gjemt bort, ganske enkelt pga. de som har laget det har såpass langt fartstid og mye å tape på noe slikt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...